בעוד שבועות ספורים אמורה כבר הרכבת הקלה בירושלים לפתוח את דלתותיה בפני קהל הנוסעים, אך כעת עולה על הפרק בעיה חדשה. בעירייה טוענים כי לפחות 270 עצים שניטעו לאורך תוואי המסילה על ידי זכיינית הרכבת חברת סיטיפס, ייעקרו ממקומם לדרישת משרד התחבורה, שאוסר על נטיעת עצים באזורים שבהם עוברת הרכבת הקלה.

לכל החדשות על הרכבת הקלה בירושלים
• בואו להצטרף לעמוד שלנו בפייסבוק

מבירור ראשוני עולה שהעצים ניטעו בהתאם לתקן העולמי לנטיעת עצים בקרבת מסילות רכבת, שאינו נחשב מחמיר במיוחד. לדברי גורם בעירייה, התברר שהתקן הזה אינו מספיק. "כנראה מבחינת התקן העולמי לא יהיה נורא אם יהיו עץ או שניים שיסתירו את הדרך לנהג הרכבת את הדרך", הוא עוקץ.


עצים? לא ליד הרכבת (צילום: שלומי כהן)

השבוע התקיים דיון בסוגייה בהשתתפות מנכ"ל העירייה ומהנדס העיר. השניים החליטו שהפתרון היחיד לבעיה הוא לעבור עץ אחרי עץ ולבחון באופן פרטני מה השפעתם על שדה הראיה של נהג הרכבת ועל סוגיית הנוף.

השאלה המרכזית שנשאלת בימים אלו היא אם סוגיית העצים השנויים במחלוקת תעכב את יציאתה של הרכבת לדרך. גורם בפרויקט הרכבת הקלה אמר השבוע, שגם אם תתקבל ההחלטה לעקור את העצים – הקרונות יחלו לנסוע במועד שנקבע מראש. "כדי שהרכבת תיסע צריכים קרונות, נהגים, פסים וחשמל – לא יותר", הבהיר. "העצים נמצאים בתחום המדרכה ואינם משפיעים עליה. מלבד זאת, חשוב לזכור שהעצים הללו עדיין קטנים, כך שאין סכנה מיידית של הסתרת טווח הראייה לנהג. הבטיחות עומדת בראש, כך שאם פה יש בעיה אז צריך לטפל בה".

העירייה: מתוך כ-3000 עצים שיינטעו לאורך התוואי, בכ-170 עצים עלול להיווצר מצב שבו מרחב הראות שבין נהג הרכבת לבין הולכי הרגל עלול להיות מוסתר בגלל ענפי העצים שנשתלו לאורך התוואי לפיכך ובהנחיית משרד התחבורה הוחלט לבחון כל איחד מהעצים הללו ולהחליט האם לשנות את מיקומו או להותירו במקום ובלבד שלא תהיה שום בעיה בטיחותית.