כך תיראה הכניסה למנהרה תחנת הרכבת ירושלים- תל אביב. הדמיה: מור-דגן

הרחבת צומת הכניסה לעיר, בניית רשת רכבות ומבני מגורים – אלה רק חלק מהפרויקטים הגדולים של שנת 2019 בירושלים. אך למרות זאת תוכניות נדל"ן רבות תקועות מסיבות שונות כגון מצפה נפתוח, גבעת המטוס, פי גלילות ומורדות ארנונה. גם הסכם הגג שגיבש ברקת מול רשות מקרקעי ישראל לבניית 20 אלף יחידות דיור בשנים הקרובות, תקוע ולא אושר במועצת העיר עדיין. אז מה יקודם בשנה הקרובה? תמונת מצב.

חניונים, שיקועים והפרדה מפסלית

ירושלים עוברת שינוי מהותי מבחינת בניית הכבישים בעיר, מהצפון ועד לדרום וגם בכניסה לעיר.

מחלף גינות סחרוב והכניסה לעיר: אחרי שכביש 1 הורחב לשלושה נתיבים משער הגיא והוקם גשר מוצא, צוואר הבקבוק שנותר הוא הכניסה לעיר. הרחבת צומת הכניסה לעיר והפיכת צומת גינות סחרוב למחלף התעכבו עד לאחרונה לנוכח הבעיה בפינוי מספר בתים בודדים בליפתא שנדרשו לצורך ההרחבה. עכשיו כשהתושבים הוותיקים קיבלו פיצוי, העבודות יצאו לדרך

חניון תת קרקעי ושיקוע שז"ר: בצמוד לבנייני האומה הולך ונחפר חניון תת קרקעי ענק ממדים בו יוסדרו 1,300 מקומות חניה. עבור מי שיגיע לרכבת הכבדה וגם לרכבת הקלה. במקביל יהפוך גם הכביש הקיים כיום לכביש תת קרקעי והיכן שחולפים כיום המכוניות תוקם כיכר ציבורית גדולה.

הנחת התשתית. צילום: יואב דודקביץ'

כביש הטבעת המזרחי: ב-10 בינואר אמור להיפתח כביש 437, עוקף פסגת זאב. הכביש נסלל לפי 13 שנה ומעולם לא נפתח. בשבוע שעבר נפתח הצד הפלסטיני ואם לא יהיו עיכובים בלתי צפויים יחלו לנסוע בו בקרוב גם רכבים ישראלים

כביש הטבעת המזרחי. צילום: עמית שאבי

מחלף רמת שלמה: בימים אלו נערכות בשטח כבר עבודות למחלוף הצומת של רמת שלמה כשבשלב מאוחר יותר יתחבר גם למחלף כביש 22 שיהווה כניסה אחורית חדשה להר החוצבים ואמור להקל על הפקקים שם בשעות העומס.

הפרדה מפלסית בגבעה הצרפתית: הצומת עתיד לעבור מהפכה עם 4 מנהרות. העבודות צפויות להתחיל השנה אך התוצאות יהיו בעוד כשלוש שנים לפחות. כך זה ייראה:

שיקוע צומת אשר וינר דרך חברון: הצומת העמוסה הקצה הדרומי של דרך חברון והכניסה לתלפיות תעבור בשנה הקרובה שינוי מהותי. כבר היום עורכים שם עבודות הכנה לקראת השיקוע. כך זה ייראה:

צומת פת: הקו הירוק של הרכבת הקלה יחלוף דרך צומת פת ולשם כך התנועה תנותב למנהרה. העבודות במקום החלו לאחרונה ועתידים להמשך 4 שנים. כך זה ייראה:

שיקוע צומת אורה: כחלק מההערכות לקראת הקמת שכונת רכס לבן ולקראת הארכת קו הרכבת הקלה הקיים מהר הרצל עד להדסה עין כרם, הוחלט על שיקוע צומת אורה ובניית מנהרות לכיוון עיר גנים וקריית מנחם שכביש קוליץ ימשיך ככביש עורקי מתחת לכיכר וכמו כן  יסלל כביש גישה חדש לרכס לבן.

צומת אורה המחודש, כולל היציאה מאחת המנהרות מימין למטה. הדמיה: תכנית אב לתחבורה

תחבורה

בתשתיות כבישים ורכבת הקלה והרכבת הכבדה יש תנופה בבנייה. למרות זאת עדיין ישנו סכסוך מתמשך בין סיטיפס למשרד האוצר ובעקבותיו ישנם עיכובים בהנחת המסילות בהארכת הקו הקיים לנווה יעקב, הדסה ואורה ועד להדסה עין כרם, עיכוב שמוערך בשנתיים.

