עיריית ירושלים. צילום: שלומי כהן

הפנייה שהביכה חצי ממועצת העירייה: נבחרי הציבור הירושלמים מתהדרים בכך שדלתם תמיד פתוחה ואוזנם קשבת לצורכי הציבור. אך מה קורה כאשר אל הדואר האלקטרוני שלהם מגיעה פנייה לעזרה? בדיקת "ידיעות ירושלים", ששלח הודעה פיקטיבית לכל 32 חברי המועצה, מוכיחה מי מגיב מיד ומנסה לעזור, מי מפיל את האחריות על התושבים ומי מתעלם מהמצוקה.

הפנייה פיקטיבית, המצוקה אמיתית

"אנו תושבי רחוב רביץ בשכונת נווה יעקב סובלים מהיעדר תחבורה ציבורית. רביץ הוא רחוב חדש שנבנה לפני כשש שנים ומונה כ־400 בתי אב, ותושבי הרחוב נאלצים ללכת 15 דקות עד התחנה. אין צורך לתאר במילים מה קורה ביום גשום כשאישה עם תינוק בעגלה רוצה בסך הכול לצאת לקניות. איזו עוגמת נפש כרוכה ביציאה מהבית, ומובן שהדבר מהווה פגיעה של ממש באיכות חיי התושבים מדי יום".

זו ההודעה שנשלחה בתחילת השבוע שעבר אל כל חברי מועצת העירייה. מדובר בפנייה פיקטיבית שנועדה לבדוק את מידת היענותם של נבחרי הציבור הירושלמים, אך הסיפור עצמו אמיתי לגמרי. בחמש השנים האחרונות קיבלו חברי המועצה לא מעט פניות מתושבי רחוב רביץ בנווה יעקב שמציפות את מצוקתם. מדובר ברחוב שנבנה בשלהי שנת 2013, שבעקבות ליקויי תכנון נמנעת כניסת תחבורה ציבורית אליו ובסביבתו, והתושבים, שהם זוגות צעירים ברובם, נאלצים ללכת עד התחנה הסמוכה, מרחק 15 דקות הליכה. אחרי שהוצפו בפניות מתושבים חסרי אונים, בקדנציה הקודמת הבטיחו לא מעט חברי מועצה לטפל בסוגיה, אלא שעד היום לא קרה דבר.

עוד כתבנו בפנייתנו כי "היו על כך פגישות עם משרד התחבורה וכן התקיים על כך דיון בוועדת פניות ציבור בכנסת בתחילת פברואר לפני שנתיים כמעט, אך לצערנו משרד התחבורה מגלגל את האחריות על העירייה והעירייה מגלגלת את האחריות על המשרד הממשלתי ומי שמשלם את המחיר הם התושבים. אשמח מאוד אם תוכל לפנות בעניין למשרד התחבורה או לכל גורם אפשרי בעירייה במטרה שיביאו לפתרון מצוקת התושבים". 

צילום: shutterstock

את הפנייה חתמנו בשם תושבת הרחוב ליהי סירקין, שם בדוי. שלחנו את הפנייה בציפייה לראות את נבחרנו מתגייסים לסייע.

התגובה המהירה: בתוך שלוש דקות

ראשון העונים היה חבר המועצה אלחנן גרוסבוים מסיעת 'דגל התורה', שענה לפנייתנו בתוך שלוש דקות משליחתה. "אשמח לעמוד לצידכם ולשירותכם", כתב. "יש לכם פרוטוקולים או סיכומי דיונים על מה שהיה עד היום, כדי שאדע מה נעשה, איפה זה נתקע, ומשם אנסה להתקדם? למי פניתם עד היום, ומי מנסה לטפל בזה בשלב זה?" הוסיף ושאל.

סגן ראש העירייה מ'אגודת ישראל', יוסי דייטש, ענה גם הוא בתוך דקות ספורות. "אשמח מאוד לעזור בנושא כאוב וקשה זה", כתב. "בשביל להיפגש עם דרור גנון, הממונה מטעם משרד התחבורה, אני צריך להבין היטב את הבעיה ולשמוע מכם את ההיסטוריה של הטיפול בנושא זה. אני מציע לקבוע פגישה איתכם, ואולי תביאו איתכם עוד נציגים מהשכונה, ולאחר מכן אפגש עם דרור גנון ועם גורמים מהעירייה שתחום זה נמצא תחת אחריותם. מזכירתי תיצור עימכם קשר מחר בבוקר לצורך קביעת פגישה". כפי שהתחייב דייטש, כבר למחרת התקבלה בקשה מלשכתו לקביעת פגישה

תשובות בשעות הקטנות של הלילה

יו"ר 'התעוררות', עופר ברקוביץ', ענה גם הוא לפנייה ועשה זאת בשעה שתיים לפנות בוקר. "בהחלט נפעל בעניין", כתב והסתפק בתשובה לקונית.

