שגיא כהן

גיל: 36

בית הספר: רנה קסין

למה דווקא מנהל: "כי חינוך זו הזדמנות לעשות הרבה טוב".

שגיא כהן. צילום: פרטי

הפעם הראשונה כתלמיד שנשלחת לחדר המנהל: "כשהייתי נער הייתי תלמיד ישיבה. אחד התלמידים הועף משם בשל נטייתו המינית. יחד עם קבוצת חברים כתבנו מכתב מחאה לראש הישיבה ובו בקשה להשאיר את חברנו בישיבה למרות נטייתו המינית. ראש הישיבה זימן אותנו לבירור בחדרו בעקבות המכתב. זאת אחת הסיבות לגאוותי הגדולה בתיכון רנה קסין, שמקדם ערכים של שוויון בין כל בני האדם".

הפריט במשרד שלך שאף תלמיד לא יאמין שנמצא שם: "מחדרי יש יציאה לחצר שבה מלבלבים עץ לימון, נענע ושיח לואיזה. מורים מבקרים מעת לעת בחצר ומשתפים בחוויות מההוראה".

הדבר הראשון שהייתי משנה כאן אילו הייתי שר החינוך: "השקעה במורים בהכשרה אקדמית באוניברסיטאות ובתגמול כספי כדי למשוך עוד צעירים איכותיים להוראה".

אורית לסר

גיל: 43

בית הספר: הממ"ד החדש בגבעה הצרפתית 

אורית לסר. צילום: פרטי

למה דווקא מנהלת: "הציעו לי לפתוח את בית הספר החדש, בשיתוף קהילת הורים מחויבת ומקסימה, שעמלה זמן רב כדי להקים את הממ"ד בגבעה. שמחתי מאוד על ההזדמנות, ואני מאמינה שתצמח מכך הרבה ברכה לשכונה כולה. במשך שנים אני פעילה קהילתית וחינוכית ורואה קשר הדוק בין הדברים - לטובת הילדים, ההורים והחברה כולה. אנחנו שואפים להקים בית ספר דתי - קהילתי, מכיל ופתוח לכל ילד וילדה. מקווים להצליח לשמר את הסקרנות ואת חדוות הלמידה".

הפעם הראשונה כתלמידה שנשלחת לחדר המנהל: "האמת היא שנשלחתי לשם לא מעט. אולם זכורות לי במיוחד הפעמים שבהם נשלחתי לכיתה שבה המנהל לימד את קבוצת הבנים גמרא, בזמן שהבנות בכיתה שלי למדו משנה. מביקורים אלו למדתי לאהוב את הגמרא ולהבין שבעתיד ארצה בעצמי ללמוד תורה באופן מעמיק. הצלחתי להגשים זאת ואפילו להיות מורה לגמרא בתיכון פלך בעיר".

הפריט במשרד שלך שאף תלמיד לא יאמין שנמצא שם: "תשבצי סודוקו. ככה אני נרגעת".

הדבר הראשון שהייתי משנה כאן אילו הייתי שרת החינוך: "לא מאמינה בשינויים דרסטיים, אבל כן חושבת שצריך הרבה השקעה בהון האנושי שמגיע לעסוק בחינוך, במיוחד בהיבט של ההכשרה והליווי של המורים. התגמול על עבודת המורה לא חייב להיות רק כלכלית. אסור שהוא ירגיש שהוא לבד, שאין לו צוות לעבוד איתו ושאין מי שרואה אותו. זה צריך להיות בכל הרמות ולכל אורך הדרך - החל מלימודי ההוראה ובמשך כל השנים של העבודה במקצוע".

ניצה אלעזרי

גיל: 54

בית הספר: תל"י רמת מוריה

ניצה אלעזרי. צילום: פרטי

למה דווקא מנהלת: "רצון להיות דמות משפיעה ומובילה בחינוך דור העתיד".

הפעם הראשונה כתלמידה שנשלחת לחדר המנהל: "מעולם לא נשלחתי לחדר המנהל".

הפריט במשרד שלך שאף תלמיד לא יאמין שנמצא שם: "נעלי הריצה שלי".

