בשנה החולפת נפגעו בירושלים 372 בני אדם בתאונות בדרכים חד מסלוליות, שניים נהרגו ו-61 נפצעו קשה. כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2013 נהרגו בכל הערים הגדולות 34 בני אדם בכבישים אלו ועוד 441 נפצעו באורח קשה ובסך הכל 5,282 בני אדם נפגעו בשנה זו.

המסקנה, על פי דוח מיוחד שהוציאה לאחרונה עמותת אור ירוק - כבישים שבהם מסלול אחד לכל כיוון ללא גדר הפרדה, קטלניים פי שלושה לעומת כבישים בהם ישנם שני נתיבים לכל כיוון וגדר הפרדה.



בנוסף נמצא כי אחוז התאונות החמורות בכבישים בינעירוניים בעלי נתיב אחד לכל כיוון גבוה בכ- 60% לעומת הכבישים בעלי שני הנתיבים לכל כיוון.

הממצאים הללו חמורים במיוחד לאור העובדה שקטעי הדרך החד-מסלוליים מהווים כ- 70% מהאורך הכולל של הכבישים הבינעירוניים.

ההמלצות העיקריות בדוח הן לשדרג 24 קטעי כביש בינעירוני באורך כולל של 205 ק"מ לדרך דו מסלולית. יישום המלצה זו, אומרים באור ירוק, תוביל להצלת חייהם של 19 הרוגים בתאונות דרכים בשנה ולהפחתת 15 תאונות קשות ו- 50 תאונות קלות עם נפגעים מדי שנה.

"בישראל מאות קילומטרים של כבישים אדומים, בהם מסלול אחד בלבד לכל כיוון ללא הפרדה קשיחה בין שני הנתיבים, כלומר, ללא אפשרות למנוע תאונות חזיתיות״, אומר מנכ"ל עמותת אור ירוק שמואל אבואב. ״על המדינה להקצות את המשאבים הדרושים בכדי לבנות גדרות הפרדה קשיחות בכבישים אלו ועל ידי כך להציל את חייהם של עשרות בני אדם מדי שנה".