מתחם התחנה ו'הקוביה'. צילום: רפי קוץ ויואב דודקביץ'

בעלי עסקים מכל רחבי העיר מתלוננים כי העירייה החלה לחלק בחודשיים האחרונים דוחות "ללא רחמים". יש לציין כי במקרים רבים קיימת אומנם הצדקה מבחינה חוקית, אך לטענת בעלי העסקים הם לא מקבלים אזהרות, אף שלא מדובר בעבירות קשות, והתוצאה היא שהם צריכים להתמודד עם מבול של דוחות שהם צריכים לממן.

עגלת החלות היקרה

בעלי עסקים רבים שפנו למערכת "ידיעות ירושלים" ביקשו סיוע, אך חששו להתראיין בשמם ועם פרטי העסק שלהם מאחר שלטענתם הם חוששים מהתנכלות של העירייה, שאותה הגדירו "גברתנית". ביו אלו שלא חששו לדבר בשמם נמצא למשל אושרי בן חמו ממאפיית נחמה, שפועלת במרכז מסחרי בשכונת רמות. לדבריו, שלושה חודשים אחרי שפתח את המאפייה הוא החל לקבל שורה של דוחות מדי שבוע. הסיבות, כך הוא טוען: פעם בגלל עגלה עם חלות שהונחה בכניסה למאפייה ופעם אחרת בגלל שולחן עם רוגלך שהוצב בכניסה לחנות

"פתחנו את המקום לפני חמישה חודשים. יש לנו רשיון עסק ואת כל האישורים הנדרשים. התחלנו לעבוד והכול הלך כמו שצריך. היו לנו אישורים לעגלות, שולחנות, דוכנים ועוד, חלקם בכתב וחלקם בעל פה. אלא שאז", ממשיך בן חמו וטוען, "התחלפו מנהלי אזורים בעירייה, וכשהגיעה האחראית החדשה לפני חודשיים היא החליטה לבטל את כל האישורים שהיו לנו. מאז אנחנו מקבלים דוחות ללא הפסקה".

לדבריו, "ההרגשה שלי היא שבעירייה החליטו לא לתת לנו להתפרנס. ניסיתי לדבר עם הגורמים הרלוונטיים. הסברתי שמאפייה לא יכולה להתקיים בלי שיוצבו עגלות עם סחורה. אבל התשובה שקיבלתי היתה: 'תסתדר, מצידי אתה יכול לשכור מחסן'. אני משלם ארנונה גבוהה בכל חודש ונמצא במרכז מסחרי שלמעשה היה 'מת'. אנחנו הסוחרים החיינו אותו מחדש והעירייה ממררת לנו את החיים. הצעד הבא שלי הוא הגשת בקשה לבטל את כל הדוחות הללו. אני לא יכול לשלם את כל הסכומים שהעירייה דורשת ממני, העסק פשוט לא יכול להתקיים כך. זה לא רק אני, זו זעקה של כל בעלי העסקים".

הארגז שהרגיז

בעל מכולת משכונת רמות פולין, שבחר שלא להתראיין בשמו, סיפר כי "בשבוע שעבר הגיע פקח, נתן לנו שני דוחות על סך של 475 שקל. אחד ניתן בשבוע שעבר על ארגז של סחורה שהעמדתי בכניסה לחנות, השני על עגלה של מוצרים שלא מפריעה לאף אחד ולא מונעת מעבר של עגלות ולמעשה עומדת שם מספר שנים. כבר חודשיים כמעט שאנחנו חסרי אונים. השבוע הגיעה פקחית, התנהגה בצורה לא מכבדת וממש צרחה עלי וקיבלתי את הדוח על הדברים שהוצבו בכניסה לחנות

האופנוע שחטף

אורי יומטוב, בעלי 'הקובייה, קובה בר' ברחוב הלל, היה רגיל להחנות את הקטנוע שלו, שאיתו הוא מבצע שליחויות לעסק, בכניסה לחנות. אבל אחרי שבע שנים שחנה בדיוק באותו מקום העירייה קנסה אותו ב־500 שקל. "כל בעלי העסקים באזור מחנים באותו מקום כבר שבע שנים, יום אחד קנסו את כולנו. אף אחד לא נתן אזהרה שעלינו לחנות במקום אחר, ובוודאי שלא דאגו למקום חניה חלופי, פשוט קנסו וזהו", הוא מספר. לדבריו, "הדבר הזה פוגע בהתנהלות השוטפת של העסקים באזור. יש לנו משלוחים לאזור ולפעמים צריך להעמיס כמה דברים. עכשיו זה נעשה פשוט בלתי אפשרי. פניתי לכל אגף אפשרי בעירייה. אף אחד לא נתן לי תשובות עד לרגע זה".

תומר ראובני, הבעלים של מסעדת תומי'ס במתחם התחנה, הופתע אף הוא לקבל דוח על שולחנות, כיסאות וספסלים, כמו גם על שטיפת החנות בסגירתה, ומדובר במאות רבות של שקלים

חברת המועצה ימית יואלי־אלה, שטיפלה בנושא לאחרונה, אומרת כי "אני יכולה להגיד לנוכח פניות רבות של בעלי עסקים אלי בנושא, לאחרונה אנו נתקלים באכיפה קשה ומוגברת כלפי העסקים בעיר, הן בשכונות והן במרכז העיר". לדבריה, "על פי מדיניות האגף לקידום עסקים במינהל פיתוח בעיריית ירושלים, שידועה ומוכרת לבעלי העסקים בעיר - ניתן להפנות בעל עסק לקבלת אישור הוצאת סחורה ומתקנים. לא צריך לחפש לתת דוח לשם הדוח. צריך לזכור שהעסקים בירושלים הם הכוח המניע את הכלכלה ושת"פ עימם ברמה העירונית הוא בעל חשיבות ראשונה במעלה".

עוד הוסיפה יואלי־אלה: "כמו בפסגת זאב, ברחוב הפלמ"ח בקרית שמואל, ברחוב מלכי ישראל ובעוד אינספור דוגמאות, יש ארקדה פנימית לאזורי מסחר ומותר בהסכמה להוציא סחורה ומתקנים עד 60 ס"מ מגבול העסק אל המדרכה ובתנאי שנותר מעבר להולכי הרגל. המדיניות לסייע לבעלי העסקים הקטנים בעיר חייבת להתחיל מלשכת ראש העירייה ולהיות מונחלת בכל אגפי העירייה כולל האכיפה".

ביקשנו את תגובת העירייה לכשנקבלה היא תתפרסם.