המשטרה בעיר בפעולת אכיפה. התחום גוזל זמן רב | צילום: דוברות המחוז

ידענו שיש בעיות חניה בירושלים, אך לא ידענו עד כמה זה חמור. נתונים חדשים שנחשפו בכנס ישראל לחניה, תנועה ותחבורה 2019, שהתקיים בירושלים, מגלים כי בכל הקשור למשטרה, הבירה מעסיקה את השוטרים בנושאי חניה יותר מכל מקום אחר בארץ. על פי אותם נתונים בירושלים נרשמה עלייה של 25 אחוז במספר אירועי החניה בשנה שעברה לעומת השנה שלפניה. בסך הכול בשנת 2018 נאלצה המשטרה לטפל ב־45 אלף מקרים בבירה. מן הנתון הזה נובע בחישוב פשוט כי בירושלים יותר מ־120 מקרי חניה ביממה דורשים התערבות משטרתית.

 את הנתונים גילה ניצב אמנון אלקלעי, ראש אגף השיטור במשטרת ישראל. לדבריו, יותר מחצי מיליון אירועים הקשורים לחניה נפתחו על ידי המשטרה בשנה החולפת ואחד מכל חמישה אירועים שהמשטרה עוסקת בהם קשור לתחום הזה. ניצב אלקלעי: "במקום שהמשטרה תעסוק בתאונות דרכים או באלימות או בדברים שמטרידים באמת את האזרח, המשטרה נדרשת לטפל בחניה".

חוסמים ומשתלטים 

מפילוח של נושאי הקריאות שבהם נאלצת המשטרה לטפל עולה כי מדובר ב־316 אלף אירועים של חסימת מעברים, 102 אלף מקרים של רכבים חונים וכ־90 אלף מקרים של השתלטות על מקומות חניה פרטיים והסגת גבול של חניה פרטית.

ניצב אלקלעי: "אירועים אלו באים לידי ביטוי בכך שאנשים משתלטים על מקומות חניה, ועושים פעולות יזומות שמגיעות לידי אלימות. הרבה מאוד אנשים חונים בחניות פרטיות שלא שייכות להם, אף שמדובר בעבירה פלילית. יש גם כאלה שחונים באזור של 'אדום־לבן' ובמקומות המיועדים לאוטובוסים". לדבריו, התופעה מתעצמת, וכבר בשנת 2019 יש עלייה של עשרות אחוזים במספר האירועים. בירושלים, כאמור, העלייה הסתכמה ב־25 אחוז.

ניצב אלקלעי גילה כי מסקר שעשתה המשטרה עולה שהציבור סובל מאוד מנושא החניה: "עשרות אלפי אנשים אמרו שזה הנושא שהכי מטריד את האזרח". בין ההצעות שהעלה השוטר הבכיר לטיפול בבעיה: קנס מוגדל, התייחסות לעבירה של חניה פרטית כעבירת תנועה, ובכלל זה גם בניקוד שמוביל בסופו של דבר לקורס נהיגה מונעת ועד לשלילת רישיון

חניה בירושלים. צילום: אדווה חולי

כמו כן ניצב אלקלעי הציע לנקוט הסדרה, הסברה והרתעה. לדבריו הרשות המקומית היא הגורם המרכזי המוביל שצריך לטפל בבעיה זו. "אני חושב שהדבר המרכזי שצריך לעשות הוא מניעה. הרשות המקומית היא הגורם המוסמך המוביל ויש לה יכולת אכיפה מקצה לקצה".

ליאון עולה על הרכבת

ראש העירייה משה ליאון הצהיר כי "בשנים הקרובות יושקעו כ־30 מיליארד שקל בתחבורה בירושלים". הוא הודה כי "בתקופה הקרובה הולך להיות בלגן גדול בכניסה לעיר, כדי שבסופו של דבר יהיה הרבה יותר נוח לנסוע כאן".

לדבריו, בשנה הנוכחית הוא שילש את התקציב של ריבוד כבישים מ־48 ל־150 מיליון שקל וכן נוספו לעיר אלף מקומות חניה בעקבות סילוק מכוניות שהפכו לגרוטאות והוחנו בצידי הדרכים.
ראש העירייה היה בוטה במיוחד בהתייחסו לפרויקט הרכבת הקלה בירושלים: "היה פה מחדל של שנים. הקו האדום היה כבר מזמן צריך לעצור בבית החולים הדסה ובמקום להגיע עד פסגת זאב היה צריך להאריכו עד נווה יעקב. פספסנו את זה יותר מעשר שנים מכל מיני סיבות וזה פספוס גדול מאוד. עכשיו אנחנו יוצאים לעבודה על הקו הכחול, ואחריו על הקו הירוק, שיחצה את העיר. אליהם נוסיף את הקווים הכחול והסגול".