כביש 1 ו-433. צילום: ענר גרין ועמית שאבי

כמה דלק צורך רכב ממוצע בין תל אביב לירושלים, ובאיזו דרך כדאי יותר להגיע מעיר לעיר? על השאלות האלה בדיוק ענתה חברת טקטייל מוביליטי, שעוסקת בתוכנה בתחום הרכב האוטונומי

התוכנה בעצם עובדת על שני וקטורים. הראשון הוא איסוף ועיבוד מידע על הרכב עצמו - נתונים כמו מהירות גלגל, זווית גלגל, זווית דוושה ועוד, והשני הוא ניתוח נתונים על תוואי השטח - מפגעים, שיפועים, רמת אחיזה, בורות ועוד.

הממצא הראשון של החברה הוא כי בנסיעה מתל אביב לירושלים ולהפך הרבה יותר משתלם לנסוע דרך כביש 1, כלומר 'דרך המלך' צורכת פחות דלק בשני הכיוונים. השאלה היא מה קורה כאשר וייז אומר לנהג לנסוע בדרך אחרת? במקרה כזה כדאי לבדוק מהו הפרש הזמנים בין כביש מספר 1 לנסיעה בכביש 443. אם מדובר בדקות בודדות אז לפחות מבחינת עלות הדלק כדאי לבחור בדרך הראשית

על פי הבדיקה, נסיעה בין ירושלים לתל אביב בכביש מספר 1 צורכת 2.82 ליטרים ונמשכת 37 דקות. כאשר מדובר בנסיעה מהבירה לתל אביב דרך כביש 443 צריכת הדלק מגיעה ל־3.14 ליטרים והזמן עולה ל־44 דקות

בכיוון ההפוך עלות הדלק עולה (בגלל העליות) ומגיעה ל־3.64 ליטרים לנוסעים בדרך המלך, בנסיעה הנמשכת 38 דקות. אלו המעדיפים לעלות לבירה דרך כביש 443 יוציאו בממוצע 3.79 ליטרים, ומשך הנסיעה במקרה הזה עולה ל־42 דקות

חברת טקטייל מוביליטי עסקה בתחילה בתחום צריכת הדלק, ובעניין זה שיתפה פעולה עם ענקית הרכב פורד לצורך בניית ממשק עבור חיסכון בדלק בנסיעת משאיות. עם עלייתם של כלי הרכב האוטונומיים ופיתוחה של התוכנה עברה החברה לעסוק בתחום הרכב האוטונומי

מנכ"ל החברה, בועז מזרחי: "הנתונים מראים על הבדל של עשרה אחוזים בין שתי הדרכים המרכזיות להגיע בין ירושלים לתל אביב ובחזרה. המשמעות היא חיסכון שיכול להגיע למאות שקלים בחודש".