עולים לאוטובוס. פחות יציאות | צילום: שלומי כהן

דווקא בעידן שבו העדיפות לתחבורה הציבורית נתונים שחושף מיינט ו"ידיעות ירושלים" מראות כי לפחות בבירה, נערך קיצוץ המספר הנסיעות המתוכננות לצאת מדי יום. ואכן הנתונים שקיבל חבר מועצת העיר אלעד מלכא ('התעוררות') ממשרד התחבורה, מפתיעים ומקוממים כאחד.

מלכא הגיש בקשה לקבלת נתונים על ביצוע נסיעות בעיר במסגרת חוק חופש המידע. לטענתו, הוא קיבל מספר רב של נתונים ומסמכים עד שהיה צריך לשכור איש מקצוע על מנת לסדר ולנתח לעומק את המידע שקיבל.

הנתונים המראים על הפחתת הנסיעות

כשהוגשו לו הדוחות הסופיים, הוא הופתע: בעוד שמשרד התחבורה מצהיר בכל הזדמנות כי עוד ועוד כספים מושקעים בתחבורה הציבורית, ובעוד הירושלמים מתבשרים חדשות לבקרים על שיפור במערך התחבורה בעיר, הנתונים דווקא מגלים אחרת. מסיכום המספרים עולה כי בחודשים יוני ואוגוסט, מספר הנסיעות המתוכננות ירד באופן דרמטי, בהשוואה בין השנים 2017 ל־2019. כך, בעוד שבחודש יוני 2017 תוכננו 172,928 נסיעות, שנתיים לאחר מכן המספר עמד על 160,324 – פער של 12,604 נסיעות. והמגמה נמשכה גם באוגוסט.

ב־2017 עמד מספר הנסיעות המתוכננות על 184,547, ב־2019 הוא צנח ל־167,790. ככל הנראה נועד הדבר על מנת לשפר את נתוני העמידה ביעדים של משרד התחבורה. ואכן נרשמו נתונים מרשימים של למעלה מ־99% דיוק בשנה שעברה.

אלעד מלכא. צילום: באדיבות 'התעוררות'

מאלעד מלכא (התעוררות) נמסר: "משבר שירותי התחבורה הציבורית בירושלים נמשך. במקום לייצר פתרונות למחסור בנהגים, במקום לשחרר את המכרזים התקועים ולהכניס תחרות לאגד, עסוקים במשרד התחבורה ביצירת מניפולציות לנתוני הביצוע של אגד בעיר. מצופה מעיריית ירושלים ומשרד התחבורה לפעול לטובת ציבור נוסעי התחבורה הציבורית והפיכתה לכלי רכב יעיל ונח לציבור הרחב במקום בשינויים קוסמטיים והטעיות".

ממשרד התחבורה נמסרה התגובה הבאה: "הנתונים אינם מוכרים לנו. לא ברור על אילו נסיעות מדובר. כעיקרון המשרד אינו מקצץ בכמות הנסיעות אלא פועל בכל עת להגדיל אותן".