האוטובוס עובר באור אדום. צילום: לירן תמרי

גם החוק לא מרתיע אותם: שבוע לאחר תאונת הפגע וברח הקשה בצומת ברמות - נהגים ממשיכים לנסוע באור אדום באותו צומת בדיוק - בלי שאף אחת מרשויות החוק תעצור אותם

מתיעוד של מיינט ירושלים עולה כי לא פחות משלושה כלי רכב נכנסו אל הצומת באור אדום מלא - וזאת בתוך 24 שעות בלבד. אחד מהם היה אוטובוס עמוס נוסעים.

בעמותת 'אור ירוק' מציגים נתונים שלפיהם שדרות גולדה מאיר, שבהן נמצא הצומת המדובר, הן אחד משלושת הרחובות המסוכנים בירושלים. בעירייה מספרים כי הם מקדמים הסדר חדש לכל אורך הציר ואף ביקשו לשים מצלמות אור אדום בכל הצמתים. ואילו במשטרה טוענים כי הם עוסקים באופן אינטנסיבי באכיפת עבירות מסכנות חיים בכביש זה.

התאונה וההיעלמות

ביום ראשון בשבוע שעבר התקבל דיווח במד"א על פצוע קשה מתאונת דרכים. כוחות שהגיעו למקום מצאו את בנימין בייגל אייזן בן ה־11 כשהוא במצב קשה מאוד. הוא טופל במקום ופונה לבית החולים שערי צדק כשהוא מורדם ומונשם. מאז נאבק הנער על חייו, אך הדרמה היחידה לא התרחשה בין כותלי בית החולים. הנהג הדורס (מעשה שבו חשוד נתנאל סנדרוסי בן ה־23) נמלט מהזירה. במשך כשבוע ניהלה המשטרה חיפוש אחריו. היא מצאה את הרכב הפוגע באזור גבעת זאב ואף פרסמה הודעה שקוראת לעזרת הציבור באיתור סנדרוסי. בדף האינסטגרם שלו התגלו סרטונים שבהם הוא מתעד את עצמו נוסע במהירויות מופרזות, חלקן באזור ה־200 קמ"ש.

בסופו של דבר הסגיר עצמו סנדרוסי למשטרה ביום ראשון, שבוע לאחר האירוע. ביום שני האריך בית המשפט לתעבורה בעיר את מעצרו בשבוע, כשבמשטרה מייחסים לו עבירות של הפקרה אחרי פגיעה, שיבוש הליכי משפט, נהיגה בחוסר זהירות ועבירות נוספות - ובהן נהיגה ברמזור אדום

מנגד, עורך דינו משה סוחמי טען בדיון כי יש עדי ראייה שטוענים כי הילד שנפגע הוא שחצה באור אדום ולא הנהג. בנוסף סנדרוסי טען כי הוא לא נהג ברכב בזמן התאונה. לדבריו הוא שכר את הרכב והתאונה התרחשה לאחר שהוא השאיר את הרכב במקום שנקבע עם בעליו האמיתיים.

מצפצפים על החוק

טענותיו של סנדרוסי עוד יתבררו בבית המשפט, אך על דבר אחד אין עוררין: הצומת שבו התרחשה התאונה מועד לפורענות כשנהגים רבים עוברים בו באדום. מתיעוד של מיינט ירושלים, שנעשה במשך 24 שעות בלבד, נתפסו לא פחות משלושה כלי רכב שנכנסו לצומת לאחר שהרמזור התחלף לאדום. באחד התיעודים נראה אוטובוס של חברת 'קווים' שדהר במהירות וחצה את קו העצירה הרבה אחרי שהרמזור עבר את הצבע הצהובחמישה ימים לאחר שהסגיר עצמו נתנאל סנדרוסי, עצרה המשטרה חשוד נוסף - מקורב לסנדוסי עצמו. מעצרו הוארך בחמישה ימים. 