ברקוביץ'. צילום: יואב דודקביץ'

ברקוביץ' לא היה חבר המועצה היחיד שענה בשעות הקטנות של הלילה. חבר המועצה משה גורא מ'דגל התורה' כתב: "אני מכיר את המצוקה מקרוב. ביקשתי לקיים פגישה עם הנוגעים בדבר. מאחר שחלקם שהו או שוהים בחו"ל הפגישה נקבעה ל־7 במרץ. בינתיים ביקשתי עזרה מהרב שלמה רוזנשטיין - שבעבר החזיק בתיק תחבורה ציבורית וידע רב לו בתחום, גם מול משרד התחבורה. הוא קיים סיור במקום ויש לו תובנות. זימנתי גם אותו לפגישה הנ"ל (הפגישה נדחתה גם בשל היעדרותו מהארץ, וחשובה היתה לי השתתפותו בפגישה). אני מלא תקווה שבפגישה יועלו הצעות יעילות ובנות ביצוע בטווח הקצר. אשמח לעדכן אתכם לאחר הפגישה, בתוצאותיה".

אחריו היה זה חבר המועצה דוד בלומנשטוק, גם הוא חבר סיעת 'דגל התורה'. "ראשית, אני חייב לציין כי אני מסכים עם הטענות העולות מהנכתב. לצערי אני מקבל ושומע על כך תלונות רבות", כתב. "למיטב ידיעתי בחודש האחרון התקיימו מספר פגישות של מחזיק תיק תחבורה דוד זוהר יחד עם מנהל אגף תושי"ה (תחבורה ופיתוח תשתיות) יחד עם נציגים ממשרד התחבורה על מנת להסדיר את הנושא. לפי הבנתי יש מספר פתרונות שמקודמים בימים אלו, וכולי תקווה כי הדבר ייפתר בקרוב ממש. בכל מקרה אשמח להסביר יותר על מה שידוע לי בנושא, בשיחה טלפונית".

חבר סיעת הבית היהודי גורי פרוידיגר כתב בתגובה: "אני מכיר את הבעיה. אני תושב פסגת זאב וגם שם קיימות בעיות תחבורה רבות. אני מנסה ללמוד ולרכז את כל הבעיות ולנסות לפתור את הבעיות באמצעות המינהלים הקהילתיים ותוכנית אב לתחבורה".

התגובות המפתיעות

שלוש שעות לאחר פניית "ידיעות ירושלים" ענה מחזיק תיק התחבורה, חבר המועצה דוד זוהר, כי הנושא נמצא בטיפולו. "חשוב לי לציין כי מאז כניסתי לתפקיד אני עוסק בנושא כאוב זה ללא הרף, וזאת בהמשך לפועלם של הנציגים עוד מהקדנציה הקודמת", כתב. "המצב כרגע הוא שפתרון הקבע יהיה בעז"ה באמצעות הקמת סובה (כיכר) שתאפשר את כניסת האוטובוסים לשכונה ויציאתם, וזאת עד חודש מאי כפי שהתחייב מנהל אגף תושי"ה והודות לפעילותם של נציגי ציבור רבים. אני מנסה לקדם פתרון ביניים שיאפשר את המשך המסלול של קו 44 מפסגת זאב לתוך רחוב רביץ על מנת לאפשר תחבורה ציבורית מינימלית. כולי תקווה שאצליח בהקדם".

הדרישה: פגישה, סיור ושיחה טלפונית

ראשון העונים בבוקר שלמחרת היה חבר המועצה אלעד מלכא, שעוסק רבות בתחום התחבורה הציבורית. "יש מספר בעיות כאלה ברחבי העיר. פניתי לצוות אב לתחבורה לברר אם יינתן מענה במסגרת המכרז החדש לתחבורה ציבורית בירושלים ואם ניתן לייצר פתרון ביניים. אעדכן", הבטיח מלכא

חבר המועצה אלעד מלכא. צילום: יואב דודקביץ'

