זיהום אוויר. מצאו את הפתרון? | צילום: שאטרסטוק

פרטים חדשים על התוכנית להגביל כניסת רכבים לעיר: אחרי חשיפת מיינט ו"ידיעות ירושלים", נמרוד לוי, האחראי מטעם העירייה על תוכנית ReVeAl של האיחוד האירופאי, מדבר לראשונה על המהלך המהפכני. החל מהמכתב שנשלח לאחרונה לראשי הרשויות בסמוך לירושלים, דרך הרחבת התוכנית לכלל העיר, ועד למצלמות המיוחדות של חברת מוטורולה שאושרו השבוע. הבשורה: בקרוב ננשום אוויר צלול כיין.

בחודש יוני האחרון נפל דבר בירושלים: העירייה והאיחוד האירופאי החלו להניע את תוכנית ReVeAl, שמטרתה ליצור תחבורה בת קיימא יחד עם עוד חמש ערים אירופאיות. "יצאנו במהלך ליצירת אזורים מופחתי פליטות", אומר לוי, שמשמש גם מנהל המחלקה להנדסה סביבתית. "משמעות הדבר היא שרכבים מזהמים לא יוכלו להיכנס למרכז העיר. בשלב הבא, שייצא לפועל במהלך שנת 2020, אנו נרחיב את האיסור לכניסת רכבים מזהמים גם לכלל העיר".

זיהום אוויר. מצאו את הפתרון? | צילום: שאטרסטוק

רכבים מזהמים, מסביר לוי, אלה רכבי דיזל שמשקלם הכולל מעל 3.5 טון ושנת הייצור היא עד 2005. "רכבים אלה לא יוכלו לעבור בעיר. לזה התחייבנו בקול הקורא של האיחוד האירופאי ואת זה אנחנו רוצים להוציא לפועל. בשבועות האחרונים הוצאנו הודעה לראשי הרשויות המקומיות שמסביב לירושלים: מבשרת ציון, מעלה אדומים, מטה יהודה ואפרת. הודענו להם שאישרנו לאחרונה את הרחבת התוכנית להפחתת הפליטות לכל העיר. הודענו להם שכל רכב עירוני מזהם לא יוכל לעבור דרך ירושלים".

היו התנגדויות?
"
לא. אף אחד לא הגיש התנגדות".

לדברי לוי, הדרך ליישם את התוכנית היא באכיפה. "רק השבוע אושר מכרז למצלמות מיוחדות של חברת MOTOROLA", הוא אומר. "מדובר במצלמות בעלות טכנולוגיה מיוחדת שיזהו לוחיות רישוי של רכבים אסורים ויאכפו את איסור הכניסה. הכנסנו בתוכנית את האפשרות ליוצאי דופן: מי שהרכב שלו מוגדר מזהם יוכל להתקין מסנן פליטה ולשלוח את לוחית הרישוי שלו למאגר של העירייה. המצלמות לא יאכפו את האיסור על רכבים מזהמים שהתקינו מסנן" .

במסגרת התוכנית קיבלה העירייה מענק כספי של כ־144 אלף יורו מהאיחוד האירופי, שיוקדש כולו להוצאה לפועל של האזורים מופחתי הפליטות. "יחד עם עוד חמש ערים אירופאיות ירושלים תשתף מידע עם גורמי המחקר על התקדמות התוכנית", אומר לוי. "קיבלנו לזה מימון מיוחד. אנחנו מחויבים לדווח על התקדמות הפרויקט ולבצע ניטור על פי הכלים שגובשו".

את התוכנית ילוו מומחים אירופאיים בעלי שם כמו לוסי סאדלר, הנחשבת למומחית בתחום הגבלות הגישה ואזורים מופחתי פליטות. גם אוניברסיטת גנט תיקח חלק נכבד במיזם, ומעבדת המחקר שלה לתחבורה בת קיימא תעזור ביישום הטכנולוגיות. המחקר של האיחוד עוסק בהשפעות של פתרונות תחבורה חדשניים, שנותנים מענה לדפוסי ניידות משתנה ושירותי תחבורה, וכל סוגי התחבורה מכוסים. עד כה קיבלה עיריית ירושלים כ־56% מהמענק הכספי, ואת היתר היא תקבל לאחר שתעביר דיווחים מקצועיים על התקדמות מיזם 'אזור מופחת פליטות'.