צילום: שלומי כהן דבר כזה לא זכור גם בימי האינתיפאדה הראשונה והשנייה: העיתונות הערבית הכתובה סירבה לבקשת קניון מלחה להעלות קמפיין פרסומי בתשלום כדי להחזיר את הציבור הערבי למרכז הקניות הגדול. סיבה זאת היא אחד הגורמים לירידה בפדיון של חנויות בקניון.

כך בונה הכסף הסעודי את מזרח ירושלים
מזרח י-ם: המתונים נעלמים, הקיצונים משתלטים
כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet

לקוחות חשובים
המגזר הערבי מהווה פלח שוק חשוב במיוחד עבור לא מעט חנויות במרכז הקניות במלחה. במקום מועסקים עשרות רבות של ערבים, ובתקופות שבהן אין מתיחות בין שני הציבורים בירושלים, מאות ערבים פוקדים את חנויות הקניון מדי יום.



הסיבה לכך היא שמדובר במרכז הקניות הגדול ביותר באזור ומרחקו מחלק מהשכונות הערביות הוא פחות מעשרים דקות נסיעה. אמנם המחירים גבוהים מאלו הנהוגים במזרח העיר, אך יש חשיבות גם למגוון הגדול של החנויות והסחורה.

זו הסיבה שבקניון מלחה נהגו לפרסם באופן קבוע בעיתונות הערבית הכתובה במזרח ירושלים. נכון שבעידן הנוכחי ניתן לפרסם גם באתרי אינטרנט או בכל כלי פרסום אלקטרוני, אלא שפרסומאים יודעים היטב כי הדרך הטובה ביותר להגיע לקהל הערבי היא באמצעות העיתונות הכתובה.

לפני כשלושה חודשים, עם הירידה המשמעותית בביקורים של הקהל הערבי בקניון, החליטו בקבוצת עזריאלי כי יש לצאת בקמפיין פרסומי כדי להשיב את הלקוחות.

לאחר ההחלטה פנתה הקבוצה למספר עיתונים במזרח העיר והציגה את בקשתה: קמפיין בתשלום לאורך מספר שבועות.

על פי גורמים המקורבים לנושא, העיתונים סירבו לבקשה. גורם ממזרח העיר הסביר שהעוינות כלפי הציבור היהודי בכלל וכלפי מותגים יהודיים בפרט גבוהה במיוחד בימים אלו. לדבריו, ייתכן שאותם עיתונים חוששים מפני פגיעה פיזית אם יסכימו לפרסם מותגים ישראליים.

הפדיון התכווץ
מאז החלה המתיחות בין שני חלקי העיר, הפדיון של החנויות בקניון ירושלים ירד באחוזים בודדים. אך בכל הקשור לחנויות הנשענות באופן משמעותי על הקהל הערבי – הפדיון ירד בהרבה. על פי ההערכות, בחנויות העוסקות בתחום ההנעלה, ההלבשה והקוסמטיקה, נרשמו ירידות של עד 15 אחוז בפדיון החודשי. הסיבה לירידה החדה בפדיון חנויות אלו היא שנוכחותו של הציבור הערבי לא סתם ירדה, אלא כמעט נמחקה כליל.

תופעה זו משפיעה גם על מקומות נוספים בירושלים. לאחרונה פורסם ב"ידיעות ירושלים" על כינוס חירום שהתקיים בעירייה. האירוע נערך נוכח הפגיעה הקשה בפדיון הסוחרים בעקבות גל הפיגועים, הירידה בתיירות והפיחות הדרסטי במספר הלקוחות.

משתתפי הכינוס, שיזמה חברת המועצה עינב בר, מחזיקת התיק לקידום עסקים, ייצגו מגוון רחב של עסקים: ממסעדנות ובילויים, דרך תיירות ועד לקוסמטיקה ומוצרי חשמל. המשתתפים הגיעו גם משדרות ממילא, מתחם התחנה והמושבה הגרמנית.

להערכת בעלי העסקים, אין אזור או מרכז מסחרי בעיר שלא נפגע מהמצב ואין ענף שנשאר חסין ולא חווה פגיעה קשה בפדיון. על פי הדיווחים של בעלי העסקים, בתקופה האחרונה חלה אצלם ירידה דרסטית של עשרות אחוזים בפדיון.

הקושי האמיתי במשבר הנוכחי הוא שה'מצב' הזה נמשך כבר כמה חודשים. התקופה הזו מגיעה אחרי קיץ קשה שבו עסקים רבים לא עמדו בתוכניותיהם הכלכליות בעקבות מבצע צוק איתן. החיבור בין האירועים ובין התקופות יוצר קושי כלכלי עצום, שבעלי העסקים בעיר לא ידעו כמותו שנים רבות.

דברים אלו ניתן להגיד גם על קניון מלחה, אם כי שם הירידה בפדיון קטנה יותר – תוצאה של המשיכה הגדולה אליו מצד הציבור היהודי.