ממבט ראשון זה נראה מעט הזוי, רחוב יפו של שנת 2011 לא מזכיר בכלל את רחוב יפו של שנת 2010, שהיתה כאן רק לפני שלושה שבועות.

הגענו לכיכר הדווידקה שאחרי שנים רועשות פתאום הפכה להיות שקטה יותר, כשלפתע מכיוון מזרח כבר רואים את הרכבת הקלה מתקרבת. הסדרנים שמסביב מתחילים לפנות את השטח, סקרנים מתקבצים בצדדים, הרכבת מגיעה – ואנחנו עולים עליה.


הנסיעה מתחילה ותוך מספר שניות אנחנו כבר בשוק מחנה יהודה. קופצים מהרכבת ומחליפים לאחת אחרת שהפעם נוסעת לכיוון כיכר ספרא. אחרי למעלה מעשור של צפייה בהדמיות וסרטוני תדמית שנראו רחוקים מהמציאות – עכשיו זה בהחלט הדבר האמיתי.

בפנים, הכל כבר מוכן. השלטים האלקטרונים מראים את התאריך ואת השעה, מכונות הכרטוס האוטומטיות מהבהבות, כפתורי הדלתות הלחיצים עובדים, ונראה שכל מה שחסר זה רק אנשים שיעלו על הרכבת וייסעו. בתוך הרכבת, שהמושבים שלה עוד מכוסים בניילון "פצפצים", נמצא הנהג הישראלי שמתכונן לטסט שלו בשבוע הבא שיערוך לו משרד התחבורה. נהג רכבת צרפתי שיושב לידו, מדריך אותו.

בהמשך הקרון יושבים עוד כמה אנשי צוות ישראליים שכבר נראים כאילו הם נוסעים ברכבת הקלה לפחות כמה שנים. "התלהבנו ביום הראשון, עכשיו כבר התרגלנו. מצחיק לראות את כל האנשים מבחוץ בוהים בנו כאילו מדובר באיזה חייזר שהתחיל לנסוע פה ברחובות".

כפי שמעידים העובדים שנמצאים בתוך הקרונות, מחוץ לרכבת, במדרחוב יפו החדש, חלק מעוברי האורח נשארים אדישים וממשיכים בשלהם, חלקם נעצרים ומתבוננים, ויש את אלה שמצלמים, מוחאים כפיים ומנופפים לשלום לרכבת. הנסיעה עצמה חלקה ושקטה, ועדיין איטית מהרגיל כיוון שמדובר בתהליך ההכשרה של הנהגים ובדיקת המסלול. ובכל זאת, הגענו לפאתי הגבעה הצרפתית בתוך דקות ספורות, בזמן שמסביבנו הכבישים הסואנים שליד העיר העתיקה.

"הספירה לאחור החלה, והגענו לנקודת האל חזור", אמר השבוע סגן מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה דרור גנון. "זו בהחלט החותמת האחרונה שאומרת שהפרויקט יוצא לדרך. אנחנו סופרים את הימים עד שהרכבת תפעל במלואה. ההתרשמות הראשונית שלנו מהימים הראשונים של הנסיעה ביפו היא שהרכבת בסך הכל מצליחה להתמודד היטב עם התשתיות, ונראה שהציבור שמסביב אוהב את המראה החדש. אנו מקווים שהעירייה תפעל עכשיו לשיפור החזות של הרחוב, ותיתן לבתי הקפה אפשרות להתרחב".

אם הכל ילך על פי התכנונים, הסיכויים גדולים שכבר בחודש אפריל הקרוב יוכל הציבור לעלות על הרכבת הקלה ולנסוע בה במחיר סמלי. היא תיסע מהתחנה המרכזית ועד לכיכר ספרא. כמה חודשים מאוחר יותר, ככל הנראה באוגוסט, תחל הרכבת בנסיעותיה הסדירות והמלאות.