תאונה דרכים בירושלים. צילום: אוהד צויגנברג

המשטרה חשפה: בין התקופה של ינואר עד נובמבר 2018 חלה ירידה בכמות התאונות הקשות (בהן נפצע לפחות אדם אחד בצורה קשה) והקלות בעיר, לעומת הנתונים של השנה שעברה. עם זאת, בתאונות הקטלניות, בהן נהרג לפחות אדם אחד, לא חל שינוי

בשבוע שעבר ציינו ברחבי הארץ את שבוע הבטיחות בדרכים. גם ברחבי ירושלים ובמזרחה קיימה המשטרה, בשילוב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים והעירייה, הדרכות והסברה לציבור הנהגים ובבתי הספר, שם הם שילבו מיצגים מרכזיים שהיו מעורבים בתאונות דרכים וביצעו אכיפה מוגברת. כחלק מהפעילות הוצבה עמדה ובה משקפי מציאות מדומה שנתנה לציבור לחוות תרחישים שונים כהולכי רגל ורוכבים ונהגים.

את אותם התרחישים הללו מכיר רפ"ק יניב שרון (47), קצין הבוחנים המחוזי, מקרוב. רק לפני שבועיים התרחשה התאונה הקטלנית ברחוב רש"י כאשר בת 4 נפצעה באורח אנוש מפגיעת רכב מסחרי ומתה מפצעיה בבית החולים. "אירועים שמעורבים בהם ילדים הם האירועים הקשים ביותר", מספר רפ"ק שרון. "במקרה הזה גם משפחת הילדה נהרסת וגם משפחת הנהג הפוגע. ברגע אחד חיים שלמים משתנים".

רפ"ק שרון, המתגורר באשקלון, החל את תפקידו במחוז בחודש יולי. בתפקידיו הקודמים שימש בין היתר ראש מדור תאונות דרכים במרחב נגב וקצין יחידת בוחנים במחוז תל אביב. "קשה מאוד להגיע לזירת תאונה, קטלנית בעיקר", הוא משתף. "דבר ראשון אנחנו סוגרים את הזירה על מנת שנוכל לאסוף את כל הממצאים הדרושים כדי להגיע לחקר האמת".

רפ"ק שרון. צילום: דוברות המשטרה

רפ"ק שרון מתייחס גם לתופעה המסוכנת של 'פגע וברח'. אירוע שכזה התרחש לא מזמן בעיר כאשר העיתונאי הספרדי חוליו דה לה דוארדיה פגע בפסנתרן חיים טוקזינסקי ז"ל בן ה-30 . טוקטינסקי נפטר מספר ימים לאחר התאונה ונגד דוארדיה הוגש כתב אישום המייחס לו עבירות של הריגה, הפקרה אחרי הפגיעה, נהיגה בשכרות ועוד עבירות. "חשוב שכולם ידעו שאי אפשר להתחמק מזה", הוא אומר. "ככל שעובר הזמן אנחנו מתקדמים בנושא הזה והטכנולוגיה עושה פלאים ואנחנו נשיג את כל מי שיהיה מעורב בתאונות הללו".

הגורם המרכזי לתאונות הדרכים בעיר, מסביר רפ"ק שרון, הוא הגורם האנושי - היסח הדעת של הנהגים. "על פי הממצאים בשטח וגם לאחר חקירה אנחנו רואים שהשימוש בטלפון הנייד הוא המרכיב הבולט שגורם לתאונות, לאו דווקא בשיחת טלפון אלא גם תוך כדי גלישה באינטרנט במהלך הנהיגה". 

לטענתו, השימוש בטלפון לא מאפיין נהגים צעירים יותר או מבוגרים, אלא את כלל הנהגים. "אנשים מתעסקים במשהו אחר ולא בנהיגה ובשנייה אחת לא שומרים על מרחק ופוגעים ברכב או בהולך רגל". 

אך לא רק הנהגים הם האשמים העיקריים בתאונות. בחודש יולי התרחשה תאונה קשה ברחוב בצלאל כאשר הולך רגל חצה שלא במעבר חצייה ונהרג מפגיעת משאית. "מבטו של נהג המשאית הופנה קדימה ולכן בתאונה הזאת מבינים שהנהג לא אשם. הנהגים לא תמיד יכולים להבחין בהולכי הרגל", אומר רפ"ק שרון

ומה לגבי נהיגה תחת השפעת אלכוהול?
"קיימת ירידה בתאונות שמעורבים בהם נהגים שיכורים. אנחנו מבצעים בשטח הרבה פעילות בנושא ורואים את התוצאות".