גידי לשץ, ראש מחוז ירושלים והשפלה במכבי שירותי בריאות, בוחן בסיפוק את הנתונים המרשימים מאז נכנסה מכבי לפעילות בבירה לפני ארבע שנים. 35 אלף המצטרפים החדשים רק מעודדים אותו להמשיך ולהשתפר. "הצענו והנגשנו לירושלמים את הרפואה הטובה ביותר, ובשנים הקרובות נמשיך להעצים עוד יותר את השירותים בעיר", אומר לשץ.

כניסתה של 'מכבי' לירושלים לוותה בעבודה שטח מקיפה שכללה מיפוי אזורים לבניית מרפאות, אפיון שירותי הרפואה שיינתנו בכל שכונה על פי הצרכים הספציפיים כגון מגזר ושפה, ובנייתה של רפואה מותאמת אישית. בתוך ארבע שנים הוקמו 24 מרכזים רפואיים חדשים בעיר בנוסף למרכזים הקיימים, אשר מעניקים שירות לאורך כל שעות היום. כמו כן נפתחו מרפאות לבריאות הנפש, מרכז לבריאות האשה ומכון לב. על כל אלה נוספים מאות מומחים ומטפלים שפזורים במרפאות ברחבי העיר.

חלק מההטמעה בקהילה עובר גם במיזמים משותפים עם העירייה, ובאמצעותם מקדמים אורח חיים בריא לכל המגזרים, כולל תזונה נכונה, חשיבות שתיית מים, גמילה מעישון, כושר גופנית, בריאות השן, ואף מקיימים מדי שבוע עם המנהלים הקהילתיים שהופכים הכל לחוויה בעלת ערך אמיתי.

מרכז רפואי לב העיר. צילום: מכבי שירותי בריאות

"אנחנו מביאים לבירה את הערך המוסף", אומר לשץ. "הכנסנו לירושלים עוצמה בריאותית שהעיר לא הכירה קודם, וככל שאנחנו נטמעים בה, קהילתית ורפואית, מכירים אותנו יותר ומבינים את היתרונות שמכבי מביאה איתה אל מול הקופות האחרות. זה כולל ציוד חדיש, טכנולוגיה מתקדמת, מיומנות מקצועית, שירות אישי ומודלים עסקיים שמייצרים יציבות כלכלית ויכולת התפתחות לאורך שנים.
בזכות שיח ישיר עם תושבי העיר דייקנו את השירות, גייסנו צוותים מקומיים עם התאמה לכל מגזר,  הוספנו עוד משרות ואנחנו למעשה מעצימים את העיר כולה".

דיוק שירותי הרפואה הכיל בתוכו כמה מעגלים. ראשית, הוטמע המושג "מרחק העגלה" ולפיו מיקום המרכז הרפואי יהיה במרחק הליכה מבית החברים. בדיגיטל, מעידים הנתונים כי שליש מהפניות של חברי מכבי לרופאי הילדים, משפחה ונשים מתבצעות דרך הטלפון הסלולרי ו-90% נענים עוד באותו היום. את שירותי הרפואה הדחופה מספקת מכבי במרכזים המתקדמים והחדישים שלה, וגם בשיתוף פעולה עם 'טרם' ו'יד שרה'.

"ב-1.1.20 פתחה מכבי במרכז הרפואי ע"ש רוטר ברחוב אגריפס מרכז ייעוץ וטיפול יום מבוגרים ומרכז לייעוץ וטיפול יום טראומה. מוענקים בהם שירותים שפעם היו דורשים מהמטופל להגיע לבית חולים. שניהם נותנים מענה לאורך רוב שעות היום ובשנתיים הקרובות ייפתח מוקד לרפואה דחופה לילדים, נשים ומבוגרים", מבשר ראש המחוז. "לצד אלו פועל במכבי הציוד החדיש והמתקדם ביותר. לדוגמה, במכבי מפעילים מכשירי רנטגן מסוג D.R - שהם המתקדמים בעולם, מדויקים יותר, פולטים פחות קרינה ומקצרים את זמן הצילום. גם בתחום בריאות האישה אנו מחזיקים את המכשור המתקדם בעולם לשגרה ולהריון. אני מאמין שבעוד שנה נוכל לראות ברוטר גם מוקד לבריאות האישה. אנחנו מעניקים טיפול בזמינות הגבוהה ביותר, נוסיף עוד מרפאות לבריאות הנפש ונגדיל את התקנים לפסיכולוגים".

