כביש הטבעת המזרחי. צילום: עמית שאבי

סוף סוף: אחרי 13 שנה, כביש הטבעת המזרחי ייפתח בחודש הבא לתנועת כלי רכב. ביום רביעי השבוע כבר נפתח הכביש לפלסטינים בלבד וב־10 בינואר הוא ייפתח לכלל הציבור עם הפעלת עמדות הבידוק בכניסה אליו.

עיריית מעלה אדומים מתנגדת לפתיחת הכביש, מחשש שהוא יגדיל את הפקקים בדרך לירושלים. ראש העירייה בני כשריאל אמר כי מדובר בהוצאה כספית מיותרת גם בבנייה וגם בתחזוקה השוטפת: "זה בזבוז כסף. היה אפשר לפתור את בעיות הפקקים לירושלים בהוצאה נמוכה יותר, מה גם שכביש הטבעת המזרחית חייב להיסלל בכל מקרה".

כביש 437 נסלל לפני למעלה מעשור בעלות של 150 מיליון שקל ושוקם לאחרונה בתקציב של כשלושים מיליון שקל נוספים. אורכו 3.7 קילומטרים והוא נועד ליצור כניסה חדשה לעיר מצפון, בעיקר עבור יישובי מטה בנימין, ובאותה הזדמנות להקל את הפקקים בפסגת זאב, שהתנועה מההתנחלויות באזור עוברת כיום דרכה.

במאי האחרון סיימה חברת מוריה את שיקום הכביש, אך טקס החנוכה החגיגי בוטל ברגע האחרון עקב מחלוקת בשאלה מי יאייש את מחסום הבידוק שנבנה בו. לבסוף הוחלט להפקיד על הנושא את המשרד לביטחון פנים ולתקצב אותו בהתאם.

למרות זאת, עד לשבוע האחרון הכביש לא נפתח. סגנית ראש העירייה לשעבר יעל ענתבי, תושבת פסגת זאב, ניהלה מאבק ציבורי לפתיחת הכביש ואף גייסה לצורך הזה שיירת רכבי אספנות שארגן האספן הירושלמי איציק יעקובוביץ'. כל אלה לא הועילו והכביש נותר סגור.

הכביש החסום, זכה גם לכינוי 'כביש עוקף פסגת זאב', שכן כיום כל תושבי מטה בנימין נאלצים להיכנס לפסגת זאב בדרכם לירושלים ומגדילים את עומסי התנועה הגבוהים בלאו הכי ברחובות השכונה. על פי בדיקות שנערכו מדובר בתוספת של 25 אחוז בעמוסי התנועה שבפסגת זאב. יש גם לזכור שמלכתחילה מדובר באזור בעייתי ופקוק, שעד שתיפתח הפרדה מפלסית מלאה בצומת הגבעה הצרפתית ימשיך לסבול מפקקים קשים בבקרים ובשעות אחר הצהריים.