הרכבת הקלה לא תרמה לפדיון בעלי העסקים במרכז העיר - כך קובע יו"ר איגוד לשכות המסחר בירושלים, שמנהל מאות תיקים של בעלי עסקים בעיר. על פי דוח שהכין האיגוד עבור המחלקה למדיניות ותכנון אסטרטגי בעירייה, מתברר כי בשנתיים האחרונות לא חל שינוי משמעותי בפדיון של בעלי העסקים במרכז העיר. זאת - אף שבאמצע התקופה (באוגוסט 2011) החלה הרכבת הקלה לפעול.

לכל הידיעות על הרכבת הקלה
בואו להצטרף לעמוד של "ידיעות ירושלים" בפייסבוק

על פי הנתונים, ברבעון הראשון של שנת 2011, לפני מועד הפעלת הרכבת הקלה, עמד פדיון העסקים הקטנים במרכז העיר על 128 אלף שקל בממוצע לעסק. באותה תקופה השנה - לאחר הפעלת הרכבת - ירד הפדיון ל־119 אלף שקל בלבד בממוצע. יו"ר האיגוד עזרא עטיה מדגיש שמדובר בעסקים פרטיים במרכז העיר שאינם שייכים לרשתות גדולות.



"המסקנה היא שהרכבת הקלה לא תרמה לקידום חיי המסחר במרכז העיר", מסביר עטיה. הסיבה לכך, לדעתו, היא חוסר הנגישות של אזור מרכז העיר בגלל הבעיה להגיע אליו בכלי רכב פרטים והמחסור החמור במקומות חניה.

עטיה מוסיף כי נתוני הרבעון השני השנה מגלים כי היתה עלייה לא משמעותית בסכום הפדיון הממוצע לעסקים במרכז העיר ביחס לתקופה המקבילה אשתקד - תוספת של כ־8,000 שקל. ברבעון הבא, ביולי־ספטמבר 2011 (התקופה שבמהלכה החלה הרכבת לפעול) נרשם חנויות פדיון ממוצע של 155 אלף שקל. ברבעון המקביל של השנה הנוכחית, כמעט 12 חודשים מאז תחילת פעולת הרכבת, עמד ממוצע הפדיון על 148 אלף שקל בלבד.

לבסוף, ברבעון האחרון של 2012 עטיה חוזה שתהיה עלייה של כ־20 אלף שקל בפדיון הממוצע. ב־2011 עמד הפדיון הממוצע בתקופה זו על 161 אלף שקל, והוא צופה שההכנסות הממוצעות לעסק ברבעון האחרון השנה יעמדו על 180 אלף שקל. וכאמור, מדובר באומדן.

"מתוך ידע והיכרות עלי לציין שלא חלו שינויים מהותיים אצל בעלי העסקים במרכז העיר בין בהיקף הפדיון בשנים 2010-2008 לבין השנתיים האחרונות", מציין עטייה. מדבריו ניתן להסיק שהפער בין הפדיון של בעלי העסקים במרכז העיר לממוצע הכלל ירושלמי עומד על יותר מ־200 אלף שקל בחישוב שנתי, או למעלה מ־20 אחוז.
"הרגשנו שאין עלייה"

"ברור שהרכבת לא הביאה את הבשורה. הרגשנו את זה - היא לא מביאה אנשים למרכז העיר", מציין יו"ר ועד הסוחרים בעיר אלי לוי. "ביטלו את כל הנגישות לאזור". לדבריו, הסוחרים מתריעים כבר שנים שסגירת רחובות לתחבורה פרטית וציבורית פוגעת במרכז העיר, ובכל זאת רק בשבוע האחרון סגרו גם חלק מרחוב שלומציון. "הוא יהפוך לרחוב רפאים", הוא טוען.

לדברי לוי, למרות הבעיות הקשות שמטרידות את סוחרי מרכז העיר, איש ממקבלי ההחלטות לא מודה בטעויות שעשו. "לפני שמונה חודשים היתה לנו ישיבה ואמרתי שיהיה אסון אם יסגרו לנו את התחבורה הציבורית לרחוב חשין, ואף אחד לא הקשיב. השבוע סגרו את הרחוב".

העירייה: "הנתונים מתייחסים למאגר העסקים הקטנים שבהם מטפל האיגוד למסחר ואינם מעידים על כלל העסקים במרכז העיר. בנוסף, מנתוני חברת ריס הבודקת פדיון יומי למ"ר במרכז העיר עולה כי בשנת 2012 היתה עלייה בפדיון העסקים במרכז העיר.

"יש להדגיש כי ראש העירייה הציב את מרכז העיר במקום גבוה בסדר העדיפות העירוני ופועל בשלוש השנים האחרונות, יחד עם ועד הסוחרים, לחיזוק המסחר, התיירות והתרבות במרכז העיר, וההישגים ניכרים בשטח. פעולות ראש העירייה, העירייה וחברת עדן החזירו את מרכז העיר להיות מרכז עסקים, תרבות ובילוי מוביל והעירייה תמשיך להשקיע בפיתוחו ובחיזוקו.

"כמו כן, בשנה האחרונה חלה עלייה דרמטית של 41 אחוז במספר המבקרים במרכז העיר. 422 אלף איש ביקרו באזור באוגוסט 2012 לעומת 298 אלף ביולי 2011. בכל רחבי מרכז העיר יש עלייה במספר המבקרים: עלייה של 34 אחוז במשולש, 38 אחוז בשוק מחנה יהודה ו־87 אחוז בנחלת שבעה ובן־שטח. העלייה הדרמטית הזו מעלה את פדיון הסוחרים במרכז העיר ומסייעת להם".