הקו האדום של הרכבת הקלה יוארך משני צדדיו. מצפון יוארך הקו מפסגת זאב עד נווה יעקב ומדרום מערב מהר הרצל עד בית החולים הדסה עין כרם. הכנת התשתיות עד נווה יעקב ומהצד השני עד צומת אורה הושלמו. הנחת המסילות בשני קטעים אלו מתעכבת כיוון שמשרד האוצר ומפעילת הקו, סיטיפס, לא הצליחו להגיע להסכמה ויצא מכרז בינלאומי לבחירת זכיין חדש.

הדמית החניון הקטן לרכבת הקלה בנווה יעקב. הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה

הקו השני של הרכבת הקלה, הקו הירוק, יתחיל בהר הצופים עד שכונת גילה דרך הכניסה לעיר ויכלול גם שלוחה לתלפיות. העבודות להכנת התוואי כבר החלו במספר מקטעים כגון בגבעה הצרפתית ובצומת פת.

בנוסף לרכבת, יתווספו בשנה הבאה 42 קווים חדשים של אוטובוסים שחלקם יעברו גם דרך בגין ועשרות קווים חדשים מכל קצוות השכונות.

המצב קשה

ומה קורה בפיתוח מבני המגורים בירושלים? למרות עשרות המנופים הפזורים באתרי הבנייה בעיר והביקושים הגבוהים לדיור, שוק הנדל"ן הירושלמי מקרטע. מומחים קובעים שהמצב כאן קשה, בעקבות שילוב של כשלי שוק, מחסור בקרקעות לבנייה והעצירה המוחלטת של שיווק קרקעות חדשות בידי המדינה. התוצאה של כל אלה היא מחסור גובר והולך בבנייה למגורים ויחס נמוך מדי בין מספר התושבים בעיר להיקף הבנייה למגורים ולתעסוקה. הקבלן שלמה כהן מבכה את המצב הקיים: "2018 היתה שנה קשה ועגומה לעיר בבנייה". 

בדרום העיר, במורדות מלחה, הרחבת שכונת מלחה יצאה כבר לדרך ובימים אלו מתבצעות עבודות הפיתוח במדרון התלול. המתחם יכלול 240 יחידות דיור שישווקו במסגרת מחיר למשתכן. 79 יחידות דיור להשכרה לטווח רחוק שיוצאו לשיווק על ידי החברה הממשלתית 'דירה להשכיר' ועוד 80 יחידות דיור שיוצאו לשיווק בשוק החופשי במחירים ריאלים.

בשבוע שעבר הופקדה להתנגדויות תוכנית 'רכס לבן' לבניית מעל ל-5,000 יחידות דיור בגבעה הירוקה בסמוך לצומת אורה. כל הגופים הירוקים יגישו התנגדויות וילחמו נגד הבנייה המתוכננת שם. בין החידושים ברמה הארצית המתוכננים במקום ניתן לציין כי יוקמו דרגנועים במרחב הפתוח בדומה להונג קונג בכדי להתמודד עם השיפועים התלולים. כמו כן, כמחצית מיחידות הדיור ישווקו לקבלנים כ'קרקע משלימה' בתמורה לבניית פרויקטים לפינוי בינוי בעיר באזורים בהם המיזמים לא כלכליים מספיק.

רכס לבן. צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

לאחר הקפאת הליכי התכנון של פרויקט מורדות משואה ופנייה לערכאות משפטיות הוחלט בוועדה המחוזית לחזור ולקדם את הקמת השכונה בין גבעת משואה לגן החיות. במקום מתוכננים כ-500 יחידות דיור בגובה של עד 8 קומות בלבד. בכדי למנוע פגיעה בחיות הגן יוקם קיר אקוסטי ויהיה ניטור של רמות הרעש ומנגנון שיאפשר להפסיק את הבנייה במידה ויתגלו חריגות.

עשרות מיזמים של תמ"א 38, התחדשות עירונית בתוך העיר הקיימת נמצאים בשלבי ביצוע שונים. התוכנית כוללת חיזוק המבנה הקיים נגד רעידת אדמה, הרחבת הדירות הקיימות והוספת עד שתי קומות נוספות. הדירות החדשות נמסרות לקבלן בתמורה להרחבה וחיזוק המבנה ותוספת של מעלית, הדיירים הקיימים לא צריכים לשלם עבור כך.

בקרית משה על ציר שדרות הרצל, מתקדמת בימים אלו פרויקט הפינוי בינוי הראשון בעיר. המבנה הקיים כבר נהרס וחפירת המתחם הושלמה כשבשנה הקרובה יתחילו לבנות את המגדלים.

