צומת אורה המחודש, כולל היציאה מאחת המנהרות מימין למטה. הדמיה: תכנית אב לתחבורה

בקרוב לא תזהו את צומת אורה בדרום מערב העיר. במסגרת ההיערכות להקמת שכונת רכס לבן, שבה עומדות להיבנות כ־5,000 יחידות דיור, הוחלט להוריד את הצומת אל מתחת לפני הקרקע, בשתי מנהרות חדשות.

הכביש שיוביל לשכונה ברכס לבן, שעדיין לא ידוע מה יהיה שמה, ייצא מתוך הציר הקיים כיום מעל למנהור המתוכנן. אך עיקר התנועה שעוברת כיום לכיוון הדסה עין כרם ואבן ספיר תהיה תת־קרקעית. כמו כן מתוכננת במקום תחנה גדולה של הרכבת הקלה, כחלק מהארכת התוואי של הקו האדום בין התחנה הסופית שלו כיום בהר הרצל לבית החולים הדסה.

הצומת המתוכנן יכלול שתי מנהרות, שבכל אחת מהן שני נתיבים לכל כיוון. המנהרה הארוכה ביותר, של 900 מטר, תחל בכיכר הקיימת כיום ביציאה מכביש גבעת משואה ותגיע עד לפורטל שיוקם לפני הכניסה למרכז הרפואי הדסה עין כרם. המנהרה הנוספת, שאורכה יהיה 600 מטר 'בלבד', תתחבר לרחוב פנמה, ביציאה משכונת קרית מנחם, ותוביל גם היא לכיוון הדסה. את התוכנית מקדם צוות תוכנית אב לתחבורה והיא תוגש לוועדות התכנון והבנייה ככל הנראה במהלך החודשים הקרובים.

תוכנית המנהור תשתלב גם עם הרחבת הכביש להדסה והפיכתו לכניסה חדשה לעיר מכיוון הקסטל. ליד הכניסה למושב אבן ספיר ייסלל חניון חנה וסע גדול ובו מקום לכאלף כלי רכב. הוא יאפשר חניה ללא תשלום לנהגים שיבחרו להגיע לעיר מהכניסה הדרום מערבית ולהמשיך ליעדיהם ברחבי ירושלים באמצעות הרכבת הקלה.

הדרך להדסה אחרי השיפוץ. הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה

הכביש שיוביל לכיוון רכס לבן יתחיל על ציר הכביש הקיים לאורה, שיורחב ויתווסף לו עוד נתיב. בהמשך יהיה הכביש מקורה בחלקו, כדי לצמצם ככל האפשר את הפגיעה בנוף ובערכי הטבע. בגופי התכנון מקווים להפחית כך את היקף התנגדותם של הארגונים הירוקים, ששוללים כיום באופן גורף את תוכנית הבנייה במקום.

בנייה על צלע ההר

מנהור צומת אורה הוא עוד שלב בקידום פיתוח התשתיות הדרוש לבניית השכונה החדשה. לפני כחצי שנה פרסמנו כי במסגרת הפתרונות המוצעים לבנייה על הגבעה התלולה הוחלט להכשיר בה, לראשונה בישראל, כמה דרגנועים לשימושם של הולכי הרגל במרחב הציבורי. השימוש בדרגנועים יהיה בתשלום, באמצעות רב־קו, והם יקלו על תושבי השכונה את המגורים על המדרון התלול ויחסכו להם את הצורך לטפס מדרגות רבות בדרכם הביתה.

במינהל הקהילתי יובלים, שמייצג את תושבי השכונות הדרומיות הסמוכות לרכס לבן, ובהן עיר גנים, קרית מנחם וקרית יובל, יצאו אז נגד היוזמה בטענה שהתוכניות ירחיקו מהן את האוכלוסייה החזקה שתעדיף את רכס לבן. הם הסבירו כי תוכניות ההתחדשות העירונית בהן לא יוכלו להתחרות בהשקעות וברמת הפיתוח בשכונה החדשה, ולפיכך יש להשקיע משאבים דומים בשכונות הקיימות, שנבנו גם הן על צלע ההר.

מנהל אגף תשתיות בתוכנית צוות אב לתחבורה, מיכאל פוסטלניק: "מנהור צומת אורה הינו צעד מתבקש בכדי לאפשר את ניהול התנועה בקיבולות ההולכות וגדלות הצפויות לנוכח הכוונה לבנות את השכונה החדשה ברכס לבן. ובעיקר לאפשר את מעבר הרכבת הקלה לכיוון הדסה ללא עיכובים משמעותיים לרכב הפרטי".