תחנת הרכבל אל הכותל. הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים

ייסעו באוויר במקום על הקרקע: קו אוטובוס מספר 1 לכותל יבוטל לאחר שיוקם הרכבל החדש לעיר דוד סמוך לשער האשפות. כך עולה מהתוכניות המפורטות של המיזם, שהוגשו בשבוע שעבר להפקדה בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). העברת התוכנית בוועדה הארצית, כפרויקט לאומי, אמורה לקצר את הליך אישורו.

ביטול הקו של התחבורה הציבורית מוכיח למעשה כי מיזם הרכבל הוא פרויקט תחבורתי ולא אטרקציה תיירותית. ככזה הוא יפעל בתדירות גבוהה וגם תאי הרכבל יהיו גדולים. המבחן הגדול של הרכבל יהיה יכולתו לעמוד בכמות המבקרים.

עם זאת קיימת עדיין מחלוקת באשר לתעריף הנסיעה ברכבל ואם יתאפשר תשלום ברב־קו. שני הנושאים האלה דורשים את אישור משרד התחבורה, שהוא הגוף היחיד בארץ המוסמך לאשר סבסוד של קו תחבורה וקביעת תעריף מוזל.

למיזם מעורר המחלוקת יש מתנגדים לא מעטים, מאגודת האדריכלים המקומית, דרך המועצה לשימור ועד לארגון עמק השווה, שאף הפיק סרטון אנימציה במטרה להמחיש את החסרונות והבעיות של המיזם. בין השאר המתנגדים מצביעים על הפגיעה בקו הרקיע הירושלמי מול חומות העיר העתיקה, מציינים את אי הפעלת הקו בשבתות ואת היות הפרויקט פתרון תחבורתי הלוקה בחסר.

לאחרונה נערך למיזם הליך של שיתוף ציבור במכון ירושלים לחקר מדיניות, שבו נציגי הרל"י, המקדמים את התוכנית, הציגו את פרטיה והאזינו לביקורת מצד הגופים השונים. באירוע גם השמיע האדריכל הנודע משה ספדיה את התנגדותו למיזם. עם זאת, לצד ההתנגדות ארגון מורי הדרך ומשרד התיירות תומכים בפרויקט.

מאגד נמסר כי החלטות שנוגעות למיזמים תחבורתיים נמצאות באחריות משרד התחבורה בלבד. 

ממשרד התחבורה נמסר: "לא היתה כל פנייה למשרד התחבורה בנושא".