הרכבת הקלה. צילום: רועי אלמן
מחדל מכונות הכרטוס והתיקוף של הרכבת הקלה: תחת הכותרת "משבר התחבורה הציבורית" פרסם היום (רביעי) מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא ביקורת חריפה על פעילות הרכבת הקלה במגוון רחב של הביטים, אחד מהם - מערכות הכרטוס והתיקוף נחשבות 'ללב הפועם' של הרכבת הקלה שבאמצעותם מתקפים עשרות אלפי הנוסעים את כרטיסי הרב קו והשוברים החד פעמיים.
דוח" מבקר המדינה מגלה כי התגלו תקלות קשות ומורכבות בהפעלת המערכות, המביאות לפגיעה קשה באיכות השירות. עוד מציין מבקר המדינה כי יותר מ-6 שנים לאחר שהופעלה הרכבת הקלה, המדינה לא אישרה את התאמת מערכות הכרטוס לדרישת הזיכיון כיון שרבות מבדיקות המערכת הסתיימו בכישלון.

קראו גם בנושא דו"ח התחבורה הציבורית
• 
דו"ח מבקר המדינה: בעוד מספר שנים - תפוסה חריגה בקו המהיר לירושלים
• מבקר המדינה על העומס ברכבת הקלה: ״לא מתקיימת בדיקה סדורה של הצפיפות בקרונות"


בשנת 2013 הנחה משרד התחבורה את 'סיטיפס' להחל בהליך רכישת מכונות כרטוס "מהדור השני", להוסיף עמדות חדשות ולשדרג את המערכות הקיימות, דבר שלא התבצע עד כתיבת שורות אלה.

"סיטיפס הורידה נוסעים באמצע הנסיעה בשביל לא להפסיד הכנסה"
עוד נכתב בדו"ח כי "לעיתים עקב תקלה במכונות התיקוף לא נקלטו תיקופי הנוסעים במערכת, וכדי לא להפסיד הכנסה, החליט הזכיין להוריד את כלל הנוסעים מהרכבת ולא להמשיך בנסיעה מסחרית עד לתחנה הסופית. עוד עולה כי בתקופת חגים, כגון חנוכה, חול המועד סוכות ופסח או ביום הזיכרון, חל גידול ניכר במספר הנוסעים המזדמנים, ונוצרים עומסים ותורים ארוכים מול מכונות הכרטוס, זאת מאחר שמכונות הכרטוס איטיות, אינן נוחות וקלות להפעלה, והדבר פוגע ברמת השירות ולהחמצת הרכבת".

סיטיפס בתגובה: "החברה מבצעת שדרוג בהתאם להוראות המדינה"

ביקשנו מחברת סיטיפס להתייחס לדו"ח החמור של מבקר המדינה, ומשם מסרו לנו את התגובה הבאה: "סיטיפס מפעילה קרוב ל-8 שנים בהצלחה מערך תחבורתי מורכב וראשון מסוגו בארץ, המסיע כ-170 אלף נוסעים מדי יום ועומד על רמת אמינות וזמינות נסיעה גבוהים מאד, של למעלה מ-98%, וזאת בהתאם לקריטריונים שנקבעו בחוזה ההפעלה. מרבית הליקויים עליהם מצביע דוח המבקר הם תוצאה של התנהלות והחלטות המדינה לאורך השנים. כך קבע גם המומחה ההנדסי בהליך בוררות שהתנהל בין המדינה וסיטיפס.

"לעניין שדרוג מערכות הכרטוס – מכיוון שאפיוני המערכת נקבעו עוד בשנת 2005 ניהלה סיטיפס לאורך השנים עשרות שיחות עם המדינה לשיפור ושדרוג מערכת הכרטוס כך שתכלול את כל השיפורים הטכנולוגים של השנים האחרונות – הצעות שהמדינה דחתה אחת לאחת. רק לאחרונה המדינה הוציאה לסיטיפס הוראת שינוי מסודרת ומתוקצבת שתאפשר מכירת ערך צבור במכונות הכרטוס, תשפר את ממשק המשתמש ותעדכן את תוכנת המערכת. החברה מבצעת שדרוג זה בהתאם להוראות המדינה".