רכבים נוסעים בנתיב תחבורה ציבורי. לא מחזה נדיר

לא אוכפים את הנסיעה בנת"צים: זמן רב נתיבי התחבורה הציבורית (נת"צ) בירושלים כבר אינם מסלולי נסיעה לאוטובוסים בלבד. הסיבה: רכבים פרטים נדחפים לנתיבים אלה באין מפריע, מה שמאריך את זמן הנסיעה באוטובוסים ומוניות ופוגע בנוסעי התחבורה הציבורית. העירייה, שאמורה לאכוף את החוק, אינה עושה זאת ומפסידה כסף שהיה יכול להגיע מאכיפה

עד כמה הצליחו הנת"צים בירושלים לפתור את בעיית הפקקים ולהקל על ציבור הנוסעים? ליוסי סעידוב, מייסד ארגון '15 דקות', יש בטן מלאה ולא מעט ביקורת על מדיניות העירייה בנושא. "רכבים פרטיים נדחפים לנתיבים הללו בלי לקבל שום קנס", הוא אומר. "הנת"צים נועדו לאוטובוסים בלבד כדי שידלגו על הפקקים. ברגע שרכבים פרטיים נכנסים לשם נוצרים עיכובים ופקקים שפוגעים בנוסעים".

מתשובה לשאילתה שהגיש ארגון '15 דקות' לעירייה בבקשה לקבל מידע על כמות הדוחות וסכומי הקנסות בנתיבי התחבורה הציבורית בירושלים עולה כי העירייה אינה מבצעת אכיפה בנתיבים אלה ולא מטילה קנסות. "לפני כמה שנים היה שינוי חקיקה בכנסת שהעביר את האכיפה בנת"צים מהמשטרה לעיריות", הוא אומר. "יש אפשרות לבצע אכיפה אם רק יתקינו מצלמות שעלותן באמת זניחה. בעיריית תל אביב יש הקפדה על האכיפה באמצעות מצלמות וזה מכניס לקופה שלהם מיליוני שקלים בשנה. פה בירושלים? כלום, אפס שקלים. זאת מדיניות עירונית שמתעדפת את נהגי הרכב הפרטי והפקקים על פני נוסעי התחבורה הציבורית. מיליוני שקלים הושקעו בנתיבי התחבורה הציבורית בירושלים והכסף שהושקע בתשתיות התחבורה הולך לטמיון בשל היעדר אכיפה".

בארגון '15 דקות' מדווחים על עשרות תלונות שהגישו נוסעי התחבורה הציבורית למוקד ובהן כעסו על ההשלכות של היעדר האכיפה ועמדו על הצורך לקצר את זמני הנסיעה. "אנשים תקועים בכבישים. מספיק ששלושה רכבים פרטיים יידחפו לנת"צ בשביל שהאוטובוס יפספס את הרמזור. זו אחת הסיבות למשבר התחבורה בעיר. ברחוב שטראוס למשל מכוניות עוברות קבוע לנת"צ, וכך גם באזור בנייני האומה לכיוון תחנת הרכבת. אוטובוסים נתקעים בפקק ועוד פקק ואין סיכוי שהנוסע יגיע בזמן ליעדו".

העירייה: "יצאנו למכרז בעניין אכיפת החוק במקרה של חניה בנת"צ באמצעות מצלמות וידיאו. בימים אלה נבחנות ההצעות והנושא יובא לאישור ועדת המכרזים".