בשורה להמוני המבקרים בעיר העתיקה ובשדרות ממילא. מחירי החניה בחניונים 'קרתא', 'ממילא' ו'מצודת דוד' צפויים לנסוק בקרוב. הסיבה: המדינה מתכוונת למכור את חניון 'קרתא' לחברת 'אלרוב' בשליטת אלפרד אקירוב בסכומי עתק. הבעיה: אלרוב מחזיקה בשני חניונים צמודים - חניון ממילא וחניון מצודת דוד - ועם השלמת העסקה יש חשש כבד שהיא תהפוך למעין מונופול חניה אזורי, המחזיק בכ־2,000 מקומות חניה באחד האזורים המבוקשים ביותר בארץ.

בואו להצטרף לעמוד של "ידיעות ירושלים" בפייסבוק

בעקבות פרסומים של כונס הנכסים הרשמי (כנ"ר) על המכירה הצפויה, פנו לאחרונה גורמים שונים ובהם גם ארגונים ציבוריים בדרישה שלא לאשר את העסקה. הפניות נעשו בין השאר לכנ"ר ולבית המשפט המחוזי, שצריך לאשר את המכירה, שכן 'קרתא' היא חברה בפירוק.

ההסתערות
'קרתא' פורקה לפני שש שנים בעקבות כשלים ניהוליים וחובות עתק שצברה. לאחר מכן עברו נכסיה לידי הכנ"ר, שמינה את עו"ד יצחק מולכו למנהל המיוחד. הנכס העיקרי של החברה. במקביל, בשל התחרות עם חניון ממילא הסמוך ירדו המחירים בשני החניונים והם מגיעים לעתים לכחמישה שקלים לשעת חניה. למרות זאת, שני החניונים נחשבים למרוויחים



לפני שנה חלה תפנית בנכס של קרתא, כאשר יצא מכרז למכירת החניון של החברה בפירוק. לאחרונה התפרסמו תוצאותיו, באמצעות עו"ד מולכו.

המכרז עורר עניין רב במיוחד, ועדות לכך היא המחיר הגבוה ששולם עבור הנכס. כך, אף שמחיר השומה עמד על כ־60.8 מיליון שקל החניון נמכר לבסוף בסכום עתק של כ־110 מיליון שקל לפני מע"מ. ומי הציעה את המחיר? בטח כבר ניחשתם - חברת אלרוב בשליטת אקירוב. החברה זכתה בחניון אחרי התמחרות עם לא פחות משמונה מעוניינים. הניצחון הובטח לאחר שהצעת החברה נסקה למחירים של עשרות מיליוני שקלים מעל שוויו המוערך של הנכס. כעת מחכים להחלטת בית המשפט המחוזי, שחייב לאשר את המכירה מכיוון שקרתא בפירוק.

במקביל מתנהל ויכוח על הפעולה שהרשות להגבלים עסקיים צריכה לנקוט בעניין. הכנ"ר אמנם פנה לרשות להגבלים עסקיים לקבלת חוות דעת, וברשות התקבלו לאחרונה כמה תלונות בנוגע לה, אך אלרוב והמנהל המיוחד סבורים שהעסקה אינה יוצרת מונופול. לטענתם, יש לראות גם בחניונים במתחם מרכז העיר חלק משוק החניה באזור.

המאבק
לקראת אישור העסקה פנה השבוע ארגון 'אמון הציבור', הפועל לקידום הגינות בעסקים, אל פרופ' דיוויד גילה הממונה על ההגבלים העסקיים. "למתחם החניונים הכולל את החניון שבנדון וחניוני ממילא ומצודת דוד חשיבות רבה מבחינת ציבור המבקרים בירושלים ובמיוחד בעיר העתיקה והמקומות הקדושים: מדובר באזור שבו מקומות החניה המוסדרת מעטים", כתבה מנכ"לית הארגון מרב כהן בפנייה לפרופ' גילה. "שילוב של גורמים אלה יוצרים ביקוש קשיח מאוד לחניונים ותפוסה גבוהה, כשכאמור רק התחרות בין חניון ממילא לחניון שבנידון מונעת קפיצה דרמטית במחירים".

גורם נוסף שפנה לממונה על ההגבלים העסקיים הוא עו"ד זיו אברמוביץ', שייצג את אחת החברות שהגישו הצעות במכרז. "אני מעריך שעם העברת החניון מחירי החניה יעלו. הטענה כאילו העסקה לא יוצרת מונופול בגלל שיש עוד חניונים ברדיוס גדול יותר אינה מחזיקה מים. הרדיוס המקובל למקומות החניה, שמופיע גם בתקן החניה, הוא 250 מטר. מי שרוצה להגיע לעיר העתיקה לא יחנה במרכז העיר במרחק של קילומטר משער יפו", טוען עו"ד אברמוביץ.

מהרשות להגבלים עסקיים נמסר כי "הרשות בוחנת בימים אלה תלונה שהוגשה בנושא. במקביל, במידת הצורך, הרשות תבחן בקשת מיזוג בנושא לאחר שזו תוגש לה".

אקירוב: "מדובר ב־1,400 (כי שאר החניות משרתים את המלון ובעלי דירות). שנית, בסביבה הקרובה יש כעשרת אלפים חניות. בנוסף, אנחנו הכי זולים בעיר, בגלל שאני משרת את קניון ממילא ולא בגלל התחרות". לגבי החשש מעליית מחירים אומר אקירוב: "אם אעלה מחירים לא יבואו אל הפרויקט. האינטרס העליון שלי זה רחוב ממילא".

על המחיר הגבוה שישולם עבור החניון, הוא מסביר: "אנשים רצו להפקיע מחירים ולהרוויח כסף ואני משלם את המחיר. אצלי אין הפקעות כי אני בא לשרת את הפרויקט".