מימין: מור, פורת, פסו וסלע. צילום: יואב דודקביץ

השבוע האחרון שייך ללא ספק למחלקת הניו מדיה של עיריית ירושלים: זה קרה רגע לפני חצות הלילה שבין שני לשלישי, כשבעיריית תל אביב החליטו להטריל את אנשי המדיה החברתית בכיכר ספרא. וכך בדיוק דקה לחצות הועלה פוסט "עיריית ירושלים, ערה?". הפוסט, שהפך לויראלי תוך דקות ספורות, הביא את אנשי הניו מדיה של עיריית ירושלים להצטרף לחגיגה ולענות לעמיתיהם מתל אביב - "מה קרה? קצת קר אז נזכרת בי?". ברגע שבירושלים הצטרפו לחגיגה הפוסט זכה ללמעלה מ־50 אלף לייקים ועשרות אלפי תגובות, כשאליו מצטרפים עשרות רשויות מקומיות, גופי תקשורת וגופים מסחריים שהגיבו עם הרבה הומור. "לא היה תיאום מאחורי הקלעים עם עיריית תל אביב", חושפת השבוע מרים סלע, מנהלת מחלקת הניו מדיה בדוברות העירייה. "היה אפילו איזשהו כעס עליהם על כך שהם לא תיאמו את זה איתנו מכיוון שאנחנו משתפים פעולה לא מעט".

מעלים רעיונות בקבוצת הווטסאפ

דף הפייסבוק של עיריית ירושלים הוא אחד מהעמודים היותר חזקים ברשת והוא ניחן בהרבה הומור וציניות, בעיקר בשל מי שעומד מאחוריו - צוות של ארבעה עובדים, שמנהלים את העמוד באמצעות קבוצת וואטסאפ משותפת, שם מעלה כל אחד את רעיונותיו, שהופכים בסופו של דבר לפוסטים וסדרות רשת ויראליים

הפוסט של עיריית תל אביב. צילום מסך מעמוד הפייסבוק

לצד המנהלת סלע יש שני עובדים במשרת סטודנט - מיכל פורת ורותם פסו, ואליהם הצטרף ארנון מור עובד במחלקת הארנונה, שלדברי דובר העירייה אביתר אלעד, הוא "בעל ראש מבריק שהחלטנו לאמץ כאן בדוברות, מתגבר את מחלקת הניו מדיה, מביא את הרעיונות המעולים והוויראלים שלו".

לא 'קופי-פייסט'

ובחזרה לאותו פוסט מדובר. "סביב השעה שתיים עשרה ורבע גילינו את הפוסט שהעלו בעיריית תל אביב", משחזרת סלע. "הבנו שהחליטו להטריל אותנו ובהתייעצות מהירה בווטסאפ החלטנו לשתף פעולה. חצי שעה לאחר מכן הגבנו. ראינו שעיריית הרצליה ועיריית באר שבע הגיבו, אבל הפוסט לא התרומם - ברגע ששחררנו את התגובה שלנו, הרשת נפלה מהטראפיק שנוצר לפוסט הזה".

אתם לא חוששים מתגובות שהדף שלכם הוא ציני וסאטירי?
פורת
: "אנחנו פשוט אנשים בגילאי העשרים וככה אנחנו מדברים, וחשוב לנו שהאדם שנמצא בצד השני ירגיש שהוא מדבר עם אנשים. אין שום כוונה לדבר בשפה גבוהה ומליצית או ברשמיות של טפסים, אנחנו יודעים מה אנשים רוצים לשמוע ויודעים לדבר אליהם בגובה העיניים. זאת בדיוק הסיבה שהפוסט של עיריית תל אביב הפך בין רגע לויראלי, בגלל שפתאום הרבה גופים התחילו לדבר בשפה רגילה ומגניבה, כמו שאנשים מדברים, מבלי להתאמץ להראות סופר פוליטיקלי קורקט.

"אנחנו מצליחים לגעת באנשים לא בגלל שיש לנו שפה מיוחדת, להיפך. ההצלחה היא בגלל שאנחנו מדברים בשפה רגילה, כזו של היום יום, ולא הופכים את דף הפייסבוק ל'קופי פייסט' של הודעות לתקשורת".

