חניה בירושלים. צילום: אדווה חולי

מצוקת החניה בשכונות ירושלים הולכת ומתרחבת. כעת רפורמה חדשה תפעל להרחיב את ההיצע ולחייב קבלנים, כמטלה ציבורית, לבנות חניונים. במקביל ינסו להסב גם מגרשים פתוחים לחניונים, להצר מדרכות, לסמן מקומות חניה חוקיים על מדרכות רחבות ולהפוך את התנועה בחלק מהרחובות להיות חד־סטרית.

הרפורמה המוצעת סותרת את מדיניות ועדות התכנון ומהנדס העיר שפועלים דווקא לצמצם את תקני החניה, לפחות לאורך צירי הרכבת הקלה. מחזיק תיק החנייה בעירייה, עו"ד יוסי חביליו, יצא השבוע נגד המדיניות הזאת, כל עוד לא הושלמה סלילת כל קווי הרכבת הקלה המתוכננים בעיר. "הרפורמה החדשה נועד להקל את מצוקת החניה בשכונות. כל עוד אין בירושלים תחבורה ציבורית טובה, צריך לדאוג להרחיב ככל האפשר את מקומות החניה בשכונות, כמובן בלי לפגוע במעבר הולכי הרגל", אמר.

בינתיים המחסור במקומות חניה בשכונות רק מתגבר. אם בעבר הייתם צריכים להיאבק על כל מקום פנוי למכונית רק במרכז העיר, בתלפיות או בגבעת שאול, יותר ויותר ירושלמים נאלצים כיום לחפש חניה גם כשהם מגיעים בערב הביתה. וכשהם לא מוצאים הם חונים על המדרכות על חשבון הולכי הרגל, מפריעים לפינוי האשפה וחוסמים מעברי חציה. בעקבות זאת פקחי העירייה מתגברים את האכיפה בשכונות. במקרים שבהם נסגרים נתיבים ונחסמים צמתים, או כשחניה כפולה חוסמת מכונית, גם המשטרה מתערבת.

אם לא די בזה, התוכניות להתחדשות עירונית בשכונות הוותיקות צפויות להוסיף עוד אלפי יחידות דיור ולהגדיל עוד יותר את מ צוקת החניה. על פי החלטה חדשה שאימץ השבוע ראש העירייה משה ליאון, רשות החניה ואגף תושי"ה (תחבורה ופיתוח תשתיות, בשיתוף צוות תוכנית אב לתחבורה, יערכו סקר מקיף בשכונות שבהן ידוע על מצוקת חניה קשה במאמץ לאתר אפשרויות להגדלה מיידית של היצע מקומות החניה.

מדובר בין השאר בקרית יובל, קרית מנחם, פת, הקטמונים, רסקו, פסגת זאב והר חומה. חביליו: "אני מזמין כל תושב בשכונות הללו שיודע על מגרש פנוי או אזור שאפשר להכשיר לחניון פתוח לפנות אלי ישירות. שינויים של הפיכת רחוב לחד־סטרי או חלוקת תווי חניה אזוריים לתושבים ייבחנו ויישקלו רק במסגרת הליך של שיתוף ציבור".