איור: ליאו אטלמן נגמרו התירוצים: לאחרונה הכריזה זכיינית הרכבת הקלה, חברת סיטיפס, על מבצע חדש להגברת האכיפה נגד נוסעים שמתחמקים מתשלום. לרגל המבצע, ובסימן חג הפורים שחל בימים אלה, מציג אגף האכיפה של החברה במיוחד בשביל "ידיעות ירושלים" ו-mynet את עשרת התירוצים הכי נפוצים שבהם נתקלים אנשי סיטיפס מדי יום מצד נוסעים שנתפסו אחרי שלא שילמו על הנסיעה.

קמפיין הנימוסים של הרכבת הקלה
הכירו: המזל"ט שישמור על הרכבת הקלה
כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet



במקום הראשון נמצא תירוץ הזוי שכנראה שייך לסוג האנשים שלא הבינו עדיין שרכבת היא לא אוטובוס: ״הנהג לא ביקש. אה, זה לא כמו באוטובוס?״ קצת אחריו נמצא ההסבר שאפשר אולי להגדיר אותו כתירוץ הכי ישר בעולם: ״חשבתי שאספיק להעביר כרטיס לפני שהפקחים יגיעו, אבל באת לי בהפתעה״.

למקום השלישי הגיע דיאלוג מעניין במיוחד:
הנוסע: ״אין לי כסף קטן".

הפקח: "המכונות מחזירות עודף".

הנוסע: "אבל לא רציתי לפרוט״.

עוד ברשימה נמצא התירוץ שנותנים הנוסעים שפגה להם זכות הנסיעה החופשית לשעה וחצי, אך הם מנסים להילחם על דקה אחת נוספת: ״עליתי במסגרת 90 הדקות והגעת לי בדיוק בדקה ה־91״. ויש גם נוסעים שמאשימים את מכונת הכרטוס ובטוחים שהיא נוקמת בהם: ״מאה אחוז שהעברתי את הכרטיס. המכונה עושה לי דווקא״.

אחד התירוצים היותר מצחיקים באוסף הוא ההסבר שנותן נוסע שטוען שהוא חזר לארץ מאירופה. ״הרגע הגעתי מחו"ל ונשאר לי רק יורו. אתה מקבל יורו?״ הפקח ענה כנראה שלא והנוסע התכבד בדו״ח בניחוח אירופי.

רבים מהנוסעים שנתפסים לא משלמים, הם אלה שנוסעים רק תחנה אחת ומקווים לחמוק מהפקח. ״למה מה קרה? כולה תחנה אחת״, טוענים רובם.
יש גם נוסעים שבילו בלילה עד מאוחר ומספרים, ״היתה לי בלילה מסיבת רווקים ואני מטושטש לגמרי. לא שמתי לב״. לצדם יש כאלה שמבטיחים שהם תמיד בסדר, ופשוט הפקח בא ביום הלא נכון: ״אני כמעט תמיד משלם. אבל נפלת עלי ביום מעפן״. חותמים את הרשימה אלה שמנצלים את מצוות ה'ונהפוך הוא' של פורים: ״בחודש אדר 'נהפוך הוא' זאת מצווה!״

כאמור, האכיפה נגד מי שנוסעים ברכבת הקלה בלי לשלם תשלום תוגברה כבר בשבוע שעבר. בחברת סיטיפס, החליטו לצאת ל'מבצע מניעת התחמקות מתשלום', נגד קבוצת הנוסעים שהם מגדירים כעבריינים לכל דבר. "נוסעים שאינם מתקפים את כרטיס הנסיעה כדין בעלייה לקרון הם משתמטים שפוגעים בציבור הנוסעים”, מצהירים בחברה.

במסגרת המבצע תתוגבר האכיפה בקרונות הרכבת כדי לתפוס אנשים שנוסעים שלא כדין. כמו כן יקודמו הליכי ההוצאה לפועל כלפי נוסעים שצברו חיובים מוגדלים ולא הקפידו לשלם אותם במועד.

בנוסף, במטרה להקל על החייבים, הוחלט לאפשר לנקנסים לשלם חיובים מוגדלים באופן מיידי על הרכבת הקלה באמצעות כרטיס אשראי. נוסעים שנסעו שלא כדין וקיבלו דרישה לתשלום חיוב מוגדל יוכלו לשלמו ישירות לפקידי הרכבת, וכך יחסכו מעצמם פרוצדורות מיותרות, עיכובי תשלום וצבירת ריביות.