הרכבת הקלה אמורה להתחיל לפעול בחודש הבא, כך לפחות מבטיחים לנו. וממש בזמן שאנחנו מחכים, ב'דיפו' - מערכת השליטה המרכזית של הרכבת הקלה, מדי יום העניינים כבר רצים 'על רטוב': עשרות עובדים מנהלים, מתפעלים ומתקנים את הרכבות, שנוסעות ברחובות העיר ומתרגלות העלאה והורדה של נוסעים. "ידיעות ירושלים" זכה השבוע להצצה ראשונה לתוך לב פעילות הרכבת, היכן שהכל מתחיל ואיפה שבלחיצת כפתור אחת הכל מפסיק לזוז.

בואו להצטרף לעמוד של "ידיעות ירושלים" בפייסבוק

חדר הבקרה של הרכבת הקלה ממוקם בחדר סגור במרכז הדיפו. במקום נמצאים שני אופרטורים, עובדים שתפקידם לשבת מול המצלמות ומכשירי הניתוב ולעקוב אחר הרכבות. מאחוריהם, בשולחן גבוה יותר, יושב מנהל חדר הבקרה, יחד עם נציגים צרפתים שבאו לפקח על העניין מקרוב. כולם נעזרים בעשרה מסכי מחשב, 20 מכשירי טלפון, מקלדות, מכשירי ניתוב וג'ויסטיקים ששולטים במצלמות.


המסכים בחדר הבקרה. הכל מצולם (צילומים: נועם מושקוביץ')

מסך שרוחבו ענק מוצב במרכז חדר הבקרה. מרכז המסך מפוצל לשני אזורים. האזור הראשון מסמל את כל הרכבות ומיקומן על המסלול: רכבת אדומה היא רכבת שמקדימה את המועד שלה; כחולה היא רכבת שעומדת בזמנים שלה; ירוקה היא רכבת שמאחרת; וצהובה היא רכבת ריקה שנוסעת חזרה לדיפו. האזור השני מציג את כל מערכות החשמל של הרכבת ואת המפלגים - הנקודות שבהן הרכבת יכולה להסתובב. מסך אחר מציג בו־זמנית את הנעשה לאורך המסילה, שנקלט מעדשותיהן של 250 המצלמות שפזורות לאורך התוואי.

בכל צד של שולחן הבקרה מוצבים מפסקי החירום - שני לחצנים אדומים־צהובים. לחיצה עליהם יחד עם סיבוב של מפתח מורידה בתוך שניות ספורות את כל אספקת החשמל לרכבת הקלה ולמעשה עוצרת מיידית את הקרונות. השימוש בלחצנים מיועד, מן הסתם, למקרי חירום.

לדיפו יש קשר ישיר אל כוחות הביטחון וההצלה, למקרה של אירוע חריג על המסילה. שלושה טלפונים – למד"א, למשטרה ולמכבי אש - מוכנים בכל עת, ומספיקה הרמה של השפופרת כדי ליצור קשר עם המוקד הרלוונטי.

כפתור החירום

בעזרת טלפון שחור וגדול שאליו מחובר מיקרופון, האופרטורים יכולים לתקשר עם נהגי הרכבות. כך, למשל, בעת ביקורנו במרכז הבקרה נצפה דרך אחת המצלמות אדם מבוגר שמתהלך לו על פסי הרכבת. רותם אסרף וגיא משאיוף, שני האופרטורים שהיו במשמרת, הזניקו מיד לשטח פקח ועדכנו בנעשה את נהג הרכבת המתקרב. "אנחנו אחראים בעצם על כל הקו ועל הנהגים שיעמדו בזמנים. בכל תקלה שמתרחשת אנחנו מתערבים".