כ-3,000 עיוורים שמתגוררים בירושלים חשים אפס בטיחות בקרבת הרכבת הקלה. יוסף בר-תימור, עיוור הנעזר במקל הליכה אומר כי ניצל שלוש פעמים מדריסת הרכבת מאז שהחלו נסיעות ההרצה שלה.

בואו להצטרף לעמוד של "ידיעות ירושלים" בפייסבוק

"הבעיה המרכזית היא שלאורך ציר הרכבת אין כלל רמזורים מתקתקים", הוא מציין. "אני לא יודע מתי עוברת הרכבת או לחילופן מתי אני יכול לחצות את הפסים בבטחה. אף אחד לא חשב על אוכלוסיית העיוורים. בנוסף, פסי ההאטה שלפני קו המסילה לא מחוספסים מספיק ואנו, העיוורים, לא מרגישים בהם".

בר-תימור, שעובד כספרן בבית חינוך עיוורים, מספר כי מדי יום מגיעים למקום מאות עיוורים שחוצים בדרך את פסי הרכבת בשדרות הרצל. לדבריו, חלק גדול מהם מתלוננים שכמעט נפגעו מהרכבת.

אך גם עיוורים שנעזרים בכלבי נחייה אינם מוגנים מפני פגיעה. "כלבי הנחייה מודרכים כך שבכל פעם שהם חשים בהבדלי גבהים, הם נעצרים ומזהירים את העיוור מפני מדרגה קיימת או מדרכה", מסביר רפי אלמליח, עיוור בעל כלב נחייה. "אבל במקרה של פסי הרכבת מדובר במשטח אחד, לא קיימת כלל מדרכה ועל כן הכלב לא עוצר. כך היה בשבוע שעבר - הכלב גרר אותי במהירות ופתאום הגיחה הרכבת וכמעט נדרסתי. למה מחכים, לאסון?".

יו"ר ועדת התחבורה העירונית דידי הרשקוביץ אומר כי ידאג לכנס בשבועות הקרובים את הוועדה ולזמן אליה את נציגי העיוורים כדי שישמיעו את דבריהם.

העירייה: "לקראת הפעלת הרכבת הקלה העירייה מבצעת פעילויות שונות לשמירת בטחון העוברים והשבים ופועלת להגברת המודעות לבטיחות בסביבת הרכבת. הרכבת הקלה תוכננה ונבנתה כך שתתאים לבעלי מוגבלויות. בין היתר הותאמו רציפי הרכבת, מסלולי ההליכה והכריזה האוטומטית של שמות התחנות לצרכים המיוחדים. זאת ועוד על פי ההחלטה המשותפת של משרד התחבורה והעירייה במהלך תקופת המבחן ובתקופת ההסתגלות מונחים נהגי הרכבת לצלצל מספר פעמים עם הכניסה לכל צומת. רמזורים מתקתקים יוטמעו ברמזורים הקבועים בהתאם לתקנים ולהנחיות".

יודגש כי בנוסף לאלפי העיוורים הירושלמים חיה בעיר אוכלוסייה של 800 כבדי ראייה. אלפיים עיוורים מחוץ לעיר מגיעים לבירה מדי יום במסגרת פעולות שמארגנת אגודת העיוורים.