היום (יום ג') החל הפיילוט המסקרן להגבלת הנסיעה של משאיות בכביש תל-אביב ירושלים. בין השעות שש וחצי לתשע וחצי בבוקר נאסרה נסיעת משאיות בכביש בקטע שבין שער הגיא לשורש. התוצאה הייתה שיפור ניכר בנגישות לבירה, כך מעידים מספר נהגים שנסעו באותו זמן בקטע הרלוונטי, וכך גם נמסר ממשרד התחבורה.

עם זאת, מדובר ביום בודד ורק כאשר ייאספו נתונים ממספר ימים, ניתן יהיה לקבל תמונה מדוייקת יותר על היעילות הטמונה בפיילוט.

שר התחבורה שבעצמו נסע באותה שעה בכביש מספר 1, כדי לבחון את תוצאות הפיילוט, יצא מרוצה, ודיווח ממקור ראשון כי הנסיעה הייתה מהירה הרבה יותר.

נהג שמדי יום נוסע בנתיב, העיד כי לא רק שהתנועה הייתה חלקה יותר, אלא שזמן ההגעה לכניסה לבירה (לצומת הנקרא גינות סחרוב) התקצר משמעותית.

צוותים מקצועיים של משרד התחבורה ינתחו מדי יום את תוצאות הניסוי, במטרה לבחון את השפעתו על גודש התנועה. מתכנני הפיילוט ציינו כי הניסוי ייקרא מוצלח במידה וזמן הנסיעה יצומצם בחמישה אחוזים לפחות, ותוספת העיכוב בצמתים החלופיים לא תעלה על 50 אחוז. בעיקר הכוונה לכביש 443 שמעתה ייאלץ לספוג יותר תנועה.

דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, ציין כי לצורך הניסוי כביש מספר 1 חולק למספר קטעים. בכל אחד מקטעים אלו תיערך מדידת זמני נסיעה ונפח תנועה. הזמנים ימדדו באופן מדגמי על ידי צילום של לוחיות הרכב במקום והשוואתו לסוף הקטע.

הדובר הוסיף כי המדידות תבוצענה גם בעזרת מונים שיונחו לאורך הכביש בקטעים הרלוונטיים וכמו כן תתבצע ספירת תנועה. בסופו של דבר יוכלו מתככני הפיילוט לקבל לידיהם פירוט מדויק של כלי הרכב לפי משאיות, מסחריות, אוטובוסים, רכב דו-גלגלי ורכב פרטי 'רגיל'.

ואם כבר מנטרים את הכביש, יבדקו אנשי משרד התחבורה בשיתוף החברה להגנת הסביבה את נושא זיהום האוויר. במיוחד תיבדק השאלה האם הסטת התנועה הכבדה בשעות הבוקר לכבישים חלופיים הגדילה באותם כבישים את רמות הזיהום. גם רמת זיהום האוויר בכביש מספר 1 בשעות הבוקר תיבדק, ובמשרד צופים ירידה משמעותית, הסיבה: כלי הרכב הכבדים הם המזהמים העיקריים בתחום התחבורה.

המשטרה נערכה היום בבוקר בכוחות מתוגברים כדי להסיט את התנועה לצירים חלופיים או לחניון יד לשריון בלטרון. הפעילות המשטרתית גובתה בידי תמרורים שהציבה החברה הלאומית לדרכים מבעוד מועד.

שר התחבורה ציין כי אם הפיילוט יצליח הוא יבחן אפשרות ליישם את הגבלת נסיעת כלי הרכב הכבדים גם במקומות אחרים. כמו כן הוא הוסיף כי איסור נסיעת משאיות בשעות הבוקר הוא צעד משמעותי נוסף שמבצע משרדו במטרה להקל על עומסי התנועה, ולהפוך את הנגישות לירושלים לקלה ומהירה יותר.