תאונה בנת״צ ברחוב קינג ג׳ורג׳ | צילום: לירן תמרי

הצירים המדממים של ירושלים: נתיבי התחבורה הציבורית בעיר שהוקמו על מנת לתת עדיפות לאוטובוסים, רכבי הסעה ומוניות הפכו עם השנים ל'צירי דמים' עבור הולכי הרגל. 

בחודש האחרון התרחשו מספר תאונות דרכים קשות בבירה - המשותף לכולן? כל אלה התרחשו בנתיבי התחבורה הציבורי.

ביום שישי, ה-8.2 הוזעקו צוותי ההצלה לתאונת דרכים קשה ברחוב המלך ג'ורג', כאשר הולך רגל נפצע מפגיעת אוטובוס, הפצוע פונה כשמצבו מוגדר קשה מאוד לקבלת טיפול רפואי.

מספר ימים לאחר מכן, ביום שני ה-11.2 הולך רגל כבן 60 נלכד תחת אוטובוס בנתיב התחבורה הציבורית בשדות גולדה מאיר- פונה במצב בינוני- קשה לקבלת טיפול רפואי. בשעות הערב של אותו היום הוזעקו צוותי החירום לאותה זירת תאונה בנת"צ המלך ג'ורג' בה נפגע רק מספר ימים קודם הולך רגל מאוטובוס חולף. הפעם הייתה זו הולכת רגל כבת 30 שנפצעה באורח בינוני כתוצאה מפגיעת אוטובוס.

יום לאחר, 12.2 קו 78א' שעשה את דרכו על נת"צ המלך ג'ורג' נאלץ לבלום בלימת פתע, כתוצאה מהעצירה הפתאומית נחבלו עשרות נוסעים בפצעים קלים וחלקם אף פונו לבתי החולים בעיר.

נתיב תחבורה ציבורית - בדרך חברון:

2009-2018

מספר תאונות דרכים: 515

פצועים: 978 מתוכם 70 קשה, מבין הנפגעים- 115 הולכי רגל

הרוגים: 4

רחוב דרך חברון. צילום: אדווה חולי

נתיב תחבורה ציבורית  - המלך ג'ורג':

2009-2018

מספר תאונות דרכים : 113

פצועים: 158 מתוכם 16 פצועים באורח קשה, מתוכם 50 בני אדם הולכי רגל

הרוגים: 3  

עוד תאונה בקינג ג'ורג'. תחילת פברואר. צילום: אורי דיוויס, איחוד הצלה

נתיב תחבורה ציבורית – שדרות גולדה מאיר:

2009-2018

מספר תאונות דרכים: 388

פצועים: 882 מתוכם 65 פצועים באורח קשה, 72 מכלל הפצועים – הולכי רגל

הרוגים: 2

  • על פי נתוני עמותת ' אור ירוק' המבוססים על נתוני הלמ"ס 

 שדרות גולדה מאיר. תאונת רוכב האופניים,רפאל הולצברג ז"ל ברמות. צילום: דוברות איחוד הצלה

ומה הפתרון המוצע להתגבר על תאונות הדרכים בהם נפגעים הולכי הרגל? ד"ר משה בקר מומחה לתחבורה ציין בשיחה עם מיינט ירושלים שלעיתים הניסיון להביא פתרונות לנושאי התחבורה לא נכנס לתמונה כוללת. "במדינות מתקדמות, רוצים להעביר יותר אנשים לצרוך תחבורה ציבורית ולכן מעלים את רמת השרות, אחת מהדרכים היא יצירת נתיבי תחבורה ציבורית, בגלל ריבוי הנתיבים, הפרטיים והציבוריים לעיתים הולכי הרגל לא מסונכרנים עם כיון התנועה וכך בעצם הולכי הרגל נפגעים לא פעם.

"כיום יש פתרון שעלותו לא גבוה והוא הקמת מחסומים ניידים ברציפי תחנות האוטובוס, כאשר יש אור אדום בצומת אותו מחסום נסגר וכך להולכי הרגל קשה יותר לפרוץ אל הנתיבים. במדינות שונות בעולם אפילו הגביהו את נתיבי התחבורה הציבורית מעל פני הקרקע על מנת ליצור בידול בין התחבורה הציבורית לבין הולכי הרגל והתנועה הפרטית.

"אני סבור שהפתרון הזה פחות בר יישום בירושלים מכיוון שהגבה שכזו עלולה לפגוע בנוף של הבירה, לצד כל הפתרונות, על הגופים להגביר את ההסברה ואת השילוט בנתיבים בדבר התנועה הדו כיוונית בנתיבי תחבורה ציבורית".

גם בפתח תקווה ברחוב ז'בוטינסקי נבנה נתיב תחבורה ציבורית הדומה בתכננו לנתיבים שנבנו בירושלים, שם שילמו בחייהם כ 21 בני אדם בתאונות דרכים. הנתיב, שפעל במשך 5 שנים כונה ' ציר המוות'. ראש העיר דאז החליט לבסוף לסגור את הנתיב לנסיעת כלי רכב , במהלך חד צדדי וללא אישור משרד התחבורה.

שדרות גולדה מאיר. צילום: דוברות איחוד הצלה

עיריית ירושלים: "מליונים הושקעו בהסדרי בטיחות חדשים"

"עיריית ירושלים בשיתוף משטרת התנועה ומשרד התחבורה, ביצעה בשנה שעברה הסדרי בטיחות במספר צמתים בשד' גולדה מאיר בהשקעה של כ-8 מיליון שקלים הכוללים את מסלול התחבורה ציבורית וביניהם ביטול פניות שמאלה, מתן עדיפות להולכי רגל במסלול ירוק במעברי חצייה לכיוון תחנות האוטובוס ועוד.

"בדרך חברון ביצעה העירייה הסדרי בטיחות בשבע צמתים לאורך נתיב התחבורה הציבורית, וכן תבצע במהלך 2019 שיפורי בטיחות דומים לרבות מתן העדפה לתחבורה ציבורית-אוטובוסים באמצעות הרמזורים בדומה לרכבת הקלה בהשקעה של כ- 15 מיליון שקלים.

"כמו כן, במסלולי תחבורה ציבורית ברחובות קרן היסוד והמלך ג'ורג' יחלו בשנה הבאה עבודות ליצירת מסלול רכבת קלה (הקו הכחול) אשר עתידות לשפר את הבטיחות לאורך מסלול התחבורה הציבורית".

תאונה ברחוב קינג ג'ורג' בחודש דצמבר. צילום: לירן תמרי

יוסי סעידוב, ממייסדי '15 דקות', ארגון צרכני תחבורה ציבורית: ״עיריית ירושלים מפקירה את הולכי הרגל באופן עקבי ושיטתי. כל הולך רגל בעיר מכיר את החוויה הנוראית של להיות תקוע באי תנועה כאשר סביבו שועטות מכוניות במהירויות מטורפות. תחנות אוטובוס סואנות ממוקמות בלב איי תנועה, כל חציית כביש אורכת דקות ארוכות כאשר הרמזורים אינם מותאמים כלל להולכי רגל, ושיא האבסורד מבית כיכר ספרא: התרת חניה פראית ואלימה על מדרכות ודחיקת הולכי רגל לכביש".

ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה.