רביד. "הפקחים עושים עבודה סופר מקצועית" | צילומים: שלומי כהן

אחרי שחטפו אינספור ביקורות והאשמות, ב'סיטיפס' נשמו השבוע לרווחה. הסיבה: בית המשפט העליון הפך את החלטת המחוזי וביטל את התביעה הייצוגית נגד זכיינית הרכבת הקלה בכל הנוגע לדו"חות אותם חילקה הזכיינית לנוסעים. "לקחת את סיטיפס ולגרום לה להוצאות - זה אולי ניסיון נחמד, אבל הוא לא מעשי והוא לא מקצועי ברמה המשפטית", סיכם השבוע המנכ"ל ירון רביד.

נפילתה של התביעה הייצוגית 

הדיון המשפטי בנוגע לדו"חות שחילקו פקחי זכיינית הרכבת הקלה לנוסעים הוא אחד הנושאים ףהמדוברים ביותר בעיר. השבוע הגיעה הפרשה לסופה - עם מנצחת ברורה. התביעה הייצוגית הוגשה על ידי עו"ד יוסי חביליו, כיום חבר מועצת העיר, ומייסד עמותת 'צחור - צדק, חופש, חינוך ורווחה בירושלים'.

בתביעה נטען כי הדו"חות הם למעשה חיובים פסולים שניתנו בחוסר סמכות או בחוסר סבירות קיצוני. ההסבר? פקחי הרכבת הנותנים את הדו"חות אינם מועסקים ישירות על ידי 'סיטיפס' או על ידי חברת 'קונקט' המפעילה את הרכבת הקלה, אלה בידי חברת כוח אדם שלישית. בתביעה נטען כי העסקת הפקחים באמצעות חברת כוח אדם נוגדת את פסיקת בית המשפט העליון, לפיה פקחים המפעילים סמכויות שיש עימן סנקציה חייבים להיות עובדי הגוף בעל הסמכות להטלת הסנקציה.

פקחית בפעולה. צילום: שלומי כהן

בדיון שהתקיים השבוע חזר עו"ד חביליו על טענה זו. מנגד, טען עו"ד רוני ליבסטר ממשרד הרצוג־פוקס־נאמן המייצג את סיטיפס, כי לא קיימת בעיה באופן העסקה זה. בסופו של דבר הציע בית המשפט העליון לעו"ד חביליו להסכים על ביטול קביעת בית המשפט המחוזי. בכך למעשה הגיע לסיומה הפרשה והתביעה הייצוגית

"בית המשפט המחוזי שגה"

מי שלא הופתע מהחלטת בית המשפט העליון הוא מנכ"ל סיטיפס ירון רביד. "אני חושב שבית המשפט המחוזי, לצערי, שגה", הוא אומר השבוע. "הוא קבע שמי שהיה צריך להכשיר את הפקחים זה סיטיפס ובית המשפט העליון הפך את ההחלטה הזאת. זה לא דבר טריוויאלי".

רביד המשיך בהסבר שלו. "ראינו שהעליון הבין את העקרון עליו הלך המחוקק, ששם המשחק במערכות פתוחות הוא תיקוף", הוא אמר. "אין משמעות אם שילמת או לא שילמת, אלא כל הדיון זה האם תיקפת את הכרטיס שלך בכניסה. בלי זה אי אפשר לקיים מערכות פתוחות בארץ".

המנכ"ל לא חסך ביקורת גם ממגיש התביעה הייצוגית. "השופטים לא השאירו חצי גרגיר מהטענות של עו"ד חביליו. לא השאירו לו דבר", הוא ירה. "מכל מקום שהוא לא ניסה לתקוף את זה. אמרו לו – הפקודה מאוד ברורה, זה לא רלוונטי אם מישהו שילם או יש לו חופשי חודשי - מי שלא מתקף נקנס. זה לא דיון של מי שילם, זה דיון של מי שמתקף

"התביעה הוגשה בתוך אווירה ציבורית מלאת ביקורת כלפי סיטיפס. ואז בא העליון ואמר – אין בדברים ממש. לא שאין בדברים ממש – אין בהם כלום. אפילו לא השאירו פתח, אפילו לא היו חילוקי דעות בין השופטים בדיון".

אווירת אלימות

רביד ניצל את הבמה גם כדי להציג את הצד של סיטיפס – ובעיקר של הפקחים. "אני רוצה להגיד מילה לגבי האווירה הציבורית", הוא הוסיף. "אני רוצה לדבר דווקא על הצד השני, על השפה והאלימות שבה נתקלים הפקחים. לא טענות כלפי הפקחים, אלא הפוך. אני אומר לך שבשנים האחרונות יש לא מעט אלימות כלפי הפקחים, שכמו שהוכחנו השבוע בסך הכל עושים את העבודה שלהם לפי החוק.

"אנחנו משקיעים המון בהכשרת הפקחים, ובאופן שבו הם מתנהלים מול לקוחות, גם אם הלקוחות מקללים אותם ומשתמשים בשפה לא ראויה, הם עושים את העבודה שלהם בצורה סופר מקצועית. אנחנו לא מושלמים, אבל כל הנושא של יחס הפקח ללקוח זה נושא שעולה אצלנו בסקרי שביעות רצון ואנחנו מקבלים ציונים טובים".

"בסופו של דבר מבחינתו זה הישג גדול", סיכם מנכ"ל סיטיפס. "בית המשפט אישר את המדיניות שאנחנו כבר פועלים לאורה ונתן גושפנקה שאנחנו מתנהלים בצורה סופר תקינה לפי החוק ולפני הפקודה".

הדו"חות והתירוצים: "הרגע חזרתי מחו"ל, אתה מקבל יורו?"

לצד הביקורת מצד הנוסעים על הדו"חות ברכבת הקלה, ב'סיטיפס' חשפו בעבר את מצעד התירוצים הגדול של הנוסעים עצמם

בכתבה מיוחדת שפורסמה ב"ידיעות ירושלים" עלתה רשימה מצחיקה ומוזרה של תירוצים בהם "הנהג לא ביקש. אה זה לא כמו באוטובוס?" או "חשבתי שאספיק להעביר כרטיס לפני שהפקחים יגיעו אבל באת לי בהפתעה".

תירוץ נוסף שחזר פעמים רבות היה בעצם דיאלוג של ממש בין נוסע לפקח. הנוסע: ״אין לי כסף קטן." הפקח: "המכונות מחזירות עודף." הנוסע: "אבל לא רציתי לפרוט״.

עוד ברשימה: "מאה אחוז שהעברתי את הכרטיס. המכונה עושה לי דווקא", "הרגע הגעתי מחו"ל ונשאר לי רק יורו. אתה מקבל יורו?" או – "למה מה קרה? כולה תחנה אחת".

בתואר התירוץ ההזוי זכה המשפט הבא: "הייתה לי בלילה מסיבת רווקים ואני מטושטש לגמרי. 

עו"ד חביליו מסר: "אני חושב שבית המשפט המחוזי צדק בהחלטתו לאשר את התביעה הייצוגית ומאוכזב מאוד מפסק הדין של בית המשפט העליוןאמשיך להיאבק למען תחבורה ציבורית יעילה ולמען שירות טוב והוגן של זכיין הרכבת הקלה, למען הציבור".

בהכנת הכתבה השתתף רועי אלמן