מוקד השליטה של העירייה. צילום: פרטי

תאונה, רכבים שנוסעים מעל המהירות המותרת, ובעיקר - קרקע פורייה לעברייני תנועה: כחודש לאחר התאונה הקשה בכביש בגין, שבה נהרג תושב גילה שוקי כהן ז"ל ואשתו ענת נפצעה קשה, נראה כי המצב בשטח לא השתנה.

מרוץ המכוניות הסתיים באסון

בתחילת אוקטובר, בעיצומו של חג ראש השנה, פתחו שני נהגים במרוץ מכוניות לאורכו של כביש בגין. על פי כתב האישום שהוגש נגדם בשבוע שעבר, הם נהגו במהירות מטורפת שהגיעה ל־228 קמ"ש.

התאונה במחלף רוזמרין. צילום: עמית וקנין

מרוץ המכוניות המאולתר הביא את אחד הנהגים לאובדן שליטה ופגיעה ברכב שבו ישבו שוקי כהן (50) ז"ל ואשתו ענת. שוקי נהרג במקום ואשתו פונתה לבית החולים שערי צדק במצב קשה. על פי כתב האישום, במהלך הנסיעה הם שאלו אחד השני: "איפה אתה רוצה לתת גז? ישר או זיגזגים?" ואף צילמו סרטון שבו הם מתחרים זה בזה.

הכביש המצולם בעיר

כביש בגין הוא אחד הכבישים המצולמים ביותר בעיר. חלק מהמצלמות מיועדות לתפוס נהגים שעוברים את המהירות המותרת, אך חלק לא מבוטל מהן שייך למוקד ניהול התנועה (מנת"י) של עיריית ירושלים.

חדר החירום והביטחון החדש של העירייה, שנבנה לפני מספר חודשים כחלק ממרכז השליטה החדש בעלות של מיליונים, הוא בין המשוכללים ביותר שניתן למצוא כיום. את קירותיו מעטרים מסכי ענק שמדווחים בזמן אמת על הנעשה בעיר, ולתצפיתניות יש מסכים אישיים שמחוברים כמעט לכל פינה בעיר. ירושלים מרושתת באלפי מצלמות, שמחולקות על פי האגפים השונים בעירייה ומותאמות לפעילותם.

מוקד השליטה של העירייה. צילום: פרטי

המצלמות יכולות לזוז לצדדים, לבצע 'זום־אין' ו'זום־אאוט' ולהריץ לאחור את השעות והימים האחרונים. כביש בגין הוא הכביש שבו נמצא המספר הגבוה ביותר של מצלמות מנת"י - והוא מרושת לכל אורכו ורוחבו.

הנהגים יודעים איפה המצלמות

יום שני בשבוע שעבר, עשר דקות לאחר שאנחנו נכנסים למוקד ניהול התנועה - וכבר תאונה. שוטרים שחסמו את אחד הנתיבים בגלל עבודות הפנו מכוניות לנתיבים חלופיים. רכב מסוג ברלינגו, שנסע במהירות, סטה והתנגש במעקה הבטיחות. צוותי כוחות האכיפה הגיעו בתוך דקות אחדות לטפל באירוע.

מוקד השליטה של העירייה. צילום: פרטי

ככל שממשיכים לצפות בנעשה בכביש בגין, אי אפשר שלא להבחין ברכבים שנוסעים במהירות. המצב מחריף ככל שנכנסים לשעות הערב והלילה, כאשר הכביש מתפנה לחלוטין ורבים מהנוהגים בו מרגישים שאפשר להאיץ.

"מדובר בכביש בעל שלושה נתיבים רחבים ודרך פתוחה, ולכן נהגים רבים מרגישים שאפשר לנסוע בו במהירות מופרזת", מסבירים לי שם.

מי שהבינה את המסוכנות שבכביש היא המשטרה, שהציבה מצלמות מהירות בחלקו. אלא שהנהגים יודעים בדיוק היכן הן ממוקמות, לכן אפשר לראות שכאשר הם עוברים את צומת מחלף מרכז העיר ועד לצומת גבעת מרדכי, שם נמצאות המצלמות, הם מאיטים - ואז מאיצים שוב.

טסים ואפילו נוסעים ברוורס

התצפיתניות במוקד מספרות כי מדובר בכביש בעייתי, שמזמן אליו הרבה עברייני תנועה. כך לדוגמה, רק בחודש יוני האחרון תפסה המשטרה צעיר בן 25 שנהג בכביש במהירות של 156 קמ"ש, אף שהמהירות המותרת בכביש היא 80 קמ"ש. מספר חודשים לפני כן נתפס צעיר שנהג במהירות דומה, 149 קמ"ש. רשיונם של שני הנהגים נפסל במקום ל־30 יום. בקיץ האחרון התפרסם סרטון ברשתות החברתיות, שהפך ויראלי, ובו נראה נהג בכביש בגין שנוסע לאחור בנתיב הימני במשך כדקה לאחר שפספס יציאה ובכך מסכן את חייהם של הנהגים האחרים. המשטרה איתרה את הנהג, קשיש כבן 83, והגישה נגדו כתב אישום.

התאונה בכביש בגין בה נהרג שוקי ז"ל

בחודש שעבר פורסם תיעוד נוסף בכביש, שבו נראים תושבים ממזרח העיר כשהם צופרים, מאיטים, יוצאים עם הגוף מהחלון ונוסעים על השוליים כחלק מחגיגות חתונה של אחד מחבריהם. כאשר אחד הנהגים התקשר למוקד המשטרה להתלונן, המוקדנית השיבה לו ש"ככה הם חוגגים חתונות".

אז למה דווקא כביש בגין? כאשר עברנו לצפות במצלמות מנת"י בכבישים אחרים בתוך העיר נתקלנו פחות בעבירות של מהירות מופרזת. על פי התצפיתניות, הסיבה היא כי מדובר בכבישים עם נתיב אחד או שניים, עם רמזורים ועיקולים ומעברי חציה, ולכן תנאי הדרך 'מקשים' על הנהגים העבריינים לנהוג באופן מסכן חיים - מה שמתאפשר בכביש בגין.