רכבת ירושלים- תל אביב. צילום: רועי אלמן

הקו מירושלים לתל אביב- מהיר וצפוף: בשנים האחרונות מתאפיינת הנסיעה ברכבת ישראל בצפיפות, דוחק ולחץ בקרונות הנסיעה שרק הולכים וגוברים. על הפרק: תפוסה חורגת בקו המהיר לירושלים בעוד מספר שנים.

מבקר המדינה, כחלק מדו"ח הנוגע למשבר התחבורה הציבורית מתריע כי במהלך השנים הצפיפות ברכבת תעלה. עוד מסתמן כי בימים שאינם ימי השיא - ימי ב׳ ו-ד׳ התפוסה בחלק מהקווים צפויה להיות מעל 100 אחוז ונוסעים ייאלצו לעמוד למשך זמן נסיעה של עד 20 דקות. על פי התחזית התפוסה בקו המהיר תהיה 123 אחוז בשנת 2022.

השפעה גדולה על רמת הצפיפות ברכבת

בדו"ח מפורט, מציין המבקר כי הגורמים הרלוונטיים לא חזו נכון את הביקוש ההולך וגדל בקרב הנוסעים לנסיעה ברכבות, וכך בקו המהיר לירושלים צפוי שיעור התפוסה לגדול ביותר מ-120%.

"בדיקת משרד מבקר המדינה העלתה שלטעויות בתחזית הביקוש ולעיכובים בהפעלת רכבות באמצעות מערכת האיתות החדשה יש השפעה גדולה על רמת הצפיפות ברכבת, וממילא על טיב השירות הצפוי בשנים הקרובות. גם פעולות חברת הרכבת, משרד התחבורה ומשרד האוצר להגדלת כמות הציוד הנייד בטווח זמנים קצר לא ימנעו פגיעה ניכרת בשירות, ונוסעי הרכבת צפויים להמשיך לחוות בשנים הקרובות צפיפות גדולה בקווים רבים בשעות השיא", סיכם השופט בדימוס יוסף שפירא.

תחנת רכבת "נבון". צילום: לירן תמרי

"מהאמור לעיל מסתמן כי הצפיפות בקרונות תגבר בשנים הקרובות ובעקבותיה ייפגע טיב השירות המסופק לנוסעים. לכן על חברת הרכבת, משרד התחבורה ומשרד האוצר לבחון דרכים לצמצום הצפיפות ברכבת, זאת על אף טענת משרד התחבורה ב-2014 כי בשל מגבלות התשתית המסילתית ומגבלות הציוד הנייד אין ביכולתה של חברת הרכבת לשנות את שיעור הצפיפות ברכבות", הוסיף.

קראו גם בנושא דו"ח התחבורה הציבורית
 
מבקר המדינה על סיטיפס: "הורידה נוסעים באמצע נסיעות עקב תקלות במכונות הכרטוס - בשביל לא להפסיד הכנסה"
• מבקר המדינה על העומס ברכבת הקלה: ״לא מתקיימת בדיקה סדורה של הצפיפות בקרונות"

מרכבת ישראל נמסר בהתייחסות לדו"ח מבקר המדינה: "רכבת ישראל תלמד את דו"ח מבקר המדינה ביסודיות, ותפעל יחד עם הגורמים הרלוונטים למימוש ההמלצות הנדרשות, ככל שניתן".