"כפי שידוע לכם, אתם יושבים במקום ייחודי והיסטורי – אולם מועצת העירייה הישן. כל אבן וכל פינה יכולות לספר אנקדוטות ואירועים מתולדות העיר והעירייה. אם תצליחו להרים ראשיכם מבעד למסכי המחשבים, הארונות והניירת המשרדית תוכלו להבחין ביצירות של אחד מגדולי האמנים בארץ ובעולם, אביגדור אריכא, שתרם לעירייה את הוויטראז'ים היפהפיים האלה. כשטדי קולק דאג להביא אותם הם בוודאי לא תוכננו להיות לוחות תזוזה לאוורור". כך, במכתב נרגש, פנה יועץ העירייה לענייני אמנות, דוד סוזנה, לעובדי האגף לקידום עסקים בעירייה. "בשל הזכות שנפלה בחלקכם לעבוד באולם היסטורי זה, אני בטוח שתנהגו ביצירות במלוא הרגישות המקצועית".

בואו להצטרף לעמוד של "ידיעות ירושלים" בפייסבוק

באופן חריג, ויש בכירים בעירייה שאף מכנים אותו 'מוזר', החליטה הנהלת העירייה לשכן באולם ההיסטורי של מועצת העירייה דווקא את עובדי האגף לקידום עסקים. האולם שוכן במה שמכונה כיום בניין 10, שמוכר גם כבניין העירייה הישן. שם שכנו בעבר לשכותיהם של ראש העירייה וסגניו לפני שנבנו הבניינים החדשים המשמשים את העירייה כיום.



מאז המעבר של מועצת העירייה לבניין מס' 1 התחבטו בכיכר ספרא מה יעלה בגורלו של אולם המועצה המיתולוגי, שהיה בשימוש עד לשנת 1993.

בתקופתו של ראש העירייה הקודם אורי לופוליאנסקי נערכו דיונים רבים בעניין זה. בין השאר הועלתה הצעה להעביר לשם את 'בית המודל', שנמצא בקומת המרתף של בניין 1.

בית המודל הוא דגם מוקטן ומדויק של העיר שנוצר ביוזמת קולק ומהנדס העיר דאז אמנון ניב. רבים מסיוריהם של אח"מים בכיכר מתחילים בבית המודל, שם מסבירים לאורחים על מבנה העיר ועל כיווני ההתפתחות שלה. בשל הצפיפות הרבה והאפלולית בקומת המרתף התגבשה היוזמה להעביר אותו לאולם המועצה הישן. בסופו של דבר הרעיון נזנח כשהתברר כי עמודי השיש הגדולים שבמרכז האולם לא יאפשרו את העברת המודל לשם.

רעיון שני שהועלה בתקופת לופוליאנסקי היה להקים באולם גלריה עירונית גדולה שתציג את יצירותיהם של אמנים תושבי ירושלים. כיום אמנם יש לעירייה גלריה, אך היא קטנה מאוד ומנותקת מכיכר ספרא. ההצעה להעביר אותה לאולם זה נסמכה גם על מציאותם של ששת הוויטראז'ים הענקיים ויקרי המציאות המפארים את המקום.

את החלונות יצר כאמור האמן אביגדור אריכא, שהלך לעולמו בפריז בשנת 2010 בפריז. במשך כחצי שנה ניסו קולק וסוזנה לשכנע את אריכא ליצור את הוויטראז'ים. בסופו של דבר הוא הסכים ותרם אותם לעירייה. ערכו של כל חלון מוערך בכ־250 אלף דולר.

עד לפני כמה חודשים המשיך קהל רב להגיע לאולם הישן, בין היתר כדי לצפות ביצירות האמנות שבו. לופוליאנסקי, שהבין את חשיבותן, אישר את ההצעה להקים שם גלריה והטיל את עיצובה על סוזנה. בקרבתו של לופוליאנסקי אישרו השבוע כי היתה תוכנית להקים גלריה באולם הישן וכי אף גויסה תרומה למטרה זו.

למרות זאת החליטה הנהלת העירייה הנוכחית להעביר לאולם את האגף לקידום עסקים, גוף חדש שהקים ראש העירייה ניר ברקת. האולם המרווח חולק במחיצות לעשרות עמדות עבודה עבור פקידי האגף, חלקן קרובות מאוד לוויטראז'ים של אריכא ומסתירות את יופיים.

משפחתו של האמן הביעה המנוח השבוע צער על כך שהאולם שבו מוצגות יצירותיו הפך לחלל משרדים.
יו"ר ועד העובדים ציון דהאן, שעובד בעירייה מזה כ־30 שנה, זוכר עדיין את האולם ההיסטורי. "באופן מוזר, הנהלת העירייה הנוכחית החליטה להפוך את האולם המלא ביצירות אמנות למשרדים. חבל מאוד שאלו הם פני הדברים", אמר.
סוזנה סירב להגיב לכתבה.

העירייה: "בעקבות שינוי המבנה העירוני היה צורך לנייד יחידות ולערוך התאמות פיזיות בבנייני הכיכר. במסגרת זו הוחלט למקם את אגף קידום עסקים בבניין 10, שהוא בניין ייצוגי שמתאים לקבלת קהל. המקום תוכנן לפי צורכי האגף תוך שמירה על יצירות האמנות הנמצאות בו. במקום נבנה מעקה להגנה על הוויטראז'ים, שכעת חשופים יותר לעין הציבור".