אליה לאחר הניתוח. לפני כן התקשה ללכת | צילום: דוברות הדסה

ניתוח מיוחד לחולה מיוחד: אליה שנדריק, בן 14, נער עם תסמונת דאון וצרכים מיוחדים, מתקשה להתבטא, ומכיוון שהרופאים חששו כי לא יוכלו לאמוד את מידת הכאב שלו - הוא עבר ניתוח ייחודי לטיפול בעקמת הגב שממנה סבל

המצב מידרדר

לפני כשלוש שנים החל אליה לפתח עקמת בגבו, שהלכה והחמירה עם השנים. הנוירולוגים שטיפלו בו הבחינו שכתפיו אינן באותו הגובה והעלו שתי אופציות לטיפול: מחוך וניתוח. אנה, אמו של אליה, מספרת כי במשך שנתיים אליה השתמש במחוך שהוצמד לגופו 24 שעות ביממה, אך הבעיה לא נפתרה ולא חל שינוי במצב העקמת בגבו, שהגיעה לכ־50 אחוז. "הגב שלו היה מכופף, כאשר בתחילה דובר על בעיה אסתטית. אבל כאשר הרופא אמר שזה מידרדר ושיהיו בהמשך נזקים בריאותיים, החלטנו שאין ברירה וצריך לעשות את הניתוח", משחזרת אנה

הניתוח, שמוגדר חדשני, בוצע בהדסה עין כרם בגישת 'זעיר פולשני', הליך שבמסגרתו ביצעו הרופאים המנתחים חתך קטן מרכזי שדרכו הכניסו כמה ברגים וייצבו את החוליות ובכך הביאו ליישור הגב

לדברי ד"ר ג'וש שרודר, מומחה לניתוחי עמוד שדרה שניתח את אליה, זוהי הפעם הראשונה בארץ שנותח ילד שסובל מעקמת בשיטה הזאת. "רוב ניתוחי הגב לתיקון עקמת נעשים בשיטה שבה מבוצע חתך לאורך הגב בהליך פולשני שמצריך זמן החלמה ממושך, אך בניתוח של אליה השתמשנו במה שמכונה 'זעיר פולשני', כולל שימוש ברובוט מיניאטורי, ובגישה הזאת מנענו חתך של ממש ומזערנו את הסיכונים לדימומים, זיהומים וכאבים. גם זמן ההחלמה התקצר כמעט בחצי לעומת ניתוח רגיל", אמר שרודר

הצורך לחשוב על רעיון לטיפול שונה מן המקובל במקרי עקמת עלה לנוכח העובדה שאליה, בשונה מנערים אחרים, סובל מתסמונת דאון. "זוהי פריצת דרך בטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים, בעיקר כאלה שמתקשים לתקשר. היינו צריכים לחשוב על טיפול יעיל לנער, כזה שגם מידת הכאב שבו תהיה כמה שיותר נמוכה, כי מאוד קשה לאמוד את מידת הכאב של אליה, שלא נוטה לדבר, או להסביר את הקושי, בניגוד לילדים אחרים". 

אמו של אליה מספרת כי היא מאוד חששה מהניתוח אך תוצאותיו משמחות אותה. "הכל הסתדר הרבה יותר טוב ממה שחשבתי. דאגתי שיהיו לו כאבים והוא הרי לא יכול להתלונן כי יש לו בעיות בתקשורת. ועכשיו הגב של אליה ממש ישר, וזה מוסיף לו עוד ארבעה סנטימטרים לגובה. לפני כן היה לו קצת קשה ללכת ואולי עכשיו הוא יהיה יותר חזק", אמרה בהתרגשות.