רכבת בתחנת שועפאט. צילום: רפי קוץ

"זמן הנסיעה של הרכבת הקלה חורג מהקבוע בהסכם": בבדיקה שערך מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, עולה כי זמני הנסיעה בפועל ברכבת הקלה, חורגים באופן משמעותי מהתחייבות החברה בהסכם הזיכיון.

זמן הנסיעה המתוכנן עם תחילת הפרויקט, מתחנת המוצא בפסגת זאב לתחנה הסופית בהר הרצל היה אמור להסתכם ב–39 דקות, אך לאחר הפעלת הקו בידי חברת 'סיטיפס' עמד זמן הנסיעה על 40.1 דקות, זמן ארוך ב-2.2 דקות מזה שנקבע בהצעה במכרז ובהסכם.

"לזמן הנסיעה מקצה לקצה יש השפעה מכרעת על רמת השירות הניתנת לנוסעים בקו, עקב השפעתו על תדירות הנסיעות. מאחר שמספר הרכבות הוא קבוע (23) וזמן הנסיעה התארך יחסית למתוכנן, הזכיין לא עומד בתדירות הנסיעות שהתחייב לה, ולכן זמן ההמתנה של נוסע בתחנה מתארך בעיקר בשעות העומס", נכתב.

"תדירות הנסיעה של הרכבת הקלה אינה לפי הנקבע בהסכם הזיכיון שכן סיטיפס התחייבה להפעיל את צי הרכבות בתדירות של רכבת אחת בכל 4.5 דקות בשעות השיא בבוקר ובשעות השיא בערב התחייבה החברה אחת להפעיל רכבת אחת בכל 5 דקות. ומה אחרי הפעלת הקו? בתוספת השנייה להסכם הזיכיון ממרץ 2012, ובשל ביקושים בפועל שלא תאמו לתחזיות שעליהן התבסס הסכם הזיכיון, הסכימו המדינה והזכיין להפחית את התדירות בשעות השיא לרכבת אחת בכל 6 דקות, בין היתר עקב היעדר אופטימיזציה של מערכת ההעדפה ברמזורים".

קראו גם בנושא דו"ח התחבורה הציבורית
• 
מבקר המדינה על סיטיפס: "הורידה נוסעים באמצע נסיעות עקב תקלות במכונות הכרטוס - בשביל לא להפסיד הכנסה"
• מבקר המדינה על העומס ברכבת הקלה: ״לא מתקיימת בדיקה סדורה של הצפיפות בקרונות"

"הפחתת מספר הנסיעות היומיות וכן הפחתת התדירות, בייחוד בשעות שיא הביקוש, פוגעות באיכות השירות בכך שפחות רכבות מספקות שירות בשעות שבהן יש ביקוש רב לרכבות", כך נכתב בדו"ח, "על פי נתוני התדירות שאישר מנהל המסילה דאז לזכיין, הופחת מספר הרכבות בשעות השיא לשני הכיוונים מ‑103 ל-80‪], פער של 20% לעומת התחייבות הזכיין בהסכם הזיכיון. הפחתת מספר הנסיעות ונוסף על כך הגידול הניכר במספר הנוסעים הביאו להגדלת הצפיפות ברכבות ובכך גרמו לפגיעה ניכרת באיכות השירות".

סיטיפס: "בניגוד לטענות העולות בדו"ח פעלנו בכל הכלים שברשותנו לשדרוג המצב"

ביקשנו מחברת סיטיפס להתייחס לדו"ח החמור של מבקר המדינה, ומשם מסרו לנו את התגובה הבאה: "סיטיפס מפעילה קרוב ל-8 שנים בהצלחה מערך תחבורתי מורכב וראשון מסוגו בארץ, המסיע כ-170 אלף נוסעים מדי יום ועומד על רמת אמינות וזמינות נסיעה גבוהים מאד, של למעלה מ-98%, וזאת בהתאם לקריטריונים שנקבעו בחוזה ההפעלה. מרבית הליקויים עליהם מצביע דוח המבקר הם תוצאה של התנהלות והחלטות המדינה לאורך השנים. כך קבע גם המומחה ההנדסי בהליך בוררות שהתנהל בין המדינה וסיטיפס".

"בניגוד לטענות העולות בדו"ח המבקר, על אף הטעויות הרבות שהמדינה עשתה בזמן יצירת מכרז הפעלת הרכבת, בין היתר בזמני הנסיעה השגויים, רכש קרונות לא מספק ואי תעדוף רמזורים, אנו פעלנו בכל הכלים שברשותנו לשדרוג המצב. יתרה מכך – הנחיות משרד התחבורה לגבי מעבר הרכבת בצמתים, גורמות לעיכובים מיותרים נוספים של הרכבת הקלה".