הדבר הראשון שהייתי משנה כאן אילו הייתי שרת החינוך: "הייתי מתייחסת באופן דיפרנציאלי לבתי ספר, כי הם שונים זה מזה באוכלוסייה ובצרכים שלהם. כרגע על כולם חלים כללים זהים, תקנים על פי מספר ילדים, תקציבים זהים, מסמך המתנ"ה לא נותן מקום לשונות. ואולי קצת יותר אוטונומיה למנהלים".

דעואל (דולי) בסוק

גיל: 57

דעואל (דולי) בסוק. צילום: פרטי

בית הספר: ישיבת בני עקיבא נתיב מאיר

למה דווקא מנהל: "להיות כמו נשר, לדאות ולראות דברים מלמעלה - ואז לרדת למטה לפרטי הפרטים".

הפעם הראשונה כתלמיד שנשלחת לחדר המנהל: "אני מניח שזה קרה כשהתחצפתי למורה".

הפריט במשרד שלך שאף תלמיד לא יאמין שנמצא שם: "תמונה של אבי ז"ל, כפרטיזן ביערות ליטא במלחמת העולם השנייה".

הדבר הראשון שהייתי משנה כאן אילו הייתי שר החינוך: "לחזור ללימוד בעל פה של שירת הים, שירת דבורה, קינת דוד ועוד. אלו נכסי ברזל העומדים ביסוד העושר של השפה העברית".

חגית ברנע

גיל: 52

חגית ברנע. צילום: פרטי

בית ספר: אוולינה תהילה תיכון לבנות

למה דווקא מנהלת: "כי ככה אני נשארת צעירה - מתרגשת מהשיח עם נערות בשלב עיצוב הזהות, מעבודת צוות ומשילוב ראיית המקרו והמיקרו".

הפעם הראשונה כתלמידה שנשלחת לחדר המנהל: "בתיכון כשהחלטנו להבריז כמחאה ונקראנו בעקבות זאת לחדר המנהלת".

הפריט במשרד שלך שאף תלמיד לא יאמין שנמצא שם: "שמיכה, כרית וכורסה נפתחת".

הדבר הראשון שהייתי משנה כאן אילו הייתי שרת החינוך: "ראוי לתת תמריצים לבתי ספר הטרוגניים ומתן אוטונומיה למנהלים".

אורית סומר

גיל: 44

בית הספר: תיכון קשת

אורית סומר. צילום: פרטי

למה דווקא מנהלת: "יש בזה אתגר (ואולי אפילו יומרה?) בניסיון לבנות קהילה. זה לבנות עולם שמתמודד בכל כך הרבה ממדים אם איך שראוי שנהיה. אי אפשר להנדס את זה מראש, אבל בתפקיד הזה טמון הסיכוי לרגעים מרוממים ומרגשים שאין כמותם".

הפעם הראשונה כתלמידה שנשלחת לחדר המנהלת: "בבית הספר שבו למדתי בקיבוץ נהגנו לישון אחת לשבוע בבית הספר. נקראתי לחדר המנהלת כי הייתי בין המובילות של מבצע זריקת כל הנעליים של החמשושיות על הגג".

הפריט במשרד שלך שאף תלמיד לא יאמין שנמצא שם: "גיטרה והספר 'זרע של גזר'".

הדבר הראשון שהייתי משנה כאן אילו הייתי שרת החינוך: "הייתי משנה את כיתה א' - ואחריה כבר אי אפשר יהיה להמשיך כרגיל. הייתי מלמדת בחבורות - חבורות קטנות, אינטימיות ומתוקות בגרסה של 'חיידר' שבו לומדים את האלפבית, ניגונים, דקלומים וסיפורים, טיפוח גינה ומשחקים בפנים ובחוץ".

שרי שמבורסקי

גיל: 43

בית הספר: חושן

שרי שמבורסקי. צילום: פרטי

למה דווקא מנהלת: "שאלה טובה. כנראה כדי למתוח את עצמי. אנחנו דורשים מהתלמידים לגדול, להתפתח ולהעיז, וזו תביעה קשה מאוד. אם כך, נאה דורש - נאה מקיים".

הפעם הראשונה כתלמידה שנשלחת לחדר המנהלת: "הגעתי רועדת מפחד אל חדרה של יעל לוין, המנהלת המיתולוגית של גבעת גונן, בגלל מרד שעשינו נגד הצוות".

הפריט במשרד שלך שאף תלמיד לא יאמין שנמצא שם: "צב".