התפתחות גם במסחר

ומה בנוגע למסחר? בעוד כחודש עתיד להיפתח בלב אזור תעשייה כבדה ובקרבה לגדר ההפרדה, קניון עטרות של רמי לוי בשטח של 30 אלף מ"ר. ללא ספק זהו אחד מהמיזמים המסחריים המעניינים ברמה הארצית.

קניון עטרות. הדמיה: 3d vision; אדריכל: חן אדריכלים

מדובר בקניון הפלסטיני - הישראלי הראשון מסוגו עם שוכרים ומפעילי זכיינות ערבים ויהודים. ציבור הלקוחות הוא מבית חנינא והשכונות הערביות הסמוכות וגם מגבעת זאב, פסגת זאב ורמות. סופר ענק של רמי לוי וחצי קומה של המשביר הם שני עוגנים מרכזיים שיפעלו שם.

באפריל תפתח הקומה החדשה והשלישית בקניון רמות. המקום יהפוך אז לשני בגודלו בעיר ויהיה גדול יותר מקניון הדר בתלפיות. למתחם יתווספו חנויות רבות, 400 מקומות חניה, מכון כושר ובית כנסת גדול יותר מזה הקיים כיום.

קניון רמות. 26 אלף מ"ר מסחרי. צילום: באדיבות קניון רמות

בשלב הבא, שיצא כבר לדרך, יוקמו מגדלי מגורים בני 12 קומות מעל לקניון ופארק ציבורי בשטח של דונם וחצי, אודיטוריום ומשרדים למכירה.

לאחרונה רשת הקואופ הירושלמית הוותיקה נקלעה לקשיים ולאחר שנכנסה להקפאת הליכים מונו לרשת נאמנים שמנהלים את 42 הסניפים בפריסה ארצית. במקביל פרסמו מכרז למציאת רוכשים. הכוונה היא עד חג הפסח שהתהליך יסתיים והזוכה יקבל לידיו את הסניפים השונים ברחבי העיר.

קיקו ודקטלון בדרך לירושלים

המגמה הברוכה של רשתות ומותגים בינלאומיים שהחליטו לפתוח חנויות דגל בירושלים הולכת ומתחזקת. רק לאחרונה נפתח בקניון מלחה הסניף הגדול בארץ של רשת 'מיניסו' העולמית ובעוד כחודשיים צפוי להיפתח במלחה גם הסניף הראשון בעיר של רשת האיפור האיטלקית 'קיקו'. 

קיקו מילאנו. בקרוב אצלנו. צילום: shutterstock

רק בשבוע שעבר התפרסם כי רשת הספורט הצרפתית 'דקלטון' מתעניינת בפתיחת סניף ענק בתלפיות בשטח של כ-2,500 מ"ר. כך שהתחזית לשנה הקרובה היא כי מגמה זו רק תלך ותתחזק. אבל אי אפשר לא לציין לרעה את ההפסד של העיר על פתיחת סניף של 'איקאה' השבדית, שלאחר שנתיים בהם ניסתה, ללא הצלחה, לקבל את האישורים לפתיחת סניף בגן הטכנולוגי מלחה החליטו לוותר על ירושלים ולהקים סניף גדול ממדים באשתאול בדרך לבית שמש.

שגרירויות זרות

אחרי המעבר ההיסטורי של שגרירות ארצות הברית לעיר ואחריה גם שגרירות גוואטמלה יש מאמצים רבים להעביר לעיר עוד נציגויות. הקדמת הבחירות צפויה רק להאיץ בתהליכים אלו. כך שכל מדינה שתצהיר בחודשים הקרובים על העתקת השגרירות שלה לירושלים בחודשים הקרובים, יהיה בכך גם הישג אישי עבור ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

השגרירות בירושלים. צילום: אלכס קולומויסקי

בין השמות הפוטנציאלים שהוזכרו ניתן לציין את אוסטרליה, שלאחרונה פרסמה הצהרה כי היא מכירה במערב ירושלים כבירת ישראל, צ'כיה, גיאורגיה, ברזיל ואף קנדה.

במשרד הבינוי והשיכון מקדמים כבר תוכנית לטווח רחוק להקמת מתחם שגרירויות ובוחנים מספר חלופות כגון ליד טיילת ארמון הנציב, רכס לבן ומצפה נפתוח.

במקביל יוצאת לדרך בקרוב הגדלת שטח השגרירות האמריקאית ונבחנים מספר אופציות להקמת מבנה הקבע, כשהאופציה בעלת הסבירות הגבוה ביותר היא ככל הנראה במלון דיפלומט לשעבר.