הפרדה מפלסית בצומת אורה. הדמיה: תכנית אב לתחבורה

צומת אורה החדש בדרום מערב העיר אושר אתמול (ב') בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. כפי שפרסמנו לראשונה במיינט ירושלים הוחלט להוריד את הצומת אל מתחת לפני הקרקע, בשתי מנהרות חדשות.

הכביש שיוביל לשכונה ברכס לבן, שעדיין לא ידוע מה יהיה שמה, ייצא מתוך הציר הקיים כיום מעל למנהור המתוכנן. אך עיקר התנועה שעוברת כיום לכיוון הדסה עין כרם ואבן ספיר תהיה תת־קרקעית. כמו כן מתוכננת במקום תחנה גדולה של הרכבת הקלה, כחלק מהארכת התוואי של הקו האדום בין התחנה הסופית שלו כיום בהר הרצל לבית החולים הדסה.הפרדה מפלסית בצומת אורה. הדמיה: תכנית אב לתחבורה

צומת אורה המחודש, כולל היציאה מאחת המנהרות מימין למטה. הדמיה: תכנית אב לתחבורה

הצומת החדש. הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים

המנהרה שתיבנה בצומת אורה. הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים

הצומת המתוכנן יכלול שתי מנהרות, שבכל אחת מהן שני נתיבים לכל כיוון. המנהרה הארוכה ביותר, של 900 מטר, תחל בכיכר הקיימת כיום ביציאה מכביש גבעת משואה ותגיע עד לפורטל שיוקם לפני הכניסה למרכז הרפואי הדסה עין כרם. המנהרה הנוספת, שאורכה יהיה 600 מטר 'בלבד', תתחבר לרחוב פנמה, ביציאה משכונת קרית מנחם, ותוביל גם היא לכיוון הדסה. את התוכנית מקדם צוות תוכנית אב לתחבורה.

הפרויקט יכלול סלילת שבילי אופניים ומדרכות ולהולכי רגל לכל אורך תוואי הרכבת, וכן טיפול נופי שישתלב באופן מירבי בסביבה הטבעית הקיימת.

בהחלטתה כתבה הוועדה כי "מדובר בתוכנית חשובה בשל תרומתה למערך התחבורה הציבורית בירושלים בכלל, ובפרט התחבורה הציבורית המשרתת את קמפוס בית החולים הדסה עין כרם. הוועדה התרשמה כי העברת חלק מן התנועה בצומת לתת הקרקע תפחית את העומסים הצפויים על פני הקרקע ותאפשר מתן עדיפות למעבר הרק"ל בצומת, באופן ראוי לתחבורה ציבורית. הוועדה קובעת כי התוכנית תואמת את מדיניות הוועדה לקידום פרויקטים שיתרמו ליעילות מערכת התחבורה הציבורית בעיר ירושלים ובמטרופולין בכלל".

מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי-באבאי ציינה כי "מדובר בתוכנית חשובה בשל תרומתה למערך התחבורה הציבורית בירושלים בכלל, ובפרט התחבורה הציבורית המשרתת את קמפוס בית החולים הדסה עין כרם".