הדבר הראשון שהייתי משנה כאן אילו הייתי שרת החינוך: "כבר עכשיו יש הרבה טוב במערכת. הייתי מגדילה עוד יותר את האוטונומיה הבית־ספרית ואת תפיסת המשרד כמלווה ולא כמפקח".

ד"ר דן שטייניץ

גיל: 46

בית הספר: יאסא - התיכון הישראלי למדעים ולאומנויות

למה דווקא מנהל: "זאת הגשמה של חלום ילדות עבורי".

ד"ר דן שטייניץ. צילום: פרטי

הפעם הראשונה כתלמיד שנשלחת לחדר המנהל: "לא חושב שהיתה כזו".

הפריט במשרד שלך שאף תלמיד לא יאמין שנמצא שם: "'תכשיט' שהכנתי - דיסקית מזהב טהור בקוטר של מטבע של 10 שקלים ובעובי קטן פי 300 מעובי של שערה. חוץ מזה, במקום להשקות עציץ אני משקה גוש בוץ שהוצא מסכר בית זית לפני 12 שנים וגדלים עליו חיידקים, אצות ושאר מיקרואורגניזמים. זאת מערכת אקולוגית שמזינה את עצמה".

הדבר הראשון שהייתי משנה כאן אילו הייתי שר החינוך: "הייתי משנה את מערכת הבחינות הארציות. הבחינות הכרחיות על מנת למדוד את היעילות של ההוראה ואת ההצלחה של התלמיד. האבסורד הוא שאפשר להתכונן לבחינות הללו, ולכן באופן טבעי זה הדבר שהמערכת עסוקה בו. כלומר במקום למדוד השגת מטרות חינוכיות מודדים את מידת ההכנה למדידה. חייבים לשנות את זה ולמצוא שיטות מדידה שלא יסיטו את המערכת. אצלנו ביאסא יש מסורת של למידה לשם למידה, וכך אפשר ללמד לטינית (לא לבגרות), מבוא לתורת הקוונטים, ובאופן כללי לתת לתלמידים להתמודד עם בעיות 'מהחיים', שלעולם לא יופיעו במבחן אחיד".

אפרת מאיר

גיל: 42

בית הספר: התיכון הדו־לשוני יד ביד

אפרת מאיר. צילום: פרטי

למה דווקא מנהלת: "כדי להמשיך לקדם את החינוך הדו־לשוני והרב־תרבותי ולקחת חלק בהצלחתם של בני הנוער הנהדרים ומעוררי ההשראה שלומדים אצלנו בבית הספר".

הפעם הראשונה כתלמידה שנשלחת לחדר המנהל: "אף פעם, למיטב זכרוני".

הפריט במשרד שלך שאף תלמיד לא יאמין שנמצא שם: "נעלי עקב. הן אומנם נמצאות שם, אבל מעולם לא באמת נעלתי אותן".

הדבר הראשון שהייתי משנה כאן אילו הייתי שרת החינוך: "הייתי מגדילה משמעותית את שכר המורים ומאפשרת להם ולהן לבנות את תוכניות הלימוד שהכי יתאימו לבתי הספר שלהם ושלהן".

אביבית שור

גיל: 44

בית הספר: בית ספר " השלום" מלחה

אביבית שור. צילום: פרטי

למה דווקא מנהלת: "אני אוהבת להתרגש מהעשייה המשמעותית בחינוך, להשפיע ולהגיע לכל אדם: ילד, מורה והורה על מנת לתת את המענה המדוייק לכל אחד".

הפעם הראשונה כתלמידה שנשלחת לחדר המנהל: "השנה זו הפעם הראשונה שנשלחתי לחדר המנהלת".

הפריט במשרד שלך שאף תלמיד לא יאמין שנמצא שם: "ספר 'הרשימה' של יובל אברמוביץ, שוקולדים ונעלי אצבע".

הדבר הראשון שהייתי משנה כאן אילו הייתי שר החינוך: "הייתי משנה את סביבות הלמידה ופועלת להפיכתם לסביבת עבודה דינאמית ואינטראקטיבית על מנת לייצר שיח ולמידה משמעותית בין המורים לתלמידים. כמו כן, בעיניי המורים הם חוד החנית במערכת החינוך ולכן הייתי פועלת לשיפור תנאי השכר שלהם".