רציף תחנת הרכבת "נבון". צילום: רועי אלמן
"עובדים יקרים, אין לבצע כל עבודות או נסיעות מבחן", כך נפתח מסרון שנשלח לעובדי רכבת ישראל ביום חמישי בשבוע שעבר על ידי ועד העובדים. ברכבת ישראל ציינו כי ועד העובדים מנע את קיומה של נסיעת מבחן ראשונה שהייתה אמורה להעירך ביום שישי במקטע בין נתב"ג – תל אביב, מנגד בוועד דחו את הטענות וציינו כי מדובר בספין שבא לכסות על מחדלי בטיחות.

ביום שישי בשבוע שעבר תוכננה נסיעת ניסוי ראשונה בקטר החשמלי במקטע הקו המהיר בין נתב"ג-תל אביב אלא שלטענת הנהלת רכבת ישראל למרות החלטת בית הדין לעבודה ועד העובדים בראשות גילה אדרעי גרם לשיבושים ומפריע לביצוע עבודות במקטע.

אחת ההודעות של ועד עובדי הרכבת

מנגד בוועד העובדים דחו את הטענה וציינו כי "הוועד אינו נוקט בעיצומים ואינו משבש עבודה". אלא שבניגוד לנטען, צילומי תכתובת שנשלחו לעובדים על ידי הוועד חושף כי הועד מנסה לשבש את פעילות העבודות.

"עובדים יקרים, בהמשך לסטטוס קוו בנושא החישמול אין לבצע כל עבודות או נסיעות מבחן מנתב"ג לכיוון תל אביב. הודעה זו מתייחסת לכלל הסקטורים. הודעה זו תקפה עד להודעה חדשה. בברכה ועד העובדים".

כזכור, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' ציין כי הקו המהיר יחל לפעול ב-15 לחודש, אלא שלפי לשכת השר הפתיחה תידחה פעם נוספת והצפי החדש לפתיחת הקו עד לתחנת ההגנה צפוי לקראת סוף שנת 2019, יחד עם זאת בשבועות הקרובים צפויות להתקיים נסיעות מבחן ראשונות ללא נוסעים.

"אין לקחת את המירסים החדשים"

בהודעה אחרת שנשלחה בקבוצת "עדכוני וועדי נהגי נוסעים" נכתב: "חברים בקור טוב. לכל הנהגים אין לקחת את המירסים החדשים עד שנאשר זאת תודה ויום טוב".

שלב נוסף נרשם כאשר גורמים בוועד שלחו מסרונים לנהגי הקטר המפעילים את הקווים השונים ברחבי הארץ ובניהם הקו המהיר לירושלים, לא להצטייד בכשירי מירס חדשים שרכשה ההנהלה על מנת להחליף את מכשירי המירס המיושנים בהם משתמשים הנהגים כיום. אמש התערב בית הדין לעובדה בסוגייה והורה לעובדים להצטייד במירסים.

ההודעה המדוברת מתוך קבוצת הווטסאפ

המירסים החדשים שנרכשו בעלות של מאות אלפי שקלים על ידי רכבת ישראל אמורים להחליף את המירסים מהדור המיושן בהם עשו נהגי הקטר שימוש. על פי גורמי המעורים בפרטים צעד השדרוג נועד לשפר את הבטיחות בכל הקווים בארץ והקו בירושלים בפרט שלאורכו מספר מנהרות, מאחר שרשת הסלולר שבה השתמשו עד כה מיושנות ולעיתים מתרחשות תקלות בקשר בין מוקדי הרכבת לבין נהגי הקטר המובילים מידי יום מאות אלפי נוסעים.

אותו גורם מציין כי הצעד שבחר הועד למנוע מנהגים להצטייד במכשירים החדשים "תמוהה" מאחר שמדובר בצעד שנועד לשפר את הבטיחות בקווים.

הצטיידות במירסים החדשים קריטית לבטיחות גם בקו בירושלים מציין אותו גורם, לאור העובדה שהתוואי כולל מערכת של 9 גשרים ו- 5 מנהרות באורך כולל של 19 ק"מ בהן יש קשיים בקליטה. "קשה לעלות על הדעת מה יקרה אם יתנתק הקשר בין הרכבת באחת המנהרות למרכז הפיקוד של הרכבת רק בגלל סירוב העובדים להצטייד במירסים חדשים", סיכם. 

מוועד הרכבת נמסר: ״הוועד אינו נוקט בעיצומים ואינו משבש עבודה. ההפך הוא הנכון. אנחנו מתריעים בפני ההנהלה כבר תקופה ארוכה על מחדלים חמורים. ליקויים וחוסרים שעלולים למנוע את הפעילות בהמשך הקו. זהו נסיון נוסף של הנהלת הרכבת להפיל על וועד העובדים את מחדליה החמורים״.

במהלך הלילה בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הוציא צו מניעה לכל פעולות השבתה, שיבוש או עיכוב של ועד עובדי רכבת ישראל בעבודות הקו המהיר בין ירושלים לתל אביב. עם זאת בכל מקרה לא תבוצע נסיעת מבחן מנתב"ג לתחנת תל אביב ההגנה שתוכננה להיערך הבוקר.