כביש הטבעת המזרחי. צילום: שלומי כהן

היסטוריה: טקס הרשמי לפתיחת כביש הטבעת המזרחי (4370) נערך היום (ד') בהשתתפות שר התחבורה ישראל כץ, השר לביטחון פנים, גלעד ארדן,  ראש המועצה האזורית מטה בנימין, ישראל גנץ וראש העירייה משה ליאון. מחר (ה') ייפתח הכביש לכלי רכב ישראלים.

כמו כן, כפי שפרסמנו בתחילת השבוע, בעקבות היעדר תקנים בעמדת הבידוק, הכביש ייפתח בשלושת החודשים הראשונים בין השעות: 5 לפנות בוקר ועד 12 בצהריים.

בכביש ישנם שני מסלולים: האחד - חלקו המערבי של הכביש יחבר את התנועה העוברת מצפון לעיר לכיוון מזרח ודרום לעיר, ללא חיבור אל העיר ירושלים וללא מעבר במחסומי בידוק - דבר שיקל על התנועה הפלשתינית באזור. השני - מחבר בין היישובים הממוקמים מצפון לירושלים אל ירושלים עצמה דרך מעבר הבידוק הביטחוני אל מנהרת נעמי שמר או צומת הגבעה הצרפתית.

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן אמר במעמד: "הכביש שנפתח היום הוא דוגמא ליכולת ליצור חיים משותפים בין ישראלים לפלסטינים תוך שמירה על אתגרי הבטחון שקיימים. ישנם גורמים שהדבר הוא לצנינים בעיניהם, אבל אנחנו נמשיך ונפעל להרחבת הריבונות הישראלית בכל המרחב תוך כדי שמירה קפדנית ועיקשת על צרכי הבטחון".

חניכת כביש הטבעת המזרחי. צילום: דוברות השר לבטחון הפנים

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ ציין: "פתיחת הכביש מהווה צעד חשוב בחיבור תושבי חבל בנימין לירושלים ובחיזוק מטרופולין ירושלים רבתי, זאת בהמשך לפתיחת מחלף אדם ומיזמים נוספים שמשרד התחבורה קידם בשנים האחרונות, המקצרים את הדרך לירושלים הבירה".

ראש העירייה, משה ליאון: "בשורה אמיתית עבור תושבי השכונות פסגת זאב והגבעה הצרפתית, פתיחת הכביש בשעות העומס יצור חלוקת עומס והקלה משמעותית בטווח זמן המיידי בעומסי התנועה בשכונת פסגת זאב ואני מברך על כך. אני סבור כי בהמשך שעות הפתיחה של הכביש יורחבו והוא יפתח באופן מלא".

כביש 437 נסלל לפני למעלה מעשור בעלות של 150 מיליון שקל ושוקם לאחרונה בתקציב של כשלושים מיליון שקל נוספים. אורכו 3.7 קילומטרים והוא נועד ליצור כניסה חדשה לעיר מצפון, בעיקר עבור יישובי מטה בנימין, ובאותה הזדמנות להקל על הפקקים בפסגת זאב, שהתנועה מההתנחלויות באזור עוברת כיום דרכה.

הכביש החסום, זכה גם לכינוי 'כביש עוקף פסגת זאב', שכן כיום כל תושבי מטה בנימין נאלצים להיכנס לפסגת זאב בדרכם לירושלים ומגדילים את עומסי התנועה הגבוהים בלאו הכי ברחובות השכונה. על פי בדיקות שנערכו מדובר בתוספת של 25 אחוז בעמוסי התנועה שבפסגת זאב. יש גם לזכור שמלכתחילה מדובר באזור בעייתי ופקוק, שעד שתיפתח הפרדה מפלסית מלאה בצומת הגבעה הצרפתית ימשיך לסבול מפקקים קשים בבקרים ובשעות אחר הצהריים.