הרכבת הקלה. צילום: אדווה חולי

״לא מתקיימת בדיקה סדורה של רמת הצפיפות בקרונות": הרכבת הקלה, ידועה כרכבת עמוסה וצפופה ומי מאתנו שנוסע ברכבת הקלה באופן תדיר חווה לא פעם צפיפות ודוחק בקרונות, שהם תוצאה ישירה של תדירות נמוכה וזמני נסיעה ארוכים שחורגים מההסכמים.

הרכבת הקלה בתחנת 'יפו מרכז' | צילום: אלכס קולומויסקי

בדו"ח המבקר נכתב כי "יצוין כי 68.1% מהנוסעים שענו על שאלון שנשלח אליהם במסגרת הליך שיתוף הציבור שקיים משרד מבקר המדינה הביעו חוסר שביעות רצון ממספר המקומות הפנויים ברכבת הקלה, דבר המעיד על אי-שביעות רצונם מרמת הצפיפות ברכבת. הביקורת העלתה כי במסגרת הפיקוח והבקרה של יחידת המהנדס על הרכבת הקלה לא מתקיימת בדיקה סדורה ותקופתית של רמת הצפיפות בקרונות הרכבת, ובדו"ח מדדי השירות שמכינה יחידת המהנדס המוגש למינהלה אחת לחודש לא נכללים נתונים על הצפיפות שנמדדה".

צפיפות ברכבת הקלה. צילום ארכיון: נעם ריבקין פנטון

סיטיפס בתגובה: "פעלנו לאורך השנים בכל הכלים שברשותנו לשדרוג המצב"

ביקשנו מחברת סיטיפס להתייחס לדו"ח החמור של מבקר המדינה, ומשם מסרו לנו את התגובה הבאה: "סיטיפס מפעילה קרוב ל-8 שנים בהצלחה מערך תחבורתי מורכב וראשון מסוגו בארץ, המסיע כ-170 אלף נוסעים מדי יום ועומד על רמת אמינות וזמינות נסיעה גבוהים מאד, של למעלה מ-98%, וזאת בהתאם לקריטריונים שנקבעו בחוזה ההפעלה. מרבית הליקויים עליהם מצביע דוח המבקר הם תוצאה של התנהלות והחלטות המדינה לאורך השנים. כך קבע גם המומחה ההנדסי בהליך בוררות שהתנהל בין המדינה וסיטיפס.

"בניגוד לטענות העולות בדו"ח המבקר אנו פעלנו לאורך השנים בכל הכלים שברשותנו לשדרוג המצב. כך לדוגמא, סיטיפס היתה זו שפנתה למדינה כבר בחודש דצמבר 2013, בהצעה לעבור ללוח זמנים משודרג של רכבת כל 6 דקות בין השעות 07:00-18:00 – תכנית שהמדינה אישרה רק ביולי 2015. כמו כן, ב-2014 הגישה סיטיפס למדינה הצעה לרכישת 10 קרונות לטובת שיפור השירות בקו הקיים. המדינה החליטה שלא לרכוש את הקרונות באותה עת ולעשות זאת בשלב מאוחר יותר. קרונות אלו לא נרכשו עד היום ולפי החלטת המדינה הרכישה תדחה עד לסיום המכרז על הקווים הבאים בעיר".