"ירושלים זה מותג"

תושבים רבים שפנו לעירייה דרך דף הפייסבוק נתקלו לעיתים בתשובות לא שגרתיות, חלקן עם לא מעט ציניות ובהומור משעשע. אז כיצד מתקבלת ההחלטה אם להגיב על אוטומט או דרך פאנץ' קורע? תלוי מי השואל מהצד השני. "אם אנחנו תופסים נושא וחושבים להוסיף איזו קריצה כי קורה משהו אקטואלי או שיש שיח ברשת על משהו מסוים, אז זה מבורך ואנחנו יודעים שהאדם שנמצא מהצד השני של המסך נמצא בעניינים בדיוק כמונו", אומר פסו. "אני לא חושב שיש מאמץ מצד מישהו מאיתנו לצאת מגניבים, אף אחד לא יושב ומקיים התייעצות על כל תגובה הומוריסטית. זה טבעי וזאת הסיבה שזה עובד".

וסלע מוסיפה: "בפעילות שלנו חשוב לנו להיות מחוברים לשטח ובין היתר גם לעסקים הירושלמים. הבנו שירושלמים אוהבים אוכל ולנו חשוב לפרגן ולעבוד עם העסקים בעיר

"אחד הפרויקטים המוצלחים שיצאו מהמחלקה שלנו הוא פרויקט 'סופגניות ירושלמיות' בו פנינו לבעלי עסקים מקומיים וביקשנו שיכינו את הסופגנייה הירושלמית שלהם. התהודה שהפרויקט הזה קיבל ברמה הארצית עשתה שירות ענק וכבוד גדול לעסקים בעיר".

בהרבה מובנים ירושלים נתפסת כעיר "זקנה". איך עובד השילוב הזה עם עמוד פייסבוק שכזה?

פורת: "כמו שלא תגיד על מלכת אנגליה שהיא זקנה, אבל היא עדיין כוכבת רוק, אז אותו דבר ירושלים. זה מותג. אני יכולה לומר לך שיש משקל מאוד גדול לפידבקים שאנחנו מקבלים מהתושבים. הם מציעים רעיונות, זורקים לאוויר דברים חשובים וזה מקבל ביטוי כי הקשר הדו־כיווני עם התושב חשוב לנו מאוד".

כדי לחזק את הטענה שלה, פורת משחזרת מקרה טרי מהשבוע שעבר. "שמנו לב שהתחילה תנועה הולכת וגוברת בפייסבוק שהולך לרדת שלג בסופ"ש, כשכמובן שמדובר היה בידיעה שאינה נכונה", היא מספרת. "בהתחלה חשבנו לא להגיב, כי בכל זאת - כמעט בכל שבוע צצות שמועות על שלג. ואז באמצע הלילה התכתבנו והחלטנו לעלות משהו מגניב

"שחררתי איזו נוסחה אקראית שעלתה לי בראש, 'למרות שהיינו רוצים (באמת), לא הולך לרדת שלג השבוע. סורי' והוספתי אימוג'י של צעיף. הרשת השתגעה על זה. לעשות קופי פייסט להודעה לתקשורת זו לא גזירת גורל".

"סיירת מטכ"ל לפעולות מיוחדות"

דובר העירייה אביתר אלעד, תחתיו נמצאת מחלקת הניו־מדיה, נזכר שכשיזם את הקמת דף הפייסבוק העירוני, בעירייה גיחכו. "אני זוכר שבשנת 2009 כשהצעתי שאקים פייסבוק לעיריית ירושלים, בהנהלה שאלו אותי בשיא הרצינות למה בכלל העירייה צריכה פייסבוק וטענו שהאתר העירוני מספיק לנו. כמובן שלא הסכמתי. היום הפייסבוק ושאר הרשתות שאנחנו נמצאים בהן חזק הפכו לחלון הראווה המרכזי של ירושלים, שנוגע ביותר מחצי מיליון אנשים בכל חודש", הוא אומר

אלעד מוסיף כי הרשתות החברתיות מאפשרות קשר דו כיווני עם התושבים באופן ישיר ובלי מתווכים. "אנחנו משתדלים לעשות את זה בדרך הכי מקורית, הכי ירושלמית והכי פורצת דרך ולהמציא את עצמנו כל יום מחדש", הוא אומר. "בעולם הזה מי שחי את הטרנדים של אתמול כבר לא רלוונטי מחר. מחלקת הניו מדיה שלנו היא מבחינתי סיירת מטכ"ל של העירייה לפעולות מיוחדות. לדברים שאנחנו עושים יש אימפקט שמורגש הרבה מעבר לגבולות הרשת וממנף את כל הרבדים העמוקים של ירושלים".