קו הרכבת המהיר ירושלים - תל אביב (צילום: רועי אלמן)

רכבת ישירה מירושלים לתל אביב ב-15 בספטמבר 2019? שר התחבורה החדש, בצלאל סמוטריץ' הכריז על יעד חדש בו יוכלו התושבים לנסוע ברכבת מירושלים לת״א - ללא החלפות. "מדובר באחד הפרויקטים הגדולים שנעשו במדינת ישראל בעשורים האחרונים", אמר סמוטריץ למיינט ירושלים, "פרויקט הרכבת החדשה, הרבה מאוד תקציב, העיכובים בעיניי לא חורגים מהנורמה. נכון לרגע זה ב-15 בספטמבר ייפתח הקו עד תחנת ההגנה".

תחנת הרכבת 'נבון' נחנכה לפני כמעט שנה ב-20.9.18 ואחרי המתנה ארוכה ואין סוף דחיות היא יצאה לדרך. כאמור, הרכבת בתחילה לא פעלה בשישי ושבת ולאחר כחצי שנה הורחבו שעות הפעילות. במהלכה השנה האחרונה עשרות רכבות התעכבו, רכבת נתקעה במנהרה ובה עשרות נוסעים.

אורכו של הקו מת"א לירושלים עומד על כ-57 קילומטר, מתוכם כ-32 ק"מ בתוואי מורכב. התוואי החדש כולל מערכת של 9 גשרים מהגבוהים במדינה (באורך כולל של כ-14 ק"מ) ו-5 מנהרות (באורך כולל של כ-40 ק"מ). מערכת זו נועדה לאפשר קו נסיעה ישר, רציף ומהיר

הדרגנועים בתחנת "נבון". צילום: רועי אלמן

תחנת היעד הסופית של הקו, ירושלים-נבון, נחפרה לעומק של כ-80 מטרים מתחת לפני השטח. זו תחנת הרכבת העמוקה בישראל, ואחת מחמשת העמוקות והמודרניות בעולם. התקציב עליו החליטה ממשלת ישראל, כ-6.5 מיליארד שקלים, ועומד בהערכת הזמן המתוכנן מאז העלייה לקרקע בשנת 2012, 6.5 שנים.