בשני תיעודים אחרים נראים כלי רכב נכנסים לצומת באור אדום. אחד מהם הבחין בכך ועצר מרחק קצר לאחר כניסתו אליו. האחר פשוט חלף על פניו - כשהוא עובר על החוק. רק בנס המקרים הללו לא הסתיימו בפגיעה בכלי רכב אחרים או בבני אדם.

394 תאונות, 890 פצועים

עמותת 'אור ירוק' פרסמה לפני ימים אחדים את רשימת הרחובות 'האדומים' בירושלים. על פי הרשימה, שדרות גולדה מאיר, שבהן נמצא אותו צומת בעייתי, מוקמו במקום השלישי מבין 47 רחובות 'אדומים' שנבדקו ברחבי הבירה.

מנתוני העמותה עולה כי בעשור האחרון אירעו בשדרות גולדה מאיר 394 תאונות דרכים שבהן נפגעו 890 בני אדם. מתוכם שני בני אדם נהרגו ו־71 נפצעו באורח קשה. מבין הנפגעים 75 היו הולכי רגל.

פרשת פגע וברח בגולדה מאיר. שלב אחר שלב

"שדרות גולדה מאיר מוכרות כרחוב 'אדום' ומסוכן", מוסר ארז קיטה, מנכ"ל העמותה. "מספר חודשים לפני הפגיעה האנושה של הילד בן ה־11 נהרג ברחוב רוכב אופניים. הגיע הזמן להתייחס באופן אקוטי לסכנות שקיימות בשדרה הזו, הן לנוסעים והן להולכי הרגל. רחוב כזה, כמו רחובות אדומים רבים", מדגיש קיטה, "מחייב נוכחות גבוהה של המשטרה ואכיפה מרובה וממוקדת שתרתיע נהגים מלבצע עבירות חמורות ומסכנות חיים. הכוונה לעבירות כגון נהיגה במהירות גבוהה וחציית צמתים ברמזור אדום, עבירות שמסכנות את כל משתמשי הכביש. נוסף על האכיפה צריך לשים את נושא התשתיות ברחוב בראש סדר העדיפויות ולדאוג שהן יהיו בטוחות וסלחניות לטעויות הנהגים. הרחוב גבה וגובה קורבנות רבים ואת הטיפול בו יש לבצע ולהסדיר לפני שיהיו בו נפגעים נוספים".

קווים: "אנו רואים בחומרה רבה את עבירת התנועה המוצגת בסרטון"

מחברת קווים נמסר: "החברה רואה בחומרה רבה את עבירת התנועה המוצגת בסרטון. החברה מפעילה למעלה מ-1,300 אוטובוסים וככל שימצאו פרטים נוספים אשר יאפשרו זיהוי האוטובוס, תפעל החברה לאיתור הנהג ותטפל בו בחומרה הנדרשת".

העירייה: "לרשות מקומית אין סמכות אכיפה באור אדום - רק למשטרה. המשטרה הציבה מצלמות אכיפה ל'אור אדום' בצומת גולדה מאיר, והעירייה פנתה וביקשה להציב מצלמות 'אור אדום' בכל הצמתים לאורך שדרות גולדה.

"יש לציין כי העירייה בשיתוף משרד התחבורה מקדמת הסדר חדש לכל אורך השדרות. המכרז צפוי להתפרסם בחודש יולי והעבודות יחלו עוד השנה. השיפורים יכללו ביטול פניות שמאלה, צמצום רוחב נתיבי הנסיעה להאטת מהירות, התקני בטיחות, מצלמות אכיפה וכדומה".

המשטרה: "אגף התנועה במחוז פועל זה למעלה משנתיים תוך מיקוד האכיפה בשדרות גולדה מאיר נגד עבירות מסכנות חיים, וזאת באמצעות מבצעים יזומים ומתוכננים, אכיפה יומיומית והפעלת אמצעי אכיפה שונים.  כל זאת במטרה לצמצם את כמות העבירות ולמנוע את התאונה הבאה".