זיהום אוויר. מצאו את הפתרון? | צילום: שאטרסטוק

בקרוב האוויר בירושלים יהיה נקי יותר: העירייה תאסור כניסת רכבים מזהמים החל מנובמבר הקרוב. התכנית פורסמה לראשונה במיינט ירושלים.  

על-פי החוק העירוני הקיים, בשלב ראשון במרכז העיר תוגבל כניסת רכבים מזהמים גדולים וישנים (רכבי דיזל במשקל מעל 3.5 טון ששנת הייצור שלהם לפני שנת 2006), וזאת החל מחודש נובמבר 2019. יצוין, כי אזור אוויר נקי מסוג זה כבר פועל בחיפה בהובלת המשרד להגנת הסביבה, בדומה למאות ערים גדולות באירופה ובעולם.

זאת, במסגרת החלטת ממשלה שיזם המשרד להגנת הסביבה, המבוצעת ביחד עם עיריית ירושלים וכפי שנחשף לראשונה במיינט ירושלים ו"ידיעות ירושלים". המימון לתוכנית מגיע מהמשרד, אשר מתקצב פעולות נלוות לפרויקט ה- LEZ (Low Emission Zone) ובהן הכנסת אוטובוסים חשמליים למערך התחבורה העירוני והתקנת מסננים על כל רכבי התחבורה הציבורית שהוגדרו כרכב מזהם.

התוכנית כללה במקור את אזור מרכז העיר, אך בצעד משותף מקדמים עיריית ירושלים והמשרד להגנת הסביבה את הרחבתה לכלל שטח העיר, כדי שכלל התושבים ייהנו מהפחתת זיהום האוויר. ביום חמישי הקרוב תדון מועצת עיריית ירושלים בתיקון לחוק העזר לירושלים (צמצום זיהום אוויר הנובע מתחבורה) (הוראת שעה) – 2018.

המשרד להגנת הסביבה משקיע 10 מיליון שקל בסיוע לעירייה בתפעול הפרויקט; 10 מיליון שקל נוספים בסבסוד התקנת מסננים לציבור בעלי הרכב; ו-4 מיליון שקל בסיוע לחברת אגד ברכישת 10 אוטובוסים חשמליים שפועלים כבר בימים אלו. בסך הכול, ההשקעה של המשרד היא של כ-24 מיליון שקל.

מפת אזור מופחת פליטות - ירושלים. באדיבות המשרד להגנת הסביבה

 אזורי אוויר נקי פועלים במאות ערים באירופה ואף בעיר חיפה, והוכיחו עצמם כיעילים בשיפור איכות האוויר ואיכות החיים של התושבים בעיר. עדכון התכנית יחיל את מגבלות התנועה גם על רכבי דיזל מזהמים קלים (למעט רכב פרטי), בהתאם לקבוע בתקנות החדשות לפי חוק אוויר נקי. רכבי בנזין לא יהיו מושפעים מהתכנית.

עיריית ירושלים והמשרד להגנת הסביבה פועלים במשותף כדי שירושלים תישאר בחוד החנית של החדשנות ושמירה על איכות החיים והסביבה בעיר.

השר להגנת הסביבה, ירושלים ומורשת, ח"כ זאב אלקין: "ירושלים מצטרפת לחיפה ותהיה העיר השנייה בישראל שבכל שטחה הכניסה לרכבי דיזל מזהמים תהיה אסורה. זיהום אוויר מתחבורה הוא אחד מגורמי המוות המשמעותיים בישראל, וצמצום הפליטות של הרכבים המזהמים יוביל להפחתה משמעותית בזיהום האוויר בבירה, ואני מברך את עיריית ירושלים על כך".

ראש העירייה, משה ליאון: "אוויר נקי יותר יביא ליתר איכות חיים, בריאות טובה ואריכות ימים. בעיקר תוגבל כניסתן לעיר של משאיות מתחת לשנת ייצור 2005, אשר אינן עומדות בתקינה הנדרשת, אולם ניתנת לבעליהן, בסיוע המשרד להגנת הסביבה,  אפשרות להתקין מסננים אשר יאפשרו את תנועתם. עיר נקיה, עם אוויר נקי, זו איכות חיים אמיתית. אני כאן בשבילכם".