כהמחשה למודלים החדשים בטיפול, אפשר לסמן את היכולת לאשפוז ושיקום המטופל בביתו. "אנו מבינים שאדם חולה יעדיף לקבל טיפול מיטבי בביתו, לצד בני משפחתו. בזכות הטכנולוגיה והצוותים המיומנים שלנו, אנו יכולים לתת מענה להרבה מטופלים שבעבר טופלו בבתי החולים" מסביר לשץ. "לדוגמה, אדם מבוגר שחלה בדלקת ריאות יכול לקבל מענה בביתו. רופא ואחות יגיעו לביתו, יתאימו את הטיפול, כולל מתן תרופה בעירוי, ואף ינחו את בני המשפחה או המטפל העיקרי כיצד יש לנהוג במצבים שונים. היום ניתן לנטר את החולה גם בעזרת טכנולוגיות שונות, להיות במעקב רציף ולתת מענה בעת הצורך, במקום שיתאשפז ויהיה חשוף לזיהומים אפשריים". 

גם בכל הנוגע לשיקום בבית המטופל יש מענה ב"מכבי". "אם, לדוגמא, בעבר מטופל לאחר ניתוח להחלפת מפרק ירך הועבר מהמחלקה האורתופדית למחלקת שיקום, היום ניתן לעבור את השיקום בבית בעזרת רופא, פיזיותרפיסט/ית ומרפא/ה בעיסוק".

לדברי לשץ, הבעת האמון של הציבור במכבי מאפשרת לקופה להגדיל את ההשקעות בירושלים. "הסקרים שעורך משרד הבריאות מציבים אותנו כקופה עם השירות הטוב ביותר כבר שמונה שנים ברציפות. אנו מדברים בשפה של המטופל, ומעניקים לו רפואה מותאמת אישית בעולם רפואי משתנה. כל עובד מכבי פועל בתחושה של שליחות כדי לתת למטופל את השירות הטוב ביותר, וזאת בזכות טיפוח סביבת העבודה שלנו".

גידי לשץ. צילום: יניב שמידט

אתם מצליחים לגשר על התפיסה שעל כל דבר צריך ללכת למיון?

"חשוב לנו ליידע את הציבור על השירותים המרובים שיש לחברים שלנו בקהילה. יש לנו שיתופי פעולה עם מוקדים לרפואה דחופה שעובדים סביב השעון, לצורך כך אנחנו מעמידים לרשות המטופלים רופא תורן בשעות הערב, בשבת ובחג, בתי מרקחת של מכבי ובתי מרקחת בהסכם,  שירות 'מכבי ר"ד' (רפואה דחופה) שמאפשר קבלת טיפול מרופא מומחה במצבים שאינם מסכני חיים אך מצריכים טיפול רפואי בהקדם כמו שברים, חדירת גוף זר לעין או צורך בהדבקה. בנוסף, אנו מפעילים מוקד אחיות טלפוני 24/7 שמספק שירות וייעוץ רפואי. בשעת הצורך גם נפנה למיון".

איך גורמים למטופלים לשנות הרגלים ישנים ולעבור למכבי?

"עם הזמן תושבי ירושלים נחשפים למכבי ברגע האמת, ובוחרים בנו זו השנה הרביעית ברציפות. חברי מכבי בעיר משתפים את החוויות שלהם מהשירות הרפואי המצוין שקיבלו  – זה השיווק הטוב ביותר. העובדה שיותר מצטרפים ופחות עוזבים אותנו מדברת בעד עצמה. חובת ההוכחה היא תמיד עלינו".

מה הבשורות לירושלים ב-2020 ומה עוד צופן העתיד?

"תנופת הפיתוח והעוצמה תימשך. נפתח עוד מרכזים רפואיים חדשים ובכך נגיע לכל שכונה בעיר. נרחיב את שירותי קבוצות הבת מכבי דנט, אסותא, מכבי פארם, מכבי טבעי, מכבי ממבט ראשון, נקים מוקד לרפואה דחופה ולטראומה, מרכז מכונים גדול שכבר נמצא בשלב התכנון ונפעל להעסקתם של עוד עשרות רופאים ומומחים. ואיך אומרים, שלא תצטרכו, אך אם תצטרכו, מכבי כאן עבורכם".