טובי התסריטאים בהוליווד לא יצליחו לדמיין סיפור כזה. הגיבור: אולם קולנועי מיתולוגי העומד בפני סכנת סגירה. היריבים: גופים שמבקשים להציל את האולם מצד אחד, ובעבר השני אנשי עסקים שאולי יצילו את בית הקולנוע ואולי דווקא יורידו עליו את המסך. האחרונים אמנם אינם בעליו של האולם, אבל חדר ההקרנה שייך להם, והרי בלי חדר הקרנה - אין קולנוע.

מבולבלים? אתם לא לבד. כך נראית סאגה משפחתית מפותלת שבה מעורבות שתי בנותיו היריבות של אריה צ'צ'יק מנהל קולנוע סמדר לשעבר. וגם - אנשי עסקים, כונסי נכסים, חוזים סודיים ואולי אפילו עיריית ירושלים. בחודשים הקרובים יוכרע סופית גורלו של בית הקולנוע.

כעת מביאים "ידיעות ירושלים" ו-mynet לראשונה את סיפורו של החוזה הסודי שנחתם בין נאוה צ'צ'יק לרוכשים הפוטנציאליים זמן קצר לפני מותה - ואת המשך הקרבות המשפחתיים, המשפטיים והעסקיים על עתידו של השריד האחרון מעולם קולנועי שהיה ואיננו.

הסרט מתחיל
לפני כשנה וחצי הורה בית המשפט להציע את קולנוע סמדר למכירה בניסיון לפתור את הסכסוך העמוק שהתגלע בין נאוה צ'צ'יק ושרה חריש - שתי בנותיו של אריה צ'צ'יק, שניהל את המקום שנים ארוכות. אולם באוגוסט שעבר עלה ההליך כולו על שרטון, עם מותה הפתאומי של צ'צ'יק. בשבוע שעבר התחדש ההליך, אך כעת מתברר כי עוד בטרם קיבל בית המשפט את החלטתו הראשונה ניסתה צ'צ'יק למכור את חלקה בנכס לקבוצת אנשי עסקים. עם זאת, ביטל בית המשפט חלק מהעסקה והותיר בידי הרוכשים רק את בית הקפה, את חדר ההקרנה וכמה חדרים במלונית המופעלת במקום. בקיצור: תסבוכת של בעלויות על מתחם קטן ויוקרתי.


קולנוע סמדר (צילום: מיקי אלון)

בידי צ'צ'יק נותרה הבעלות על בית הקולנוע עצמו. אנשי העסקים מסרבים בתוקף להיחשף אפילו היום. אולם מבדיקה שערכנו ברישומי הטאבו עולה שמו של איש העסקים, יוסי יונתן ממבשרת ציון, שרשום כבעלי הנכס באמצעות חברה הנקראת 'סמדר אירועים'.

הסיפור מסתבך
זו כמובן, רק ההתחלה. פרטים נוספים שהגיעו לידינו מגלים כי מלבד חלקי המבנה שבהם מחזיקים יונתן ושותפיו, יש בידיהם חוזה נוסף בחתימתה של צ'צ'יק. לפי החוזה הזה, התחייבה צ'צ'יק לנצל את זכותה להשוות כל הצעה שתתקבל במכרז למכירת בית הקולנוע, לרכוש אותו ולהעביר את הנכס לאנשי הקבוצה. נראה כי צ'צ'יק נאלצה לחתום על ההסכם משום שכבר קיבלה תשלומים מהרוכשים. אולם לאחר שבית המשפט לא אישר את העסקה המקורית, לא היה ביכולתה להחזיר את הכסף, וההסכם היה למעשה הפשרה שהתקבלה.

מותה של צ'צ'יק טרף את הקלפים אפילו יותר. התברר שצ'צ'יק הורישה לבתה, אליה, את חלקה בבעלות על הקולנוע. גורמים המקורבים לקבוצת הרוכשים מספרים כי אליה "לא ששה לקחת על עצמה את ההתחייבויות של אמה, ואף אינה מוכנה לקיים כל קשר עם אנשי העסקים".

תפנית בעלילה
התסבוכת המשפטית מעלה סימן שאלה גדול על המשך פעילותו של בית הקולנוע, ולאו דווקא בגלל המכרז למכירתו. הגורם מספר כי דווקא להם "אין כוונה לפגוע בקולנוע, אבל אם הם לא יזכו במכרז או לחלופין לא יכובדו ההתחייבויות שניתנו להם, ייתכן שפשוט יגדרו את השטח שבבעלותם, ובכך ימנעו גישה לחדר ההקרנה ויפסיקו את פעילותו".
אולי כדי להרגיע את הארגונים ואת תושבי השכונה שנאבקים למען הצלת הקולנוע בן ה־80 מקפיד אותו גורם לציין כי אם הם יזכו במכרז, הם לא יסגרו את בית הקולנוע. במקום זאת הם מקווים להגיע לסיכום עם העירייה כדי שתעניק להם זכויות בנייה נוספות ובתמורה יאפשרו לבית הקולנוע להמשיך לפעול.


בית הקפה (צילום: מירב יודילוביץ)

אל הקלחת הזאת חייבים להכניס גם את כונסי הנכסים שממשיכים לנהל כרגיל את המכרז למכירת הקולנוע. "חרף ההחלטות הנוגעות לשימור ולמרות יתר העניינים הנוגעים למתחם, ישנה התעניינות מרובה בנכס", מסביר אחד הכונסים, עו"ד ראובן יהושע. אף שיהושע סירב להרחיב מעבר לכך, ל"ידיעות ירושלים" נודע כי בין המתמודדים נמצאות כמה רשתות שיווק מובילות במשק שמעוניינות לרכוש את המתחם, להשאיר את המעטפת החיצונית שלו בהתאם לתוכנית השימור של העירייה, ולהפוך אותו למתחם מסחרי.

לנוכח התסבוכת הזאת, שורר בימים האחרונים חשש כבד בקרב הגורמים המעורבים במכרז שהמצב המשפטי המורכב והבעלות החלקית של יונתן ושותפיו ירתיעו רוכשים פוטנציאליים. סביר להניח שהמתחם יימכר בסופו של דבר, אך ייתכן שהצעות המחיר שיוגשו עבור הקולנוע יהיו נמוכות בהרבה משוויו הריאלי.

דרמה משפחתית
בד בבד עם העניינים המתנהלים בבתי המשפט, היחסים בין משפחות צ'צ'יק וחריש ממשיכים להיות מתוחים והנתק ביניהם עדיין מוחלט. מקורבים למשפחה מספרים כי אחרי מותה של נאוה צ'צ'יק ביקשה חריש לנסות ולהתקרב מחדש אל צ'צ'יק הבת כדי לחדש את הקשר בין שני צדי המשפחה ולנסות לפתור ביניהן את חילוקי הדעו