הרכבת הקלה בירושלים. צילום: אדווה חולי

חברת TransJerusalem J-Net LTD נבחרה כזוכה במכרז ה-JNET של הרכבת הקלה בירושלים. ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים ובשיתוף צוות תכנית אב לתחבורה, הכריזה היום (רביעי) על הצעתה של החברה TransJerusalem J-Net LTD כהצעה זוכה במכרז רשת קווי הרכבת הקלה בירושלים - רשת ה-JNET. חברת TransJerusalem J-Net LTD הינה חברה ייעודית שהוקמה לטובת הפרויקט והינה בבעלות משותפת של חברת שפיר וחברת CAF הספרדית .

רשת קווי הרכבת הקלה בירושלים - רשת ה-JNET - כוללת את הקו האדום, שיוארך בצפון העיר לשירות תושבי שכונת נווה יעקב, ובדרום, לשירות הנוסעים לבית החולים הדסה עין כרם. עוד כוללת הרשת את הקו החדש, מהאוניברסיטה העברית בהר הצופים, ועד לשכונות מלחה וגילה, עם שלוחות לאוניברסיטה העברית בשכונות גבעת רם וגבעת שאול. הרשת צפויה להיות באורך כולל של מעל 40 ק"מ אשר יעברו במרכזי הביקוש בירושלים.

מדובר באחד המיזמים התחבורתיים הגדולים ביותר באירופה ובמזרח התיכון הנבנים כיום, ובמערכת הסעת המונים שצפויה להסיע כחצי מיליון נוסעים מדי יום. המיזם כולל הקמה של מסילות חדשות באורך של 27 ק"מ, הקמת 50 תחנות חדשות, תכנון וייצור של מעל 100 קרונות, הקמת מתחם דפו מרכזי שיכלול חניון ומוסך לקרונות ומרכז בקרה ושליטה, חניוני חנה וסע והפרדות מפלסיות בצמתים מרכזיים.

הפרויקט יבוצע בשיטת PPP - Public Private Partnership, ויהיה לפרויקט הגדול ביותר מסוג זה שנעשה עד היום בישראל. במסגרת הפרויקט הזכיין יפעיל ויתחזק את הקו האדום הקיים, ובמקביל יממן, יקים, יפעיל ויתחזק את הארכות הקו האדום ואת הקו החדש. הזכיין יפעיל את הרשת לתקופה של 15 שנה עם אופציה ל-10 שנים נוספות ויתחזק את הרשת למשך 25 שנה. חברתTransJerusalem J-Net LTD צפויה להתחיל בעבודת התכנון כבר במהלך השנה הנוכחית והפעלת הרשת תבוצע בהדרגה, החל מסוף שנת 2022 ועד להפעלה מלאה בשנת 2025.

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון אמר כי "הרכבת הקלה מתרחבת. אלה חדשות היסטוריות לעיר ירושלים. אני שמח ונרגש על בחירת מפעיל להמשך ההקמה וההפעלה של הרכבת הקלה בעיר. מערכות הסעת ההמונים הן הפיתרון לגודש בכבישים, הן אשר יביאו ציבור רחב לנסיעה מהירה, יעילה ובטיחותית ברחבי העיר. זאת, בנוסף להפחתה משמעותית בזיהום האויר ונגישות רבה לכל רחבי העיר. עיריית ירושלים תירתם כדי להאיץ את העבודה, ולהביא לקווי רכבת קלה נוספים מהר ככל שאפשר, למען התושבים. אני מבקש להודות מאד למשרדי האוצר והתחבורה על התמיכה וההירתמות לפרוייקט משנה מציאות זה".

רשת Jnet

מנכ"ל תכנית אב לתחבורה, זוהר זולר אמר כי "תכנית אב לתחבורה מברכת על בחירת זכיין חדש לרשת ה-JNET, שנבחר במכרז בינלאומי בהובלת משרד האוצר. הזכיין החדש נבחר בתהליך מכרזי בליווי מקצועי של תכנית אב לתחבורה, תוך עמידה בלוחות הזמנים ותוך הפקת לקחי הקו הראשון לטובת שיפור הפרויקט. בזאת, ירושלים צועדת לקראת תנופה תחבורתית עצומה בגודלה בארץ, בה יפעלו בעתיד הקרוב רשת של חמישה קווים תפעוליים, שתסיע כ-500 אלף נסיעות נוסע ביום ועתידה לשנות את פני העיר והמטרופולין כולו".

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, בצלאל סמוטריץ': "מדובר באבן דרך משמעותית נוספת, בהקמת רשת רכבות קלות שתחבר את מאות אלפי תושבי ירושלים והסביבה, בקלות ובנוחות. ההצלחה הגדולה של הרכבת הקלה בירושלים הביאה את משרד התחבורה לפעול יחד עם השותפים להארכת קו הרכבת לכל רחבי העיר, משכונת נווה יעקב, הר הצופים ורמות בצפון, ועד לבית החולים הדסה עין כרם, שכונת גילה ומלחה שבדרום. המהפך התחבורתי בירושלים, בירת הנצח של עם ישראל, בעיצומו, הן בדרכים המובילות אליה והן בתוך העיר. רשת קווי הרכבת הקלה המוקמים בימים אלה בירושלים, תהפוך את מערך התחבורה בעיר למהיר, הנוח והמתקדם ביותר בישראל".