כשלושים בעלי עסקים ממרכז העיר הגישו השבוע תביעת ענק בסך 28 מיליון שקלים לבית המשפט המחוזי בעיר כנגד עיריית ירושלים וחברת סיטיפס. העילה לתביעה: נזקים שנגרמו להם כתוצאה מהעבודות להקמת תוואי הרכבת הקלה שהתבצעו באזור.

האם הרכבת עזרה בסופו של דבר להכנסות הסוחרים?
הקו החדש שמתכננת הרכבת הקלה
כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet

בכתב התביעה, שהוגש באמצעות עורכי הדין שחר הררי ועודד פלג, נטען כי בעלי העסקים ספגו נזק קשה מהעבודות שהתרחשו בסמוך לבתי העסק שלהם. "במהלך עבודות חפירה בהיקף נרחב לאורך תוואי המסילה המתוכנן, הופסקה התחבורה הציבורית למתחם כמעט כליל נגרמו מטרדים קשים של לכלוך, אבק, חסימות בתי עסק, היעדר גישה ברכב ואף היעדר גישה סבירה ברגל", נכתב. "מניעת הגישה הייתה ברחובות בהם עבר תוואי הרכבת הקלה וברחובות סמוכים".



בהמשך נטען כי המתכננים לא עמדו בלוחות הזמנים לסיום העבודות, שהחלו בשנת 2001 תוך הבטחה שהרכבת תתחיל לנסוע כבר ב2006. במקביל החלו עבודות נוספות באזור, שהיו אמורות לשנות את כל נתיבי התחבורה למרכז העיר.

לפני ביצוע התכנית עברו בין 250-300 אוטובוסים ברחוב יפו בשעות העומס. בהדרגה צומצמה התנועה הציבורית באזור וכן תנועת כלי הרכב הפרטיים.

"עתה ידוע כי בשנת 2002 חתם משרד התחבורה על הסכם עם חברת סיטיפס, במסגרתו היא התחייבה לצמצם את תנועת האוטובוסים ברחוב יפו וברחובות הגובלים באופן מוחלט, כדי להגדיל את הכנסותיה של סיטי פס מהפעלת הרכבת הקלה ולמנוע תחרות עימה", כך על פי כתב התביעה.

מסמך מעניין שצורף כנספח כולל פרוטוקול של ישיבת וועדת הכלכלה שדנה בנושא בנוכחותו של ראש העירייה ניר ברקת. בעלי העסקים טוענים שכבר אז ידעו על הנזקים הכבדים שהם סופגים. ברקת בעצמו, לדבריהם, הודה שהשיטה שנבחרה לתקופת העבודות על תוואי הרכבת תשבית את מרכז העיר לחלוטין. "כל ירושלמי יודע שתקופה העבודות הייתה קטסטרופה בכל קנה מידה", טוענים הסוחרים. בסיום הישיבה קראו חברי הוועדה דאז לסייע לסוחרים להגיש את התביעה הנזיקית כנגד המדינה.

העירייה: "ראש העירייה ניר ברקת קיבל את פרויקט הרכבת והשלכותיו כמצב נתון בתחילת הקדנציה הראשונה שלו ומאז פעל בשיתוף פעולה מלא עם וועד הסוחרים במרכז העיר ובשוק מחנה יהודה והביא לשיפור ניכר במרכז העיר במהלך העבודות וגם לאחר הפעלת הרכבת הקלה.

"העירייה החזירה את מרכז העיר ירושלים לימיו הטובים והפיקה עשרות אירועי תרבות דווקא במרכז העיר שהביאו לפריחתו מחדש. פעולות העירייה זכו להצלחה רבה ומספר המבקרים במרכז העיר עלה בלמעלה מ-40% ופדיון הסוחרים עלה בעשרות אחוזים.

"הודות לפרויקט הרכבת הושקעו במרכז העיר למעלה מחצי מיליארד שקל בשדרוג כל התשתיות, בחידוש פני הרחוב והפיכתו למדרחוב שוקק חיים. בעקבות הצלחת הקו הראשון ישנה דרישה מצד תושבי העיר ליהנות גם הם מרכבת קלה סמוך לבתיהם ובעיקר קרוב למוקדי המסחר והשירותים באזורים אחרים בעיר. זו ההוכחה הטובה ביותר לתרומת תחבורה חדשנית לכלכלת העיר.

"באשר לכתב התביעה – הוא הגיע לעיריית ירושלים לפני ימים ספורים. העירייה גורסת כי אין ממש בטענות ותשיב כמובן במסגרת הדיון המשפטי. בנוסף, אנו מבקשים להדגיש כי תביעה משפטית דומה מאד, שהוגשה בשנת 2010 בבית המשפט המחוזי בירושלים, מטעם סוחרים ובעלי עסקים אחרים בתוואי רח' יפו נמחקה ובוטלה".