כבל בוועדת הכלכלה. צילום: מתוך ערוץ הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה הבוקר (ד') לדיון חירום בנושא התקלות החוזרות ונשנות בקו המהיר מירושלים לת"א. אלא שלמרות ששר התחבורה ישראל כץ ויו"ר רכבת ישראל, דן הראל הוזמנו הם לא התייצבו לדיון. השר כבל: "רצף התקלות וחוסר הוודאות של הנוסעים לא יכול להימשיך".

במקום דירקטוריון הרכבת נשלח מנהל הרגולציה, מה שעורר את זעמו של ח"כ רועי פולקמן. "הגיע המשווק של רכבת ישראל, לא ראוי שהם שולחים את היחצ"ן של הרכבת לכאן, הוא לא איש המקצוע", אמר פולקמן.

ועדת הכלכלה היום. צילום מסך מתוך ערוץ הכנסת

בפתח דבריו ציין השר כבל: "אם הקו לא מוכן אז היו צריכים לדחות את הפתיחה החגיגית. אסור שהרכבת תסכן את הנוסעים".

עיקרו של הדיון עסק במחסור החמור בקרונות, ובהשפעת פתיחת הקו המהיר על ציבור הנוסעים בשאר חלקי הארץ. ח"כ יעל גרמן פנתה למנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר: "אתם מציעים חלופה לדחות את הקו המהיר לירושלים". בתגובה השיבה לה טרנר: "זו לא אופציה. דחייה של חודשים היתה יכולה לדחות את הפרויקט בשנים – היה נדרש לחץ בלתי פוסק וזה לא בשביל גזירת סרטים".

ראש אגף בטיחות והצלה בנציבות הכבאות, חיים תמם, אמר כי היו תקלות שהתגלו עד ערב הפתיחה, והאישור ניתן ממש שעות לפני פתיחת הקו. לדבריו, האישור הוא זמני ל-30 יום, ובביקורת שנערכה ביום שני בלילה עלה כי רוב הליקויים תוקנו.

רכבת ירושלים - תל אביב. צילום: רועי אלמן

עם זאת הוא ציין כי קיים פער משמעותי באשר לאפשרות תנועה של רכבי הכיבוי במנהרות ובגשרים, כאשר הסיכום הוא שהפערים יושלמו במהלך 5 שנים. עוד ציין כי הכבאות יודעת לתת פתרון גם במצב הקיים היום לתרחישים.

יו"ר הועדה איתן כבר ציין כי בכוונתו לפנות כבר בימים הקרובים למבקר המדינה בדרישה לבדוק את הכשלים בפרויקט הקו המהיר והשלכות הפעלתו על כלל הקווים בארץ. "המציאות היא של כשל. אי אפשר למרוח את זה או להתייחס אחרת. עדיף שתעשו מסיבת עיתונאים ותגידו שזה המצב וחייבים להחזיר לפריפריה את הקרונות. זה לא אמירה פופוליסטית, הם לא צריכים לשלם את המחיר. צריך לבוא לתושבי ירושלים, שנוסעים בחינם, ולומר להם שבתקופת ההרצה צפויות תקלות. צריך לעשות צעד אחד לאחור. השר כץ חושב כל הזמן פוליטיקה, אני לא חושב כך. אני הולך לשוחח עם מבקר המדינה כי זה ראוי לבדיקה מעמיקה".