הרכבת הקלה (צילום: רועי אלמן)

חוסר רגישות: פקח של חברת סיטיפס - מפעילת הרכבת הקלה בירושלים הורה לקשישה בת 80 לרדת מהרכבת לאחר שבבדיקת התיקוף נתגלה כי כרטיס ה׳רב קו׳ שברשותה לא היה בתוקף. בנה של הקשישה, העיתונאי חיים ריבלין (חדשות 12) צייץ בחשבון הטוויטר על שארע. מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר הגיבה: "אין לי מילים. הורדה של אישה בת 80 מתחבורה ציבורית היא מעשה בזוי ומבייש".

בציוץ ציין ריבלין: "אמא שלי בת 80 הורדה מהרכבת הקלה בירושלים כי פקע תוקף כרטיס הרב קו שלה. מאחל לפקח שהוריד אישה בת 80 מהרכבת, לשרי התחבורה לדורתיהם ופקידיהם שמתעללים יום יום בנוסעי התחבורה הציבורית יום כיף בתחנת אוטובוס שמושה".

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר הגיבה לפוסט והבטיחה כי הנושא יבדק על ידה באופן אישי: "מסור את התנצלותי הכנה לאמא שלך. הורדת אישה בת 80 מתחבורה ציבורית (מכל סיבה) היא מעשה בזוי ומבייש. כמובן שהתנהלות כזו לא מקובלת עלינו ולא תאומת את הערכים על פיהם אנחנו עובדים. אנחנו בודקים את הנושא ואעדכן אישית".

כזכור, תוקפם של כל הכרטיסים שהונפקו ב-2011 במסגרת רפורמת התחבורה הציבורית הגדולה הגיע לסיומו בירושלים ב-1 ביולי. המשמעות היא שתושבים לא יוכלו יותר לשלם איתו, ועל כן הצטרכו להחליף אותו ובכך למעשה לאבד את הכסף שצבור עליו אם לא יעשו כמה פעולות הכרחיות. ממשרד התחבורה נמסר אז בנוגע לסיום תוקף הכרטיס "עם פקיעת תוקף הכרטיס, יש להחליפו לכרטיס חדש ללא כל תשלום".

גם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ׳ ציין כי מדובר בהתנהגות לא מקובלת והבטיח כי המקרה יטופל.

ריבלין הגיב לשניים ואמר כי הוא ״מעריך את התגובה המהירה של קרן טרנר, אבל נניח למקרה הפרטי והתנהגות הפקח, איך קורה שמשרד התחבורה לא מסדיר ומפשט את התשלום: מפקיעת תוקף הכרטיסים, על אבדן הכסף או התיזוז שבהצלתו, תשתיות הטענה בעייתיות, מחסור בקוראי כרטיסים באוטובוסים ועוד (ושום מילה על יתר כשלי מערך האוטובסים)״.

מסיטיפס נמסר: "פרטי המקרה המדובר אינם מוכרים לנו ונמצאים בבדיקה. עם זאת, סיטיפס פועלת על פי הנחיות ונהלי משרד התחבורה בכל נושא רכישת הכרטיסים וחובת תיקופם.

'משרד התחבורה קבע את תוקפו של כרטיס הרב קו וכן כי לאחר שפג תוקפו הוא אינו יכול לשמש בתשלום בנסיעה בתחבורה הציבורית. על פי משרד התחבורה, הארכת כרטיס שפג תוקפו היא באחריות הנוסע בלבד. נוסע שנמצא ללא כרטיס רב קו תקף מחוייב ב'חיוב מוגדל' וכן עליו לגשת לאחת מעמדות על הקו של משרד התחבורה הפזורות בעיר ולחדש את כרטיסו.

"צר לנו על תחושותיה של הנוסעת המדוברת. הבקרים ברכבת הקלה מונחים לאכוף את הנחיות משרד התחבורה ופועלים במקצועיות ובאדיבות לציבור הנוסעים וימשיכו לעשות כך"/