אוטובוסים. צילום: לירן תמרי

"מסיימים כל חודש עם 3 דוחות חנייה": רק בשנה שעברה דורגה ירושלים כעיר בה נרשם הגידול המשמעותי ביותר בכמות המבקרים מבין ערי ישראל. בתוך כך, נהגי האוטובסים התיירותיים המובילים אל הבירה מדי שבוע אלפי תיירים, מספרים על מדיניות אכיפה נוקשה ומכוונת שמפעילה נגשם עיריית ירושלים. בימים האחרונים, פנו עשרות נהגים ליו"ר האופוזיציה עופר ברקוביץ' בבקשה שזה יסייע להם לאחר שלטענתם העירייה הקשיחה בשנה האחרונה את מדיניות האכיפה כלפיהם.
 
"מה שקורה בעיר זו פשוט קטסטרופה, אנחנו מובילים מידי יום עשרות מבקרים לעשרות מוקדים תיירות בבירה, במקרים רבים הפקחים העירוניים מגלים אפס סובלות כלפינו ורושמים לנו דוחות ללא כל סיבה, פשוט מגיע פקח, מצלם ורושם דוח, יש מחסור רציני במקומות חנייה מסודרים לאוטובוסים, בבית לחם הקימו חניון מיוחד לאוטובוסים בן – 4 קומות, תמוהה כיצד לא מקדמים תוכנית כזו בעיר הבירה" מסר אלי ברזני נהג. 
 
גם אורי כהן, נהג מזה 35 שנה בתחום התיירות מעלה טענות דומות: ״הבעיה חמורה, הפקחים נמצאים בכל פינה ורושמים דו"חות גם כשאנחנו מעלים ומורידים נוסעים ללא כל הפרעה לתנועה. המדינות הוקשחה בשנה וחצי האחרונות. הסתובבתי בכל העולם, בכל אתר תיירות חשוב יש חניונים לאוטובוסים - בתוך ירושלים אין כלום. אם המצב לא ישתנה נסגור את כל העיר באמצעות האוטובוסים . כל נהג מסיים את החודש עם ממוצע דוחות של 1,000 ש"ח. עיקר הבעיה בעיר העתיקה. אנחנו נפגעים וענף התיירות נפגע". 

ברקוביץ ונהגי האוטובוסים. צילום: לירן תמרי

פארס אלטוויאל בעלת חברת אוטובוסים ״הוואי ביץ׳״ בבירה, מספר כי רק בשנה האחרונה נהגיו צברו קנסות בסך 88 אלף ש"ח: ״עיקר העובדה שלנו מול אוכלוסיה מבוגרת, לוקח להם יותר זמן לרדת ולעלות מרכב ההסעה, את הפקחים זה לא מעניין והדו"חות נרשמים. רק בשנה האחרונה הנהגים שלי קיבלו קנסות בגובה 88 אלף שקל בעלי חברות האוטובוסים מאזור המרכז לא רוצים לעלות לירושלים ולקחת נסיעות ממנה ואליה, הם שומעים נסיעה לירושלים מחזיקים את הראש".
 
יו"ר התעוררות, עופר ברקוביץ אמר בתגובה כי "התיירות היא אחד מהמנועים הכלכליים החשובים ביותר לעיר. העירייה כרגע מפקירה את נהגי אוטובוסי התיירות. יש לפעול לשנות את מדיניות האכיפה על האוטובוסים ובמקביל לפעול להסדרה מידית של מקומות חניה ונקודות עצירה בעיר. אנחנו מציעים פתרונות לשיפור המצב כגון הצבת סדרנים במקום פקחים, הסבת חניות לחניות אוטובוסים ופתיחת חניונים לשימוש אוטובוסים. התנועה בראשותי תמשיך לפעול לעידוד התיירות בירושלים לשיפור חווית התייר ולפתרונות לבעיות בעולם התיירות, כמו גם לסייע לכל בעלי העסקים בעיר להתפרנס ולא לקבל דו"חות שאינם מוצדקים. פניתי לגורמים הרלוונטיים כדי לייצר את הפתרונות האוליטימטיביים לבעלי המקצוע ולתיירים".

עיריית ירושלים: "הפקחים מונחים להתריע בפני הנהגים לפני מתן הדו"ח"

אכיפת הסדרי החנייה בירושלים מתבצעת למען תושבי העיר, באי העיר ירושלים והנוהגים ברחובותיה, במטרה לאפשר זרימה מיטבית של התנועה ולהבטיח את שלום הולכי הרגל והנוהגים בה. הפקחים מונחים לאפשר לאוטובוסים העלאת והורדת נוסעים ובלבד שלא תגרם הפרעה למעבר הולכי רגל ולתנועה. בנוסף, הפקחים מונחים לבקש מנהג האוטובוס (במידה ונמצא באוטובוס), להזיז האוטובוס בטרם מתן דו"ח.

להלן דוגמאות לחניה אסורה של אוטובוסים: אוטובוס חנה בחניה אסורה על המדרכה, תוך חסימתה (הנהג לא נמצא באוטובוס). חניה זו מהווה עבירה חמורה וגורמת סכנה ממשית לעוברים ושבים הנאלצים לרדת לכביש כדי להמשיך בדרכם, זאת מלבד האיסור החוקי הקבוע בתקנות התעבורה, מצ"ב צילומי האוטובוס המדברים בעד עצמם. אוטובוס חסם נתיב תנועה, בעוד הנהג לא נמצא באוטובוס. מדי יום ביומו, פקחי החניה מבחינים ברחבי העיר באוטובוסים המסיעים תיירים, מורידים ומעלים נוסעים תוך חסימת נתיבי נסיעה, חניה במקומות המיועדים לקווי שירות ובכך מהווים הפרעה חמורה תנועה. האכיפה מתבצעת בהתאם לחוק ועל פי חומרת העבירות ואף בהתאם לתלונות המתקבלות במוקד.

העירייה מתכננת הוספת מגרשי חניה לאוטובוסים באגן העיר העתיקה וזאת בנוסף למגרשים ולמקומות המיועדים לאוטובוסים הקיימים כבר היום, כגון: בחניון קרטא, במורדות הר הזיתים ועוד. מצ"ב דוגמאות לחניות אסורות ובנוסף מיקומים להעלאה, הורדה והנחיות בנושא.