כך ייראה הקו הזהוב. הדמיה: תכנית אב לתחבורה

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים שבמינהל התכנון, בראשותו עמיר שקד, החליטה היום (ב') לקדם את התוכנית להקמת ה"קו הזהוב" עבור הרכבת הקלה בירושלים. מדובר בתוכנית שהינה חלק ממהלך כולל לפיתוח מערכת הסעת ההמונים בירושלים.

"הקו הזהוב", המכונה גם 'שלוחת המוזיאונים', משדרות רבין וימשיך עד למוזיאון ישראל. תוואי זה הינו חלקו המערבי של הקו הזהוב של הרק"ל כאשר חלקו המזרחי עתיד להגיע לעיר העתיקה ויוגש במסגרת תוכנית נפרדת. שלוחה זו מתחברת לקו הירוק ולקו האדום של הרכבת הקלה ועתידה לשרת מוסדות ציבור ומוקדי תיירות רבים.

אורך התוואי הינו כ-1.2 ק"מ ויש בו שלוש תחנות: בית המשפט העליון, כנסת ומוזיאון ישראל. התוואי צפוי לעבור ברחובות זוסמן, קפלן, וייז, וכאמור יסיים בתחנה סופית בחזית מוזיאון ישראל. ביצוע תחילת העבודות משוער לשנת 2024.

בנוסף לתוואי החדש, הוחלט לקדם תכנון לחניון תת-קרקעי בחזית מוזיאון ישראל והפיכת החניון העילי המשרת כיום את באי המוזיאון לכיכר עירונית בה ניתן יהיה לקיים אירועי תרבות כגון פסטיבלים.

כך ייראה הקו הזהוב. הדמיה: תכנית אב לתחבורה

הוועדה ציינה בהחלטתה כי בניגוד לקווי הרכבת הקלה שאושרו עד עתה, הקו המוזהב אינו עובר בשכונות מגורים אלא בקריית הלאום אשר בה ריכוז של מוסדות ציבור קולטי קהל וריכוז של משרדי ממשלה המהווה מוקדי תעסוקה. הוועדה הוסיפה כי שלוחה זו אינה עומדת בפני עצמה וכי היא המשך ליתר צירי הרכבת הקלה אשר אושרו עד עתה, ומתחברת באופן ישיר לתוואי הקו הירוק ולתוואי הקו האדום המשרתים שכונות רבות בעיר.

הקו הזהוב מצטרף ל-65 ק"מ שכבר אושרו במסגרת התכניות עבור הקווים האדום, הירוק והכחול. היום משתמשים ברכבת הקלה כ-160,000 תושבים ביממה.

כך ייראה דיפו מלחה. הדמיה: תכנית אב לתחבורה

בתוך כך הוועדה החלה לקדם תוכנית להקמת מרכז תחזוקה ותפעול של הרכבת (דיפו) במלחה, שמתוכנן להכיל כ-102 קרונות (51 רכבות) של הרכבת הקלה. התוכנית ממוקמת בדרום שכונת גילה, בין כביש בגין לרחוב בנבנישתי. שטח התוכנית כ-72 דונם. התוכנית כוללת גם טיפול ושיקום של תוואי נחל רפאים העובר לצד הדיפו, אשר הוסט בעבר בעת הקמת מסילת הרכבת הכבדה באזור. שתי התכניות הוגשו על-ידי עיריית ירושלים וביוזמת תוכנית אב לתחבורה.

כלל הקווים. באדיבות תכנית אב לתחבורה

מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי ציינה: "הקו המוזהב הינו זרוע רכבת קלה אשר תשרת באופן מיטבי את רצועת המוזיאונים ומשרד הממשלה ותאפשר שירות מיטבי ואיכותי תוך יצירת מרחב ציבורי מצטיין גם עבור התיירים והמבקרים הפוקדים את העיר. קידום התכניות הללו הינו נדבך נוסף בקידומה של רשת הסעת ההמונים בעיר ירושלים. רשת אשר תקדם את מימוש יעדי הפיתוח של העיר ותאפשר את מימושה של התכנית האסטרטגית תוך שיפור איכות החיים של תושבי העיר ומבקריה".