רחוב אגריפס. סגור לכלי רכב פרטיים | צילום: שלומי כהן
המיזם לסגירת מרכז העיר לרכבים מזהמים תופס תאוצה: העירייה שכרה יועץ מיוחד לנושא, זאת בעלות של למעלה ממיליון שקל.

מי שנבחר לשמש כיועץ ולמעשה ינהל את כל המיזם, הוא עו"ד תומר שנהר. הוא יהיה מעורב מעכשיו בפרויקט 'איזור מופחת פליטות', שנעשה בשיתוף עם האיחוד האירופאי ומשרדי הממשלה. ההקצאה של איש המקצוע נעשתה ללא מכרז וישנה אפשרות להאריך את ההתקשרות לעוד ארבע שנים.

מתחילים עם הדיזל

שנהר הוא עורך דין הפועל בתל אביב, כאשר על פי העירייה מדובר ביועץ בעל "התמחות, ניסיון וידע רלוונטי, שהעלה את הפרויקט לפסים של ביצוע יעיל ואפקטיבי מול גורמים רבים מאוד ותוך התגברות על מכשולים". העירייה מעוניינת להעסיק את שנהר כמנהל הפרויקט, כאשר מתחתיו יועסקו יועץ תנועה, יועץ איכות אוויר ויועץ רגולציה.

על פי מסמך רשמי שהציגה העירייה, מיזם 'אזור מופחת פליטות' עתיד להגביל את התנועה של רכב מזהם בכניסתו אל מרכז העיר. ניהול הכניסה למרכז העיר יבוסס על מצלמות נייחות המסוגלות לקרוא את פרטי לוחית הזיהוי של הרכב ומתוך מאגר נתונים יישלפו פרטיו של הנהג והרכב.

פקק בירושלים. חייבים להקטין את הזיהום | צילום: יואב דודקביץ'

מה שבטוח כבר בשלב הזה הוא כי רכב עם מנוע דיזל מעל 3.5 טון שעלה לכביש עד 2005, לא ייכנס למרכז העיר. העירייה גם פרסמה את המכרז למערך מצלמות ומערך ממוחשב לניהול הכניסה לאזור מפוחת פליטות. חוק עזר בנושא כבר חוקק והבסיס המשפטי להחלת המיזם כבר הושלם.

בחודש שעבר פורסם לראשונה במיינט ירושלים ו"ידיעות ירושלים" על מיזם ReVeAl של העירייה והאיחוד האירופאי. המיזם יפעל גם בחמש ערים אירופאיות נוספות. מטרתו לחסום בהדרגה כניסת רכבים מזהמים למרכז העיר כאשר בהמשך האיסור יחל על כל ירושלים. ראשי מועצות שסמוכות לעיר כבר קיבלו הודעה רשמית שעליהם להתכונן בהתאם להחלת הפרויקט כבר בשנת 2020.