חשבתם לצאת לחופשה משפחתית באירופה ולקחת את הילדים לראות את טחנות הקמח המפורסמות של הולנד? בקרוב תוכלו לחסוך לעצמכם כסף והרבה מרחק – ולהגיע במקום זאת לטחנת הקמח ההיסטורית בשכונת משכנות שאננים בעיר.

· בואו להצטרף לעמוד שלנו בפייסבוק

154 שנה אחרי שמשה מונטיפיורי הקים את טחנת הקמח, מתכוונת העירייה להחזיר אותה לפעילות. השאיפה היא להפוך את אזור הטחנה הישנה למעין מוזיאון פתוח, כדי שמבקרים בעיר, ובמיוחד ילדים וקבוצות מבתי ספר, יוכלו להגיע אליו ולחזות במו עיניהם איך נהגו לטחון קמח בעבר, כשהאזור עוד היה חקלאי.

טחנת הקמח ההיסטורית נבנתה בשנת 1857 ביוזמת הנדבן הידוע משה מונטיפיורי, על פי דגמים שהיו נהוגים אז באנגליה. מונטיפיורי בנה אותה במהלך הקמתה של משכנות שאננים - השכונה הראשונה שנבנתה מחוץ לחומות העיר העתיקה - במטרה לספק לתושבים מקור פרנסה. כמו כן קיווה להוזיל את מחיר הקמח לעניי העיר ולחסוך מהתושבים את ההליכה לטחנת הקמח הקרובה ביותר, שניצבה באותן שנים בתוך העיר העתיקה.

אולם הטחנה, המתנשאת לגובה של 16 מטר עם מנגנון שהיה משוכלל לתקופתו, פעלה בקושי שלוש שנים. המנגנון שסובב את כיפת הטחנה בהתאם לכיוון הרוח סבל מכשלים טכניים חוזרים ונשנים, עד שכעבור שלוש שנות פעילות הרימו תושבי השכונה הצעירה ידיים והעבירו את שקי החיטה למפעלי טחינה חדישים שפעלו באמצעות קיטור.

כעת נראה שמישהו בעירייה זיהה את הפוטנציאל התיירותי של הטחנה והחליט להוסיף את הטחנה לרשימת האטרקציות של האזור, ובהם גיא בן־הינום, הסינמטק, גן הפעמון ומזרקת האריות.

הכוונה היא לשפץ את כל אזור טחנת הקמח, שכיום מאכלסת מוזיאון קטן לתולדות חייו של מונטיפיורי. מתחת לטחנה ובסמוך אליה ניצב ביתן קטן שבו מוצגת כרכרת הסוסים ההיסטורית שבה רכב מונטיפיורי ברחבי ישראל. גם זו ידעה ימים קשים: בשנת 1986 הציתו אלמונים את הכרכרה, שנשרפה כמעט לחלוטין. באמצעות חישורי הברזל ששרדו את השריפה הצליחו לבסוף מומחים לשחזר הכרכרה כולה.

בשלב הראשון תשקיע העירייה כמיליון שקל כדי לתקן את המנגנון המכני העתיק של הטחנה ולהפעיל את כנפיה באמצעות הרוח. להשלמת כל יתר העבודות המתוכננות במקום נדרש סכום נוסף של עוד שלושה מיליוני שקלים.

בעירייה מבטיחים כי שימור הטחנה ושיפוצה ייעשו על בסיס ידע של מומחים בריטים והולנדים, שאף יגיעו במיוחד כדי לסייע בעבודות.

העירייה: "העירייה מתכננת לשקם את טחנת הרוח בימין משה, בפרויקט משותף של העירייה, משרד התיירות וקרן ירושלים. הצפי לתחילת העבודות הינו תוך 4 חודשים, ומשך העבודות הצפוי (יצור החלקים בחו"ל הינו 15 חודשים), הובלה והרכבה חודשיים ותאריך סיום ביצוע ותחילת הפעלה צפויה לאוקטובר 2012"