לאחר ארבעה ימים חזר מלכא עם תשובת תוכנית אב לתחבורה. "כשתכננו את רחוב רביץ לא חשבו על מעבר של תחבורה ציבורית ועל כניסות/יציאות מהרחוב. העירייה מקדמת בסוף רחוב רביץ מעגל תנועה שיאפשר כניסה של קווי השירות עד סוף הרחוב ובחזרה. כיום הכניסה של אוטובוס יכולה להתבצע מרחוב קמניץ והיציאה מרחוב מזל טלה. המחשבה שעד להסדרת מעגל התנועה לפתוח קו פנימי שיוציא את התושבים מרחוב רביץ למשה דיין ובחזרה לנווה יעקב, דורשת הסדרה של השטח במרכז הכביש, שמיועד לרכבת, והדבר נמצא בבדיקה. בסיור שקיימנו הפנייה ימינה ממשה דיין למזל טלה אינה אפשרית עם אוטובוס, והפנייה ימינה ממזל טלה למשה דיין דורשת הסדרה של גיאומטריה ורמזורים. הנושא בטיפול".

אחרי מלכא ענתה חברת סיעתו עליזה ארנס. "ננסה להיפגש בקרוב. אולי שבוע הבא. אנא רכזו את סיכומי הפגישות אם היו והעבירו אלי. ארצה לבוא לביקור", כתבה, כשהיא מצרפת את מספר הנייד האישי שלה ומבקשת ליצור קשר ישיר.

עליזה ארנס. צילום: באדיבות התעוררות

הבא בתור היה חבר המועצה יונתן יוסף, שהעדיף שהטיפול ייעשה טלפונית. "אשמח אם תתקשרו אלי", כתב, בצירוף מספר הנייד האישי שלו.

יונתן יוסף. צילום: שלומי כהן

אחריו היה זה סגן ראש העירייה מטעם ש"ס, צביקה כהן. "מצער לשמוע על סבל הציבור בנושאי התחבורה הציבורית. אשמח להגיע לסיור על מנת לעמוד ולהתרשם מקרוב", כתב. שעות לאחר מכן קיבלנו תגובה מוורדית עטייה, מנהלת לשכתו של כהן. "צביקה רוצה לבוא לסייר אצלכם. אבקש פרטי יצירת קשר על מנת שאוכל לתאם מועד", כתבה. בימים שלאחר מכן קיבלנו לא פחות משלוש בקשות נוספות מלשכתו של כהן, שמבקשות לתאם מועד לסיור במקום.

צביקה כהן. צילום: רפי קוץ

24 שעות לאחר פנייתנו התקבלה תגובה מלשכת ראש העירייה משה ליאון. "קיבלתי את פנייתך. העברתי לבדיקת הגורמים המקצועיים בעירייה. עם סיום הבירור בנושא אשיבך", כתב אבי כהן, ממונה על פניות ציבור בלשכת ראש העירייה, והוסיף: "על מנת למצות את האפשרויות לסייע, נבקש ממך ליצור עימנו קשר למספר 02-6295353, או לרשום לנו את מספר הטלפון שלך, ונשמח ליצור עימך קשר ולסייע ככל האפשר".

חברת המועצה ד"ר לורה ורטון, יו"ר סיעת מרצ, התייחסה לפנייתנו לאחר שלושה ימים. ורטון ביקשה לתאם פגישה, ובהמשך יצרה מנהלת לשכתה קשר וביקשה פעם נוספת לתאם פגישה על מנת לנסות לסייע.

תעביר את זה הלאה

והיו גם אלה שבחרו לטפל בבעיה בדרך של העברת האחריות למישהו אחר. כך למשל סגן ראש העירייה אלישע פלג, שהסתפק בלהפנות את פנייתנו למחזיק התיק דוד זוהר. "מאשר את קבלת פנייתך, אך אין באפשרות או בסמכות אלישע לסייע בנושא", כתב שרון ארד, ראש לשכתו של פלג.

גם סגן ראש העירייה מטעם ש"ס, אברהם בצלאל, הפנה את פנייתנו למחזיק התיק דוד זוהר. "צריך לקיים דיון דחוף בנוגע לתחבורה ברחוב רביץ. אשמח לדעת איך מתקדמים", כתב בצלאל לזוהר.

התשובה המקורית ביותר התקבלה מחבר המועצה אריה קינג. "תנסחו לי מכתב 'בשמי' שמיועד למר גנון. אחרי שתנסחו זאת בשמי אשלח אליו (תשלחו אלי את המייל שלו)", כתב.

אריה קינג. צילום: רפי קוץ

אחריו היה זה חבר סיעת 'התעוררות' דן אילוז: "העברתי לאלעד מלכא שעוסק בתחבורה ציבורית והוא הבטיח לטפל", כתב אילוז.